127 tys. mkw. na dobry początek

2007-07-12 13:10

Ponad 1 mld euro będą kosztowały centra handlowe, które wybuduje w Polsce firma Mayland Real Estate. Umożliwi to umowa, zawarta między francuską grupą Casino a amerykańskim funduszem inwestycyjnym Whitehall. Mayland dopiero rozwija skrzydła, bo istnieje od niespełna roku, ale w przyszłości chciałby stać się jednym z najważniejszych deweloperów w Europie Środkowo-Wschodniej.

Obecnie buduje w Polsce trzy centra handlowe: w Słupsku, Opolu i Dąbrowie Górniczej. Ich powierzchnia wynosi 127 tys. mkw., a budowa odbywa się na terenach, których właścicielem jest grupa Casino (Mayland RE to spółka powołana w celu realizacji dużych projektów deweloperskich, należy do grupy Casino - przyp. red.). Pierwsze z centrów, o nazwie "Jantar" powstaje przy ulicy Szczecińskiej w Słupsku i w zamierzeniu inwestora ma zwiększyć potencjał ekonomiczny regionu. Zaletą drugiego - "Karolinki" będzie przede wszystkim położenie, pozwalające na łatwy i szybki dojazd samochodem. Obiekt w Opolu jest budowany przy ul. Wrocławskiej, na skrzyżowaniu drogi wiodącej do autostrady A4 i planowanej obwodnicy miasta. Trzecie centrum, "Pogoria" niewątpliwie stanie się trybikiem, nakręcającym dobrą koniunkturę w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Dąbrowa Górnicza leży na terenie jednej z jej podstref, tj. Podstrefy Sosnowiecko-Dąbrowskiej. Centra mają być oddane do użytku w przyszłym roku (2008 roku - red.).

Na tym jednak nie koniec. Na pozostałych terenach, należących do grupy Casino, Mayland wybuduje piętnaście nowych centrów. Ich wartość rynkowa wyniesie około 1 mld euro. Będą gotowe do końca 2012 roku - zapowiada deweloper. Casino do tej pory było znane w Polsce jako właściciel hipermarketów Geant oraz dyskontów Leader Price. Na ich sprzedaż zdecydowało się w 2006 roku i trafiły one - odpowiednio - do sieci Real oraz Tesco.

Wkładem grupy w nowe przedsięwzięcie są powstające centra, już teraz wynajęte w 80 proc., oraz tereny pod budowę. W zamian Casino chce zatrzymać większość praw głosu oraz 65-70 proc. zysku z inwestycji. Whitehall, zarządzany przez Goldman Sachs, zainwestuje co najmniej 500 mln euro. Reszta środków będzie pochodzić z przychodów, generowanych przez działające obiekty.

Casino to kolejna firma, która chce skorzystać na rozwoju rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce. Obecnie w budowie znajduje się 860 tys. mkw., a do końca 2008 roku przybędzie 1,9 mln mkw. takich powierzchni. Centra handlowe, które już działają, zajmują łącznie 3,7 mln mkw. Ale polski rynek rozwija się wolniej niż przed rokiem - oceniają specjaliści z Cushman&Wakefield. Firma wyliczyła, że w pierwszej połowie 2007 roku wartość transakcji na rynku nieruchomości komercyjnych wyniosła 1,3 mld euro, czyli była o około 300 mln euro niższa niż rok temu. Na tysiąc Polaków przypada dziś 120 mkw. centrów handlowych. By dogonić Szwecję, gdzie wskaźnik ten jest o 30 proc. wyższy, czy Francję - z wynikiem lepszym o 50 proc., czeka nas więc sporo pracy.

GMINY NIE WYBUDUJĄ CENTRÓW HANDLOWYCH
11 lipca 2007 roku prezydent Lech Kaczyński podpisał ustawę o tworzeniu i funkcjonowaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. Nowe przepisy definiują je jako obiekty o powierzchni sprzedaży powyżej 400 mkw. (rozmiar osiedlowych delikatesów albo sklepu na stacji benzynowej - przyp. red.), a ich utworzenie przestaje być kwestią wyłącznie z zakresu planowania przestrzennego czy ochrony środowiska. Projekt ustawy budził wiele emocji, bowiem w zakresie wydawania pozwoleń na warunki zabudowy ograniczał swobodę gmin. W myśl przyjętego dokumentu zezwolenie samej gminy będzie konieczne w przypadku powierzchni od 400 do 2 tys. mkw. Natomiast na powstanie obiektu o powierzchni powyżej 2 tys. mkw. dodatkowo musi się zgodzić sejmik wojewódzki. Pozytywnej uchwały nie wymaga utworzenie sklepu, zajmującego powierzchnię mniejszą niż 400 mkw. Ustawa wejdzie w życie po dwóch tygodniach od jej uchwalenia. (PAP, "Rzeczpospolita")

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej