Budowa ubezpieczona na 4,5 mld zł

2010-11-09 14:22

Tak olbrzymia inwestycja jak budowa pierwszego polskiego terminalu LNG, o wartości blisko 3 mld zł, wymaga też szczególnej ochrony ubezpieczeniowej. Prowadząca inwestycję spółka Polskie LNG podpisała umowę z konsorcjum firm ubezpieczeniowych z PZU S.A. na czele, 8 listopada br. w Warszawie.

Komisja Europejska przyznała 80 mln euro dofinansowania dla gazoportu w Świnoujściu
 

Z tej kwoty 55 mln euro przeznaczone jest na budowę części lądowej, czyli terminalu LNG. Pozostałą kwotę - 25 mln euro - otrzyma Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. na realizację części morskiej.

 

- Dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych na kwotę 80 mln euro w ramach Programu Recovery to bardzo dobra wiadomość, bo każda bezzwrotna dotacja obniża koszt budowy gazoportu – mówi Zbigniew Rapciak, prezes Polskiego LNG S.A. - Będziemy zabiegali o kolejne środki w ramach programów europejskich, bo szacujemy, że dzięki nim cała inwestycja może być tańsza nawet o miliard złotych – dodał.

– Kluczowe są w tym wypadku dwa elementy. Pierwszy z nich to kwestie związane z ubezpieczeniem ryzyk budowlano-montażowych i transportowych, czyli z samym procesem powstawania poszczególnych elementów terminalu. Druga sprawa to możliwość utraty spodziewanych przychodów – wyjaśnia Zbigniew Rapciak, prezes zarządu Polskiego LNG S.A. – Inwestycja jest realizowana przez bardzo doświadczonych wykonawców, a wszelkie dotychczasowe działania są prowadzone zgodnie z harmonogramem. Musimy być jednak przygotowani na każdą okoliczność.

Zobacz koniecznie: Polskie LNG sfinansowało już 10% terminalu LNG w Świnoujściu

Konsorcjum ubezpieczycieli z PZU na czele

Po przeprowadzeniu - zgodnej z Prawem zamówień publicznych - procedury udzielania zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem, Polskie LNG wybrało ofertę konsorcjum utworzonego przez PZU SA, TUiR Warta S.A., STU Ergo Hestia S.A., Generali TU S.A., TUiR Allianz S.A. Suma składek, które zostaną wpłacone w 3 ratach w ciągu 4 lat, wynosi 18 533 000 zł. Polisy opiewające na 4,5 mld zł swoim zakresem obejmują:
• CAR / EAR - ubezpieczenie wszystkich ryzyk budowlano-montażowych,
• ALOP - ubezpieczenie utraty spodziewanych przychodów w związku ze szkodą objętą CAR/EAR ,
• CARGO - ubezpieczenie mienia w transporcie krajowym i międzynarodowym w zakresie wszystkich ryzyk ,
• DSU / MDSU - ubezpieczenie utraty spodziewanych przychodów w związku ze szkodą objętą CARGO.

Tego w Polsce jeszcze nie było

– Dla ubezpieczyciela taka inwestycja jak terminal LNG to przede wszystkim wyzwanie biznesowe. W Polsce nie było dotąd tego rodzaju przedsięwzięcia, a w całej Europie takich obiektów jest zaledwie kilkanaście. Dlatego konieczne było przygotowanie bardzo zindywidualizowanego modelu, uwzględniającego nie tylko wartość inwestycji, ale również skalę jej skomplikowania. Budowa terminalu to inwestycja na skalę międzynarodową, a wiele czynników ryzyka występuje poza granicami Polski. Jestem niezmiernie zadowolony, że to oferta firm ubezpieczeniowych z PZU SA na czele została uznana za najlepszą – powiedział Witold Jaworski, Członek Zarządu PZU SA, przedstawiciel zwycięskiego konsorcjum.

Wśród objętych ubezpieczeniem elementów terminalu znajdują się miedzy innymi: instalacja do rozładunku skroplonego gazu, dwa zbiorniki LNG, instalacja do regazyfikacji. Polisa obejmuje również transport krajowy i międzynarodowy, w tym także poszczególnych specjalistycznych urządzeń.

Budowa terminalu LNG będzie kosztowała 2,9 mld zł

Pieniądze na inwestycję będą pochodziły z kilku źródeł: ok. 1 mld zł to środki własne, które zostaną przekazane przez Gaz-System – właściciela Polskiego LNG. Środki unijne przyznane już przez Komisję Europejską to 55 mln euro. Spółka ubiega się także o 456 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Decyzja o przyznaniu tych środków spodziewana jest przed końcem roku. Finansowaniem inwestycji zainteresowane są także banki komercyjne, z którymi podpisano list intencyjny na kwotę min. 750 mln euro. Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju zapewni finansowanie w wysokości do 200 mln euro. Prowadzone są także rozmowy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany