Edukacja oparta na innowacji i technologii

2007-05-21 12:13

Jak powinien wyglądać system kształcenia zawodowego inżynierów budowlanych? Jak wyobrażają go sobie studenci, a czego oczekują pracodawcy? I wreszcie czy budownictwo można uznać za sektor otwarty na innowacje? Odpowiedź na te pytania to cel projektu TECH TRANSFER. Siedmiu partnerów z sześciu państw europejskich podjęło się opracowania modelu edukacji i kształcenia zawodowego inżynierów budowlanych, skoncentrowanego na innowacji i transferze technologii.

Projekt ruszył 1 października 2006 roku i będzie trwał 24 miesiące. Jest realizowany w ramach programu edukacyjnego Leonardo da Vinci. Zadaniem tego programu jest przede wszystkim usprawnianie systemów kształcenia ustawicznego. W jego obręb wchodzi kilka projektów dotyczących wymian i staży, projektów językowych, pilotażowych (promujących nauczanie z wykorzystaniem nowoczesnych technologii), międzynarodowych sieci instytucji (promujących wiedzę na temat szkoleń na poziomie europejskim) oraz badań i analiz.

W ramach programu Leonardo da Vinci dofinansowanie uzyskują projekty instytutów badawczych, organizacji pozarządowych, placówek kształcenia czy ośrodków szkoleniowych. Wysokość wsparcia wynosi od 50 do 100 proc. wydatków. Aby jednak otrzymać dofinansowanie nie wystarczy pomysł na konkretny projekt. Instytucja powinna zainteresować swoim przedsięwzięciem organizacje z innych krajów i wtedy jeśli projekt zostanie przyjęty, możliwe jest otrzymanie dotacji. Nie inaczej było w przypadku TECH TRANSFER, którego pomysłodawcami byli Polacy. Obecnie w projekt zaangażowanych jest oprócz naszego kraju, pięć państw europejskich: Grecja, Wielka Brytania, Czechy, Słowenia oraz Węgry. Wartość całego przedsięwzięcia wynosi blisko 316 tys. euro. Udało się jednak uzyskać na nie dość wysokie wsparcie unijne, rzędu 95 proc. wysokości całego projektu.

Celem projektu są badania, które polegają na sprawdzaniu aktualnych programów nauczania dla inżynierów budowlanych. Szczególnie mocno zwraca się uwagę na kwestię przygotowania ich do adaptacji innowacji. Ponieważ w projekt zaangażowanych jest kilka krajów, ważnym punktem jest porównywanie metod kształcenia, standardów jakości i zdobywania kwalifikacji w poszczególnych państwach. Pierwszy etap badań polega na zbieraniu informacji na temat uczelni, kanonu programowego. Dane te zbierane są w większości za pośrednictwem Internetu. Drugi etap, który rozpocznie się najprawdopodobniej w lutym, będzie polegał na wywiadach pogłębionych i fokusach - zogniskowanych wywiadach grupowych. Te pierwsze polegają na bezpośredniej rozmowie z respondentem według wcześniej przygotowanego scenariusza rozmowy niestandaryzowanego kwestionariusza wywiadu, kiedy kontekst grupy nie ma istotnego znaczenia. Drugie przeprowadzane są w formie dyskusji, zazwyczaj 10-12 osób prowadzonej przez moderatora. W drugiej części badania wzięliby udział studenci i pracodawcy.

Celem projektów w ramach Leonardo da Vinci jest dostosowanie systemu kształcenia do potrzeb rynku pracy w UE i krajach EFTA. Realizatorzy TECH TRANSFER chcą zidentyfikować czynniki wpływające na system szkoleń z zakresu innowacji w budownictwie, zdefiniowanie mocnych i słabych stron istniejących standardów nauczania, a także stworzenie ujednoliconych kryteriów certyfikatów kwalifikacji w zakresie innowacji dla inżynierów budowlanych. W celu uzyskania pełniejszej informacji wywiady przeprowadzane są zarówno wśród studentów, jak i pracodawców.

Z Polski w projekt zaangażowane są dwie organizacje: ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku oraz Polski Związek Pracodawców Budownictwa. Rezultaty projektu będzie można poznać w finalnym raporcie, a także publikacjach w profesjonalnych magazynach, Internecie. W krajach partnerskich projekt popularyzowany będzie ponadto poprzez konferencje, seminaria i warsztaty.

Więcej informacji >>

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej