Architektura centrów handlowych o poranku

2009-10-02 11:46
Architektura centrów handlowych przewodnim tematem porannego spotkania branży retail
Autor: GfK| Jones Lang LaSalle| Reas

Spotkanie zatytułowane: "Retail Breakfast z Arch Magic:Jak efektywnie współpracować z architektem?" (1 października, 2009) to już piąte w tym roku śniadanie biznesowe zorganizowane przez Polską Radę Centrów Handlowych (PRCH). Uczestnikami cyklicznych spotkań są przede wszystkim przedstawiciele firm zrzeszonych w PRCH.

- Architekt odgrywa kluczową rolę w procesie powstawania obiektów komercyjnych. Powinien dysponować szeroką wiedzą dotyczącą wszystkich etapów realizacji projektu - mówił Paweł W. Graliński, prezes biura architektonicznego Arch Magic, który jako pierwszy zabrał głos w dyskusji - Włączając się w działania - począwszy od oceny lokalizacji obiektu przez szacowanie potencjału centrum handlowego, projektowanie jego struktury funkcyjnej i branżowej po etap wykonawczy - architekt staje się równorzędnym partnerem zarówno dla inwestora, jak i dla najemcy.

Doświadczenia ze współpracy z najemcami przedstawił Jakub Laskus (Brave New Concept), który skoncentrował się na roli architektury w kształtowaniu miejsc sprzedaży.

W dalszej części spotkania do dyskusji włączyli się: Anna Wysocka (Jones Lang LaSalle) oraz Roman Tomala (ECE Projektmanagement Polska). Rozmowę moderowała Aleksandra Zentile-Miller (Chapman Taylor), która podkreśliła ważną rolę koncepcji architektonicznej centrów handlowych stwierdzając: "W źle zaprojektowanym centrum handlowym umierają najemcy".

Anna Wysocka zwróciła uwagę na fakt, iż architektura centrum handlowego powinna współgrać ze zdefiniowanym profilem potencjalnego klienta. Po 5 latach funkcjonowania, obiekt wymaga odświeżenia poprzez wzbogacenie oferty o nowe koncepty, zmiany aranżacyjne, etc. Roman Tomala przytoczył przykład jednej z galerii handlowych, która w wyniku re-pozycjonowania została liderem na rynku.

Reasumując dyskusję, architekt balansując pomiędzy oryginalnością a uniformizacją musi spełnić oczekiwania zleceniodawców i konsumentów. Sukces centrum handlowego zależy w równym stopniu od wszystkich stron zaangażowanych w projekt i jest wypadkową efektywnej współpracy. Duże znaczenie ma motywowanie najemców do tego, aby wychodzili poza standardy własnych marek, przy zachowaniu spójności konceptu, ważnej dla sieci detalicznych.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany