Lista aportowanych nieruchomości została wspólnie uzgodniona przez Przewozy Regionalne i PKP S.A. Przekazywane obiekty to grunty, zaplecza techniczne, pomieszczenia administracyjne w trzynastu województwach. Wśród nich, dwa największe kompleksy to: hale naprawcze i zaplecza techniczne w Idzikowicach (województwo łódzkie) o wartości 20 mln zł oraz we Wrocławiu o wartości 28 mln zł.
Grunty i budynki wnoszone do innych spółek muszą mieć tzw. zdolność aportową. Aby PKP S.A. mogła je przekazać muszą one zostać: uwłaszczone na rzecz PKP S.A., wydzielone z terenów zamkniętych, naniesione na mapy geodezyjne, oraz oszacowane przez niezależnych rzeczoznawców. Proces przygotowania jednej nieruchomości do aportu trwa od pół do półtora roku. Polskie Koleje Państwowe S.A. zgodnie z ustawą o restrukturyzacji i komercjalizacji PKP wnoszą do obecnych i byłych spółek Grupy PKP niezbędny dla ich funkcjonowania majątek.
Nieruchomości wniesione przez PKP S.A. do spółek kolejowych mają wartość 6 mld zł. W tym roku PKP S.A., poza aportem do Przewozów Regionalnych, wniesie nieruchomości o wartości ponad 400 mln zł między innymi do spółek: PKP CARGO S.A., PKP Energetyka S.A., Telekomunikacja Kolejowa Sp. z o.o., Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury Sp. z o.o. Łącznie w 2010 roku PKP S.A. wniesie do spółek nieruchomości o wartości około 700 mln zł.
Przekazanie nieruchomości samorządowej spółce Przewozy Regionalne umożliwiła nowelizacja ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe. Nowelizacja ustawy umożliwia PKP SA wniesienie do spółki Przewozy Regionalne Sp. z o.o. aportu w postaci nieruchomości niezbędnych do prowadzenia działalności w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich, odkupienie udziałów objętych przez PKP SA z tego tytułu przez Skarb Państwa oraz nieodpłatne przekazanie udziałów przez Skarb Państwa na rzecz samorządów województw.