Architekt jest kształcony inaczej

2009-12-09 12:51
O uprawnieniach do projektowania architektury
Autor: brak danych

Jeden z naszych czytelników zarzucił kierownictwu Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa, że ta nic nie robi w kwestii uprawnień budowlanych w specjalności architektonicznej, jakie chcą uzyskiwać inżynierowie budownictwa. PIIB wypowiedziała się w tej sprawie, a wokół tematu rozgorzała dyskusja. Tym razem prezentujemy stanowisko prezesa SARP i zachęcamy do dalszej wymiany opinii...

Przeczytaj cała dyskusję na temat uprawnień

O uprawnieniach do projektowania architektury
Autor: brak danych

Stanowisko Stowarzyszenia Architektów Polskich na temat postulatów zgłaszanych przez środowisko inżynierów budownictwa w sprawie nadawania im uprawnień projektowych w specjalności architektonicznej:

"Sprawa przyznawania uprawnień budowlanych jest uregulowana przepisami Prawa budowlanego. Uprawnienia budowlane w specjalności architektonicznej uprawniające do projektowania lub kierowania robotami budowlanymi związanymi z obiektem budowlanym w zakresie sporządzania projektu architektoniczno-budowlanego w odniesieniu do architektury obiektu są nadawane architektom, którzy poza wymaganym stażem i egzaminem legitymują się dyplomem ukończenia pięcioletnich studiów wyższych na wydziałach architektury. Inżynierowie budowlani uzyskują natomiast uprawnienia budowlane w specjalności konstrukcyjno–budowlanej. I jest to oczywiste, bo porównując program studiów na obu wydziałach (architektury i inżynierii budowlanej) widać wyraźnie znaczne różnice w profilu kształcenia. Studia architektoniczne mają w programie wieloletnie ćwiczenia projektowe oraz przedmioty ogólne, które nie występują na innych wydziałach w uczelniach technicznych (np. historia architektury i sztuki, ćwiczenia z modelowania, ergonomia). Studia na wydziale budownictwa kładą natomiast nacisk na rozwiązania konstrukcyjne, techniczne (nie ma ćwiczeń z projektowania architektury). Przygotowują one specjalistów w dziedzinie projektowania konstrukcji budowlanych, dróg, mostów i innych obiektów inżynierskich.

W Polsce obowiązują standardy kształcenia opracowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, które zobowiązują szkoły wyższe do właściwego kształtowania programu studiów – właściwego, to znaczy odpowiedniego do zadań, które czekają absolwentów poszczególnych wydziałów. Ponadto od czasu naszego wejścia do Unii Europejskiej istotne stały się przepisy wspólnego rynku, w tym dyrektywa europejska o świadczeniu usług (znowelizowana na początku 2009 roku), której częścią będzie opracowywana obecnie lista szkół wyższych kształcąca architektów na poziomie europejskim i zgodnie ze standardami Międzynarodowej Unii Architektów. Celem jest zidentyfikowany system kształcenia, a więc takie przygotowanie do zawodu architekta, by mógł on świadczyć usługi projektowe w każdym kraju i zawsze na odpowiednim poziomie.

W takim modelu kształcenia nie ma więc miejsca na rozszerzanie kręgu osób uprawnionych do projektowania architektury (nie mających w dodatku odpowiednich kwalifikacji). Wręcz przeciwnie – celem do którego się dąży, jest podniesienie poziomu usług świadczonych przez architektów przez zwiększenie wymagań i podniesienie ich kwalifikacji do wykonywania zawodu."

Jerzy Grochulski
Prezes SARP

 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej