Architektura centrów handlowych o poranku
Spotkanie zatytułowane: "Retail Breakfast z Arch Magic:Jak efektywnie współpracować z architektem?" (1 października, 2009) to już piąte w tym roku śniadanie biznesowe zorganizowane przez Polską Radę Centrów Handlowych (PRCH). Uczestnikami cyklicznych spotkań są przede wszystkim przedstawiciele firm zrzeszonych w PRCH.
- Architekt odgrywa kluczową rolę w procesie powstawania obiektów komercyjnych. Powinien dysponować szeroką wiedzą dotyczącą wszystkich etapów realizacji projektu - mówił Paweł W. Graliński, prezes biura architektonicznego Arch Magic, który jako pierwszy zabrał głos w dyskusji - Włączając się w działania - począwszy od oceny lokalizacji obiektu przez szacowanie potencjału centrum handlowego, projektowanie jego struktury funkcyjnej i branżowej po etap wykonawczy - architekt staje się równorzędnym partnerem zarówno dla inwestora, jak i dla najemcy.
Doświadczenia ze współpracy z najemcami przedstawił Jakub Laskus (Brave New Concept), który skoncentrował się na roli architektury w kształtowaniu miejsc sprzedaży.
W dalszej części spotkania do dyskusji włączyli się: Anna Wysocka (Jones Lang LaSalle) oraz Roman Tomala (ECE Projektmanagement Polska). Rozmowę moderowała Aleksandra Zentile-Miller (Chapman Taylor), która podkreśliła ważną rolę koncepcji architektonicznej centrów handlowych stwierdzając: "W źle zaprojektowanym centrum handlowym umierają najemcy".
Anna Wysocka zwróciła uwagę na fakt, iż architektura centrum handlowego powinna współgrać ze zdefiniowanym profilem potencjalnego klienta. Po 5 latach funkcjonowania, obiekt wymaga odświeżenia poprzez wzbogacenie oferty o nowe koncepty, zmiany aranżacyjne, etc. Roman Tomala przytoczył przykład jednej z galerii handlowych, która w wyniku re-pozycjonowania została liderem na rynku.
Reasumując dyskusję, architekt balansując pomiędzy oryginalnością a uniformizacją musi spełnić oczekiwania zleceniodawców i konsumentów. Sukces centrum handlowego zależy w równym stopniu od wszystkich stron zaangażowanych w projekt i jest wypadkową efektywnej współpracy. Duże znaczenie ma motywowanie najemców do tego, aby wychodzili poza standardy własnych marek, przy zachowaniu spójności konceptu, ważnej dla sieci detalicznych.