Architektoniczne Nagrody Roku
24 listopada 2005 r. w siedzibie Stowarzyszenia Architektów Polskich w Warszawie odbyła się uroczystość wręczenia Nagrody Roku oraz Nagrody Stowarzyszenia Architektów Polskich za najlepszy obiekt architektoniczny wzniesiony ze środków publicznych pod Honorowym Patronatem Premiera RP. Jury konkursu nominowało do nagrody siedem obiektów.
Nominowane obiekty to:
- Tyskie Muzeum Piwowarstwa, zaprojektowane przez zespół autorski KONIOR STUDIO z Katowic,
- Budynek Muzeum w obrębie Założenia Pomnikowego na terenie byłego hitlerowskiego Obozu Zagłady w Bełżcu, zaprojektowany przez zespół autorski z pracowni DDJM BIURO ARCHITEKTONICZNE z Krakowa,
- Apartamentowiec przy ul. Kupa 12 w Krakowie - projekt zespołu autorskiego "DUDA & KRAUS" z Krakowa,
- Państwowa Filharmonia im. Artura Rubinsteina w Łodzi, zaprojektowana przez zespół autorski ATELIER LOEGLER z Krakowa,
- Centrum Hydroterapii w Nałęczowie - projekt zespołu autorskiego z Biura Projektowego Stelmach i Partnerzy Biuro Architektoniczne z Lublina,
- SOLAR COMPANY LTD. - praca zespołu autorskiego: arch. Eugeniusz Skrzypczak, arch. Filip Buszkiewicz, arch. Krzysztof Sikorski z Poznania,
- Stacja Metra A-18 Plac Wilsona - projekt zespołu autorskiego: AMC - Andrzej M. Chołdzyński z Warszawy.
Nagrodę Główną Roku 2004 przyznano CENTRUM HYDROTERAPII w Nałęczowie.
Inwestorem jest Zakład Leczniczy UZDROWISKO NAŁĘCZÓW SA, generalnym wykonawcą - MITEX SA.
Jury uznało, że autorzy projektu wykazali się ponadprzeciętnymi umiejętnościami kształtowania nowej zabudowy w wymagającym otoczeniu historycznym i przyrodniczym kompleksu Zakładu Leczniczego "Uzdrowisko Nałęczów". Odważne decyzje projektowe i konsekwencja w ich realizacji dały wysokiej klasy efekty plastyczne i przestrzenne, dzięki którym nowy budynek kompleksu nie tylko doskonale wpisuje się w kontekst miejsca, ale w odczuwalny sposób podnosi jego jakość. Zarówno bryła budynku, jak i zastosowane materiały elewacyjne i kolorystyka nie nawiązują bezpośrednio do historycznej zabudowy będąc swoistym łącznikiem pomiędzy przyrodą parku zdrojowego a jego budynkami. Ten efekt jest szczególnie widoczny w rzadko spotykanej zgodności charakteru wnętrza i zewnętrza budynku, co przy dobrze przeprowadzonych relacjach budynku z jego otoczeniem daje przekonywujący efekt przenikania się tych dwóch przestrzeni.
Nagrodą Specjalną uhonorowano Założenie Pomnikowe wraz z budynkiem Muzeum na terenie byłego hitlerowskiego Obozu Zagłady w Bełżcu.
Inwestorem tego przedsięwzięcia jest Rada Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa i Amerykański Komitet Żydowski, współpraca - Muzeum Holokaustu w Waszyngtonie. Wykonawcą jest "Hydrobudowa 6" SA.
W opinii jury wyróżniony projekt muzeum jest przykładem dobrego zrozumienia idei powstania Założenia Pomnikowego. Jest także dowodem udanej współpracy zespołów rzeźbiarskiego i architektonicznego, dzięki czemu architektura muzeum stała się adekwatnym dopełnieniem założenia pomnikowego. Jury szczególnie podkreśliło fakt, że autorzy koncepcji Pomnika i projektanci muzeum uniknęli pokusy zbędnego patosu poprzez ograniczenie zakresu użytych środków i skupienie się na samej idei Założenia.
Jakość uzyskanych rozwiązań przestrzennych Założenia Pomnikowego i detali muzeum stawia tę realizację na równi z jej odpowiednikami w architekturze europejskiej i światowej.
Najlepszym obiektem architektonicznym wzniesionym ze środków publicznych pod Honorowym Patronatem Premiera Rządu RP okazała się Państwowa Filharmonia im. Artura Rubinsteina w Łodzi.
Generalnym wykonawcą obiektu jest VARITEX SA.
Jury konkursu w uzasadnieniu decyzji podkreśliło fakt, że nagrodzony budynek zwraca na siebie uwagę zarówno czytelną strukturą funkcjonalną, jak i adekwatną do przeznaczenia budynku siłą wyrazu. Oszczędność środków dała efekt elegancji i spójności całości założenia. Jury doceniło konsekwentne poszukiwanie oryginalnego detalu elewacji dla budynku projektowanego w pierzei historycznej zabudowy. Zwróciło także uwagę na umiejętne operowanie światłem naturalnym i sztucznym w kształtowaniu fasad i wnętrz budynku.
Zdaniem jury szczególnie godnym podkreślenia jest sposób połączenia tradycyjnych, naturalnych materiałów wykończeniowych jak drewno, szkło i stal we wnętrzach sal koncertowych z elementami ich wyposażenia technicznego i technologicznego.