A2 Stryków-Konotopa także oszczędnie...
Podzielony na pięć odcinków fragment autostrady A2 od Strykowa do Konotopy, zbudują China Overseas Engineering Group Co. Ltd, Mostostal-Warszawa SA, Strabag Sp. z o.o. i Budimex-Dromex SA. GDDKiA na rozstrzygniętym przetargu zaoszczędziła nawet 2,5 mld zł. Czy rzeczywiście? Jak zwykle czas pokaże...
Ogólny kosztorys GDDKiA zakładał koszt inwestycji od Strykowa do Konotopy na poziomie 5,7 mld złotych. Po zsumowaniu zwycięskich ofert na poszczególne odcinki, prognozowany koszt inwestycji to 3,2 mld zł. Oszczędność zatem może wynieść 2,5 mld zł.
Proces projektowania i budowy A2 na odcinku od Strykowa do Konotopy ruszy w 2009 roku. Autostrada zostanie oddana do użytku do końca maja 2012 roku i połączy się z północną obwodnicą Warszawy S8 (obecnie na etapie budowy), a potem z południową obwodnicą S2 (na etapie przetargu).
Projektowany fragment autostrady został podzielony na pięć odcinków (od A do E, przy czym A jest najbliżej Łodzi, E – najbliżej Warszawy). Dla każdego odcinka prowadzone było oddzielne postępowanie przetargowe:
- Odcinek A (wybór najkorzystniejszej oferty) zbuduje konsorcjum firm z liderem China Overseas Engineering Group Co. Ltd na czele. Cena to 754,5 mln zł przy kosztorysie 1,7 mld zł.
- Odcinek B (wybór najkorzystniejszej oferty) zbuduje konsorcjum pod kierunkiem Mostostalu Warszawa SA. Oferta zakłada wykonanie prac za 843,5 mln zł przy kosztorysie 1,04 mld zł.
- Odcinek C (wybór najkorzystniejszej oferty) zostanie zbudowany przez China Overseas Engineering Group Co. Ltd. Oferta to 534,5 mln zł, przy kosztorysie 1,1 mld zł.
- Kontrakt na odcinek D (wybór najkorzystniejszej oferty) otrzyma konsorcjum pod kierunkiem firmy Strabag Sp. z o.o. Przy kosztorysie 1 mld zł, oferta zamknęła się kwotą 643,8 mln zł.
- Natomiast za budowę odcinka E (wybór najkorzystniejszej oferty) odpowiedzialne będzie konsorcjum pod kierunkiem Budimex-Dromex SA, które otrzyma 425,5 mln zł przy kosztorysie 669 mln zł.
Nieważną ofertę na odcinek B złożyło konsorcjum firm z liderem SRB Civil Engineering Ltd (Irlandia) na czele – 706,5 mln zł. Również nieważną - na odcinek E – złożyło także konsorcjum firm z liderem SRB Civil Engineering Ltd na czele – 330,6 mln zł. Oferty SRB Civil Engineering Ltd zostały odrzucone, ponieważ kosztorysy prac projektowych odcinków B i E przekraczały dopuszczalny limit kosztów zawartych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia dla przetargu na autostradę A2 Stryków-Konotopa.
Projekty mogły kosztować maksymalnie do 5% wartości zamówienia, tymczasem w ofertach SRB Civil Engineering Ltd próg 5% został przekroczony. W związku z tym, w oparciu o art.89 ust.1 pkt 2 ustawy Prawo Zamówień Publicznych, zamawiający, czyli GDDKiA, był zmuszony odrzucić te oferty.
Od chwili rozstrzygnięcia przetargów wykonawcy mają czas na składanie protestów. Mają na to 10 dni. Od chwili złożenia protestów GDDKiA ma również 10 dni na ich rozstrzygnięcie. Następnie wykonawcy mają 10 dni na złożenie odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO).