37 chętnych do budowy jednego odcinka A2
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, 14 sierpnia 2009 roku, otworzyła oferty złożone przez 37 uczestników przetargu na zaprojektowanie i budowę autostrady A2 (91 km, odcinek od Strykowa do Konotopy). Wybór wykonawców - projektowany fragment A2 został podzielony na 5 odcinków i dla każdego prowadzone jest oddzielne postępowanie przetargowe - planowany jest na koniec września br.
Na odcinek A złożono 9 ofert, na odcinek B - 6, na odcinek C - 9, na odcinek D - 6, na odcinek E - 7. Ogólny kosztorys GDDKiA zakładał koszt inwestycji od Strykowa do Konotopy na poziomie 5,7 mld złotych. Po zsumowaniu poszczególnych najtańszych ofert na poszczególne odcinki, prognozowany koszt inwestycji to 3 mld zł. Oszczędność zatem może wynieść 2,7 mld zł.
Najtańszą ofertę na realizację odcinka A złożyło konsorcjum firm z liderem China Overseas Engineering Group Co. Ltd na czele – 754,5 mln zł przy kosztorysie 1,7 mld zł (firma ta jeszcze "walczy" o budowę centralnej cześci II linii warszawskiegio metra - red.).
Najtańszą ofertę na odcinek B złożyło konsorcjum firm z liderem SRB Civil Engineering Ltd (Irlandia) na czele – 706,5 mln zł, przy kosztorysie 1,04 mld zł.
W przypadku odcinka C ponownie bezkonkurencyjne okazało się China Overseas Engineering Group Co. Ltd. Oferta to 534 mln zł, przy kosztorysie 1,1 mld zł.
W przetargu na odcinek D najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum pod kierunkiem firmy Strabag Sp. z o.o. Przy kosztorysie 1 mld zł, oferta zamknęła się kwotą 643,8 mln zł.
Najkorzystniejszą ofertę na projekt i budowę odcinka E złożyło ponownie konsorcjum z SRB Civil Engineering Ltd.(Irlandia) , na czele – 330,6 mln zł przy kosztorysie 669 mln zł.
Wszyscy wykonawcy, którzy złożyli oferty przeszli wcześniej pozytywnie I etap weryfikacji formalnej pod kątem spełniania warunków udziału w postępowaniu i zdolności do należytego wykonania zamówienia. GDDKiA badała sytuację ekonomiczną i finansową wykonawców, zapewniającą wykonanie zamówienia, jak również oceniano niezbędną wiedzę i doświadczenie firm oraz weryfikowano kwalifikacje osób przewidzianych do pełnienia kluczowych funkcji przy realizacji projektu i budowy autostrady.
Warunki udziału w postępowaniu, które określiła GDDKiA w ogłoszeniach o zamówieniu zapewniają, iż wykonawcy biorący udział w II etapie przetargu posiadają doświadczenie w budowie lub przebudowie dróg klasy A lub S lub GP (autostrad, tras ekspresowych lub dróg głównych ruchu przyspieszonego) oraz budowie lub przebudowie obiektów mostowych, a także dysponują osobami na stanowisko Dyrektora Kontraktu oraz projektantami drogowymi i mostowymi.
Proces projektowania i budowy A2 na odcinku od Strykowa do Konotopy ruszy w 2009 roku. Autostrada zostanie oddana do użytku do końca maja 2012 roku.