Będą się wstydzić za A1?

2008-07-09 18:48

Odcinek autostrady A1 Sośnica - Bełk ma być gotowy za rok. Trudno w to uwierzyć, bo tempo prac na autostradzie, jedynej w Polsce - biegnącej południkowo, jest nierównomierne. Podczas gdy na terenie woj. śląskiego wykonywane jest deskowanie, w woj. kujawsko-pomorskim, czyli na odcinku Nowe Marzy - Toruń, roboty dopiero ruszą.

Autostrada A1 będzie się przecinać z A4 w okolicach Gliwic, we wschodniej dzielnicy tego miasta - Sośnicy. Na odcinku, który prowadzi do Bełku, prace trwają od lutego 2007 roku. Trasa ma 15,4 km długości. Wykonawcą jest grecka firma J&P - Avax SA, systemy deskowań dostarcza Hünnebeck Polska.

Na całej długości zaplanowano 32 obiekty inżynieryjne. Będzie to 14 wiaduktów, 12 mostów w ciągu autostrady, 6 mostów w ciągu dróg poprzecznych oraz jedno przejście podziemne dla pieszych. Ponieważ są to tereny narażone na oddziaływanie szkód górniczych, obiekty dostosowano do przenoszenia odkształceń III kategorii.

I tak, przyczółki obiektów mostowych wykonano w deskowaniu ściennym MANTO. Zastosowano do tego płyty wielkoformatowe 3,30 x 2,40 oraz 2,70 x 2,40 m. Z kolei do elementów mniejszych wykorzystano niewymagające żurawi deskowanie ścienne RASTO.

Jedna jezdnia autostrady będzie miała trzy pasy ruchu, każdy o szerokości 3,75 m. Szerokość pasa awaryjnego wyniesie 3 m, a pobocza - 1,25 m. Jezdnie ma rozdzielać pas o szerokości 5 m. Wykonanie wiaduktów dla tak szerokich tras (według naszych wyliczeń ta będzie miała 36 m - przyp. red.) ułatwia system wspornikowy SG oraz współpracujące z nim podpory ramowe ID 15. System wspornikowy SG można stosować zarówno do wykonywania ustrojów nośnych monolitycznych, jak i zespolonych, prefabrykowanych czy też przy wykonywaniu żelbetowych kap chodnikowych - informuje Hünnebeck Polska.

Deskowanie potrwa do października. Droga z Sośnicy do Bełku to w istocie pierwszy etap, tzw. etap północny budowy autostrady A1 od skrzyżowania z A4 do granicy z Czechami. Jest samodzielną inwestycją GDDKiA. Systemy deskowań kosztowały 30 mln zł, całkowita wartość inwestycji jest szacowana na ponad 800 mln zł (83 proc. środków będzie pochodzić z europejskiego Funduszu Spójności).

W Kujawsko-pomorskiem, gdzie A1 powstaje w systemie koncesyjnym - zamieszanie. Ministerstwo Infrastruktury obwieściło triumf, podpisując 30 czerwca 2008 roku umowę z Gdańsk Transport Company (GTC) na budowę autostrady z miejscowości Nowe Marzy do Torunia. Trasa ma długość 62,4 km. Cezary Grabarczyk zapowiedział, że wykonawca wejdzie na plac budowy w sierpniu. Jednak odcinek będzie miał dwa, a nie trzy pasy w jednym kierunku. Ministerstwo tłumaczy to niższymi kosztami (por. wirtualnemedia.pl, 1.07.2008). Koszt budowy 1 km trasy - bez obiektów inżynieryjnych - to blisko 40 mln zł. Sama budowa mostów pochłonie około 643 mln zł. Zmienia się też termin wykonania. Otwarcia planowanego odcinka możemy się spodziewać w czwartym kwartale 2011 roku, nie zaś - jak jeszcze w maju zeszłego roku zapowiadała GDDKiA - w 2010.

Cała autostrada A1 będzie miała 569 km. W budowie jest obecnie 101 km, a w użytkowaniu są 43 km trasy.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej