Dworzec Łódź Fabryczna: PKP podpisały umowę na budowę

2011-08-19 10:29
Dworzec Łódź Fabryczna
Autor: PKP SA Podpisanie umowy

Za kilka lat dworzec Łódź Fabryczna stanie się największym dworcem kolejowym w Polsce. PKP i Miasto Łódź podpsiały umowę na budowę podziemnej części stacji Łódź Fabryczna. Budowa podziemnego dworca i nowego węzła komunikacyjnego, jest największym przedsięwzięciem w ramach projektu Nowe Centrum Łodzi. Pierwszym krokiem w inwestycji będzie budowa dworca za kwotę 1,7 mld złotych.

Dworzec Łódź Fabryczna

Priorytetowym elementem inwestycji będzie budowa torów i peronów, które będą położone 16,5 metra pod ziemią, zaś 10,5 metra pod nimi zlokalizowane zostaną podziemne ulice i część dworca autobusowego. W ramach przedsięwzięcia planowana jest budowa tunelu dla prowadzenia ruchu dalekobieżnego, regionalnego, aglomeracyjnego oraz kolei dużych prędkości.
Dworzec Łódź Fabryczna
będzie posiadał 4 perony i 8 torów. Wybudowany zostanie także parking dla samochodów "Parkuj i Jedź" oraz parking dla rowerów. Dojazd do dworca kolejowego będzie zapewniony ulicami: P.O.W. Składową i Weglową. Docelowo przejazd z Łodzi do Warszawy zajmie 45 minut, a z Warszawy do Poznania i/lub Wrocławia - 1h 45 minut.

W ramach projektu przebudowane zostaną linie tramwajowe i przystanki przesiadkowe miejskich autobusów, regionalnych i dalekobieżnych po stronie północnej dworca kolejowego. Wartość umowy na budowę podziemnej stacji opiewa na 1 759 289 451,71 złotych brutto.

- To wielki dzień dla Łodzi. Zaczyna się informacja na otwartym mieście. Projekt dworca jest bardzo ciekawy, począwszy od tworzenia nowego ładu architektonicznego po ideę budowania nowego centrum Łodzi, które ma wspaniałe tradycje, jeśli chodzi o sztukę nowoczesną - komentuje Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury.

Nowy Dworzec Łódż Fabryczna - przebieg postępowania przetargowego

- Plany budowy nowego Centrum Łodzi powstały w 2006 roku, kiedy Miasto i PKP podpisały pierwszą umowę ramową o współpracy w ramach inwestycji. Te plany i zamierzenia sprzed 5 lat dzisiaj przybierają realne kształty. Łódź zasili grono miast, które połączy pasażerów wielu gałęzi transportu. Dzięki nowoczesny rozwiązaniom architektonicznym i funkcjonalnym, stanie się wizytówką miasta. - komentuje Paweł Olczyk, członek zarządu PKP.
Inwestycja, którą zrealizuje do końca 2014 roku, konsorcjum firm - Torol Spółka Sp. zo.o., Astaldi S.p.A, Przedsiębiorstwo Usług i Mostów Sp. zo.o. jest finansowana przez 3 podmioty:

  • PKP PLK SA - 1 288 855 452,34 złotych,
  • Miasto Łódź - 412 905 234,31 złotych,
  • PKP SA - 57 528 765,06 złotych.

Powstanie intermodalnego węzła w znaczący sposób odciąży zakorkowane w godzinach szczytu ulice, a także umożliwi dogodne połączenie okolicznych miejscowości z centrum Łodzi.
Postępowanie prowadzone w trybie przetargu ograniczonego na realizację inwestycji rozpoczęto w grudniu 2009 roku. Wnioski o udział w postępowaniu do 1 kwietnia 2010 roku, złożyło 12 firm lub konsorcjów.
Komisja przetargowa zbadała złożone dokumenty m.in. pod kątem posiadanych przez zgłoszone firmy odpowiednich uprawnień, zdolności finansowej, a także posiadanej wiedzy i doświadczenia oraz potencjału technicznego i kadrowego umożliwiającego wykonanie zadania.
W efekcie 4 listopada 2010 roku ogłoszono listę 5 konsorcjów zaproszonych do złożenia propozycji cenowych, a 24 maja 2011 roku wybrano najkorzystniejszą propopzycję.
W stanowisku z dnia 5 sierpnia 2011 r. Urząd Zamówień Publicznych nie doszukał się błędów w dokumentacji przetargowej i tym samym potwierdził brak formalnych przeszkód przed podpisaniem umowy ze zwycięskim konsorcjum.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej