Budownictwo i nieruchomości - jaki wizerunek firmy, tam praca najbardziej atrakcyjna
Okazuje się, że polscy pracodawcy nie są atrakcyjni dla rodzimych specjalistów i menedżerów z branż - budownictwo i nieruchomości. Z badania przeprowadzonego przez Antal International dotyczącego najbardziej pożądanych pracodawców wynika, że dla nich najważniejsza jest marka, czyli najbardziej atrakcyjna jest praca w korporacjach lub firmach międzynarodowych. Dla pracowników tego szczebla ważne są przede wszystkim wielkość i prestiż firmy oraz styl zarządzania i kultura organizacyjna. Wiedzę o firmie zdobywają z biuletynów informacyjnych firm i od znajomych pracujących w danym przedsiębiorstwie.
- Korporacje międzynarodowe dbają o renomę wśród potencjalnych kandydatów budując silną markę i tworząc sprzyjające warunki pracy, które umożliwiają rozwój zawodowy. Wiedzą, że rynek pracodawcy się kończy – zbliżający się niż demograficzny oraz dynamiczny rozwój korporacji międzynarodowych na polskim rynku spowoduje, że tylko firmy o dobrej opinii będą mogły konkurować o najlepszych specjalistów i menedżerów – komentuje raport Artur Skiba, dyrektor zarządzający Antal International i wiceprezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia.
Najbardziej pożądany pracodawca 2011
w opinii specjalistów i menedżerów dla branż budownictwo i nieruchomości:
1. Skanska 28%
2. Budimex 13%
3. Strabag 10%
4. Hochtief 6%
5. Polimex-Mostostal 4%
Dla ponad połowy specjalistów i menedżerów objętych badaniem powodami, dla których chcieliby podjąć zatrudnienie w danej firmie jest jej wielkość i prestiż (58%) oraz styl zarządzania i kultura organizacyjna (50%).
Coraz bardziej istotne stają się pozapłacowe korzyści oferowane pracownikowi. Telefon komórkowy, laptop czy samochód z możliwością wykorzystywania ich do celów prywatnych to już podstawowy wymóg wielu osób. Dla kandydatów ważne jest też zapewnienie systemu opieki zdrowotnej pracownikowi i jego rodzinie oraz ubezpieczenia na życie. Niektóre firmy zapewniają też pakiety opieki prawnej. Ważna jest także oferta pracodawcy, która zapewnia pracownikowi dodatkowe benefity pozwalające mu zachować równowagę pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym oraz będące dofinansowaniem do różnych aktywności, na przykład: karnet na siłownię czy basen, dodatkowe dni urlopowe, obiady firmowe, prenumerata czasopism czy bony świąteczne. Na taką ofertę pracodawców zdeklarowało się 42% badanych.
Możliwości awansu i rozwoju oferowane przez pracodawcę są powodem wyboru danej firmy dla 39% respondentów, a szkolenia – dla 21%.
Wizerunek firmy
Co firmy mogą zrobić, aby cieszyć się dobrą opinią i być pożądanym pracodawcą? Niezwykle ważne jest dbanie o wizerunek firmy zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji. Przy tworzeniu wizerunku firmy największe pole do popisu mają dział HR i dział marketingu. Współpracując ściśle z zarządem te dwa piony powinny ustalić, jakie wartości są dla firmy najważniejsze i w jaki sposób firma planuje je realizować oraz zadbać o prawidłową komunikację swoich działań. Najczęściej wiedzę o firmach specjaliści i menedżerowie czerpią z biuletynów informacyjnych firmy (49%). Warto więc zadbać, aby przekaz był jasny i merytoryczny. Bardzo ważnym źródłem informacji są także znajomi respondentów pracujący w danej firmie (35%).
- Warto pamiętać, że osoby, które zatrudniamy są ambasadorami firmy. Istotne jest, aby przemyśleć kształt systemów motywacyjnych i formułę ścieżek rozwoju zawodowego. Takie działania zaowocują w przyszłości dobrą marką pracodawcy, co ułatwi znalezienie najlepszych pracowników na coraz trudniejszym, zdrenowanym rynku pracy – zauważa Artur Skiba.
Z badania wyszło, że kandydaci sprawdzają opinię o pracodawcy, jaka panuje na rynku, dlatego warto wcześniej o nią zadbać. Należy mieć na uwadze, że informacje o braku odpowiedniego stosunku do podwładnych czy dużej fluktuacji w firmie z pewnością dotrą do potencjalnego kandydata i mogą wpłynąć na jego decyzję o podjęciu pracy.
Dla 23% specjalistów i menedżerów znacząca jest również opinia i informacje o firmie uzyskane od znajomych nie pracujących w danej firmie, a 29% czerpie wiedzę o przedsiębiorstwie na coraz popularniejszych w Polsce targach pracy. Mniej informacji według respondentów dostarcza internet (4%) i media (3%).
Badanie zostało zrealizowane w terminie 30 czerwca - 20 lipca 2011, wzięło w nim udział 1974 respondentów z Polski.