Dryvit - od 15 lat dla polskich architektów i inwestorów
W ciągu 15 lat w Polsce położono 11 milionów metrów kwadratowych materiałów elewacyjnych amerykańskiego producenta. Taka ilość wystarczyłaby na pokrycie powierzchni wszystkich budynków w Poznaniu. W grudniu firma świętowała 15-lecie istnienia autoryzowanej sieci na naszym rynku.
Same systemy firmy mają jednak w naszym kraju znacznie dłuższą tradycję, najdłuższą w branży ociepleń. Technologię tę zastosowano po raz pierwszy przed 30 laty na fasadzie budynku przy ul. Przy Agorze 27 w Warszawie. Co ciekawe, w roku 2000 Instytut Techniki Budowlanej stwierdził w swojej ekspertyzie, że nadal spełnione są podstawowe funkcje techniczne ocieplenia.
Dystrybucja produktów w autoryzowanej sieci rozpoczęła się jednak dopiero 15 lat później w 1991 roku. W dość jednak krótkim czasie materiały amerykańskiego producenta pojawiły się na budowach w kraju, a następnie weszły na rynki w Europie Środkowej i Wschodniej.
- Polska stała się centrum rozwoju Dryvit Systems na kontynencie. Dostrzegamy tu ogromne możliwości: potencjał rynku, wykształconych i zdolnych fachowców, nowe kierunki ekspansji - mówi Steven A. Wachtler, prezes zarządu firmy.
To właśnie w naszym kraju opracowano system na wełnie mineralnej, ponadto w ofercie firmy znalazły się także akrylowy system ociepleń, tynk mający wygląd granitu oraz róznokolorowe powłoki elewacyjne, przypominające wyglądem mur z cegły lub kamienia. Jak podkreśla Dariusz Adamski, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu, producentowi zależy na tym, by architekci mogli znaleźć materiały, które pozwolą na realizację ich wizji, zaś inwestorowi zapewnią trwałość i estetykę budynku.
Pięć lat po uruchomieniu sieci powstał w Warszawie polski oddział firmy - spółka Dryvit Systems USA (Europe), rok później zaś uruchomiono produkcję w fabryce Dryvit w Radziejowicach. Dzisiaj produkty z Polski eksportowane są do 30 krajów. W roku 2005 fabrykę opuściło prawie 100 tys. wiader i 450 tys. worków materiałów. Opakowania te, ułożone jeden obok drugiego, miałyby długość ok. 250 km. Taka jest odległość pomiędzy dwiema stolicami Polski - Warszawą a Krakowem.
Grupa dysponuje czterema fabrykami w Stanach Zjednoczonych oraz po jednym zakładzie produkcyjnym w Kanadzie, w Polsce i w Chinach. Sprzedaż systemów ociepleń na świecie kształtuje się na poziomie 125 mln USD rocznie. Produkty firmy obecne są w 50 krajach na sześciu kontynentach. W systemach wykonano dotąd blisko 200 milionów metrów kwadratowych elewacji we wszystkich strefach klimatycznych, włączając polarną. W polskiej placówce pracuje 80 osób.