Baumit uruchomił trzecią fabrykę
Otwarcie trzeciego zakładu produkcyjnego Baumit w Polsce przebiegało bardzo hucznie. 10 maja 2007 roku w Łowiczu bawiło się około 250 zaproszonych gości, a dzień później kilkuset mieszkańców Łowicza i okolic. Szacuje się, że nowa fabryka będzie w stanie wyprodukować 200 tys. ton materiałów budowlanych rocznie.
Zakład powstał na 3-hektarowej działce. Jego budowę rozpoczęto w ubiegłym roku, w specjalnie przygotowanej strefie inwestycyjnej. I choć uroczyste otwarcie, nastąpiło 10 maja, to pierwsza produkcja ruszyła już wcześniej. W fabryce uruchomiono linię wyrobów do tej pory mniej aktywnych na rynku, między innymi jastrychów i tynków cementowo-wapiennych. Wytwarzane w niej będą również produkty wchodzące w skład systemów ociepleń, tj. zaprawy klejowo-szpachlowe, tynki strukturalne, farby i podkłady. W asortymencie nie zabraknie też zapraw budowlanych oraz tynków maszynowych na bazie gipsu. Szacuje się, że nowa fabryka będzie w stanie wyprodukować 200 tys. ton wyrobów rocznie.
Jakkolwiek w całej Europie Baumit ma kilkanaście fabryk, to własnie zakład produkcyjny w Łowiczu jest jednym z najnowocześniejszych i najbardziej ekologicznych. Już na etapie budowy, jak i późniejszej produkcji, spełniono wszelkie wymagania środowiskowe. Przyjęte rozwiązania technologiczne mają zapobiec oddziaływaniu na środowisko. Na przykład maszyny produkcyjne napędzane są energią elektryczną, której źródłem jest gaz ziemny - a więc paliwo, które ze względu na czystość spalania uważane za najbardziej ekologiczne spośród paliw konwencjonalnych. Emisja pyłów nie przekracza dopuszczanych norm, dlatego nie było potrzeby podejmowania dodatkowych kroków w celu zatrzymania negatywnego wpływu na środowisko. Ponadto według zapewnień inwestora zakład będzie miał swoją oczyszczalnię ścieków przemysłowych.
O wyborze miasta zadecydowało kilka czynników, m.in. jego dobra lokalizacja. Nieopodal Łowicza znajduje się inny zakład firmy, w Piotrkowie Trybunalskim, w którym wytwarza się elementy systemów dociepleń, materiały wykończeniowe, zaprawy murarskie oraz kleje do płytek. Ponadto Łowicz jest miastem dobrze skomunikowanym. Przebiegają przez nie dwie drogi krajowe: E-2 Warszawa - Poznań, która pełni ważna rolę w relacjach międzynarodowych i E-71 Łowicz - Łódź. Niedaleko jest również do węzła komunikacyjnego planowanej autostrady A-2 (Berlin - Moskwa) - tylko 10 km, a do węzła komunikacyjnego planowanej autostrady A-1 (północ - południe) w zależności od wariantów jej lokalizacji 20-45 km. Przez Łowicz przebiegają ważne w układzie krajowym i europejskim linie kolejowe: magistrala kolejowa Paryż-Berlin-Warszawa-Moskwa o podwyższonych parametrach prędkościowych do 160 km/h oraz linia kolejowa Łowicz-Skierniewice-Łuków o szczególnym znaczeniu w przewozach towarowych, również bardzo ważna w układzie kolejowym o znaczeniu krajowym. Blisko jest również do lotniska międzynarodowego Warszawa - Okęcie - 80 km, i do krajowego Łódź - Lublinek - 50 km.
Nowa fabryka to szansa dla miasta, jak i jego mieszkańców. Zakład oznacza bowiem dla powiatu dodatkowe miejsca pracy i lepszy rozwój. Dziś stopa bezrobocia wynosi tutaj 13.4%. Urzędnicy nie ukrywają, że powstała strefa ekonomiczna przyczyni się do rozwoju Łowicza i w jakimś stopniu pozwoli zredukować bezrobocie - W mieście jest ono niewielkie w stosunku do średniej krajowej, bo wynosi około 11% , ale każde miejsce pracy jest na wagę złota, zatem i te są przyjmowane z dużym zadowoleniem - mówi z-ca burmistrza miasta, Bogusław Bończak. W pierwszym roku działania Baumit zatrudni 40 pracowników, docelowo około 50. Wybrani kandydaci w początkowej fazie rekrutacji przeszli szereg szkoleń i kursów w innych już istniejących zakładach firmy Baumit.
W uroczystości otwarcia fabryki wzięli udział ambasador Austrii w Polsce dr Alfred Längle, minister budownictwa Andrzej Aumiller, a także przedstawiciele międzynarodowego koncernu Baumit, samorządowcy. Atrakcją imprezy był polsko-austracki program artystyczny. Można było posłuchać kapeli tyrolskiej i zespołu łowickiego, a także Maryli Rodowicz.