Dotacje na stacje do ładowania samochodów elektrycznych. Coraz mniej pieniędzy w puli programu!
O dotacje na stacje do ładowania samochodów elektrycznych można się ubiegać, składając wniosek w ramach programu priorytetowego „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”. Łącznie na ten cel zarezerwowano 870 mln zł. Zainteresowani muszą się śpieszyć ze składaniem wniosków, gdyż program cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem. Aktualnie wyczerpany został budżet na dotacje do stacji ultraszybkich. Dowiedz się więcej.
Spis treści
- Dla kogo dotacje na stacje do ładowania samochodów elektrycznych?
- Na co dotacje w ramach nowego programu NFOŚiGW?
- Jaka wysokość dotacji na stacje ładowania?
- Jak złożyć wniosek na stacje ładowania samochodów elektrycznych?
- Do kiedy można składać wnioski?
Nabór wniosków w programie „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru” trwa od 7 stycznia 2022 roku. To nowy program Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Celem programu jest wsparcie rozwoju infrastruktury do ładownia pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru, aby zmniejszyć liczbę pojazdów emitujących CO2 i NOx, a tym samym poprawić jakość powietrza. Program przewiduje możliwość dofinansowania przedsięwzięć polegających na budowie stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, innej niż ogólnodostępna stacja ładowania. Okres wdrażania programu zaplanowano na lata 2021-2028.
Dla kogo dotacje na stacje do ładowania samochodów elektrycznych?
O bezzwrotne dotacje na budowę stacji ładowania pojazdów elektrycznych mogą się ubiegać:
- jednostki samorządu terytorialnego,
- przedsiębiorcy,
- spółdzielnie,
- wspólnoty mieszkaniowe,
- rolnicy indywidualni.
Na co dotacje w ramach nowego programu NFOŚiGW?
W ramach programu można otrzymać dotacje do:
- nieogólnodostępnych stacji ładowania (o mocy co najmniej 22 kW),
- stacji ogólnodostępnych o mocy od 50 do mniej niż 150 kW,
- ogólnodostępnych stacji ultraszybkich (o mocy co najmniej 150 kW) - dotacje zostały wyczerpane 21 stycznia 2022!
- stacji tankowania wodoru.
Czytaj więcej:
Stacje ładowania samochodów elektrycznych - rodzaje stacji ładowania, sposoby rozliczeń
W przypadku wyczerpania środków przed terminem zakończenia naboru wniosków, na stronie internetowej NFOŚiGW zostanie umieszczona informacja o braku możliwości składania wniosków.
21 stycznia 2022 roku NFOŚiGW zamieścił informację na stronie gwd.nfosigw.gov.pl, że budżet w ramach naboru do ultraszybkich stacji ładowania o mocy co najmniej 150 kW został wyczerpany. Na ten cel przeznaczono 315 mln zł. W ramach programu beneficjenci mogli ubiegać się o dotacje w wysokości do 50% kosztów kwalifikowanych.
Jaka wysokość dotacji na stacje ładowania?
W przypadku stacji ładowania samochodów elektrycznych:
- ogólnodostępnych można zyskać nawet do 50% dofinansowania,
- w przypadku stacji innych niż ogólnodostępne - do 25%.
Jak złożyć wniosek na stacje ładowania samochodów elektrycznych?
Wnioski o dofinansowanie w formie dotacji należy składać w wersji elektronicznej poprzez Generator Wniosków o Dofinansowanie („GWD”) dostępny pod adresem gwd.nfosigw.gov.pl.
Jeden wnioskodawca może złożyć w jednym naborze tylko jeden wniosek o dofinansowanie. Wartość wnioskowanego dofinansowania przez jednego wnioskodawcę wraz z przedsiębiorstwami powiązanymi nie może przekroczyć 20% budżetu naboru.
Do kiedy można składać wnioski?
Zakończenie I naboru wniosków przewidziane jest na 31 marca lub do wyczerpania środków. 21 stycznia 2022 wyczerpany został budżet w ramach naboru do ogólnodostępnych stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 150 kW.
Samochody elektryczne, jako pojazdy zeroemisyjne i ciche, ograniczają zarówno zanieczyszczenia powietrza, jak i hałas. Coraz więcej krajów europejskich wyznacza datę (w niezbyt odległej przyszłości), po przekroczeniu której nie będzie możliwa sprzedaż samochodów benzynowych i diesli. Z roku na rok rośnie też liczba samochodów elektrycznych na świecie. Dużym problemem staje się brak infrastruktury ładowania, zwłaszcza szybkiej. Czytaj więcej na ten temat>>