Energooszczędność w pigułce dla wszystkich
W połowie maja 2008 roku ruszyła akcja informacyjna, zatytułowana "W drodze do paszportu". Jej cel to zwiększenie świadomości na temat wdrożenia w Polsce przepisów dyrektywy unijnej 2002/91/WE i związanej z tym certyfikacji energetycznej budynków. Inicjatorem i koordynatorem akcji jest firma Swisspor Polska.
Zaplanowano szereg publikacji, dotyczących zarówno prawnych, technicznych, jak i ekonomicznych aspektów wdrażania dyrektywy. Dziennikarze, zajmujący się tą tematyką oraz audytorzy wezmą udział w cyklu specjalnie dla nich przygotowanych konferencji. Przyjęte przepisy (i to, na ile wiernie przetłumaczono tekst dyrektywy - przyp. red.) będzie można porównać z rozwiązaniami, stosowanymi już w innych krajach Unii Europejskiej.
- Przybliżanie tej tematyki uważamy za swój obowiązek, bowiem sami dostarczamy na rynek materiały do termoizolacji budynków. Mamy nadzieję, że rozwiązania, przyjęte przez polski rząd, sprawdzą się w praktyce, a zużycie energii w sektorze nieruchomości rzeczywiście się zmniejszy - powiedział Jacek Szwoch, prezes zarządu Swisspor Polska.
Dziś budynki odpowiadają za zużycie 40 proc. energii. Jednak podczas gdy w krajach Europy Zachodniej na samo ogrzewanie wychodzi jej 50 proc., w Polsce wskaźnik ten sięga 80 proc. Do 2020 roku największy potencjał oszczędności energii i emisji CO2 będzie tkwił w budownictwie - podaje firma Schüco International Polska. Modernizacja i przemyślane projektowanie może się przyczynić do redukcji rzędu 19 proc.
Akcja jest również szansą na to, że w wymianie poglądów i informacji - którą na temat budownictwa energooszczędnego prowadzą między sobą internauci - bardziej zaczną uczestniczyć mężczyźni. Firma Xella Polska, która prowadzi badania jakościowe Internetu w tym zakresie, zauważyła, że nowymi technologiami budowlanymi coraz bardziej interesują się kobiety. W wielu przypadkach świadczy to o ich większej wiedzy merytorycznej - wynika z badań, opublikowanych w czerwcu.