127 tys. mkw. na dobry początek

2007-07-12 13:10

Ponad 1 mld euro będą kosztowały centra handlowe, które wybuduje w Polsce firma Mayland Real Estate. Umożliwi to umowa, zawarta między francuską grupą Casino a amerykańskim funduszem inwestycyjnym Whitehall. Mayland dopiero rozwija skrzydła, bo istnieje od niespełna roku, ale w przyszłości chciałby stać się jednym z najważniejszych deweloperów w Europie Środkowo-Wschodniej.

Obecnie buduje w Polsce trzy centra handlowe: w Słupsku, Opolu i Dąbrowie Górniczej. Ich powierzchnia wynosi 127 tys. mkw., a budowa odbywa się na terenach, których właścicielem jest grupa Casino (Mayland RE to spółka powołana w celu realizacji dużych projektów deweloperskich, należy do grupy Casino - przyp. red.). Pierwsze z centrów, o nazwie "Jantar" powstaje przy ulicy Szczecińskiej w Słupsku i w zamierzeniu inwestora ma zwiększyć potencjał ekonomiczny regionu. Zaletą drugiego - "Karolinki" będzie przede wszystkim położenie, pozwalające na łatwy i szybki dojazd samochodem. Obiekt w Opolu jest budowany przy ul. Wrocławskiej, na skrzyżowaniu drogi wiodącej do autostrady A4 i planowanej obwodnicy miasta. Trzecie centrum, "Pogoria" niewątpliwie stanie się trybikiem, nakręcającym dobrą koniunkturę w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Dąbrowa Górnicza leży na terenie jednej z jej podstref, tj. Podstrefy Sosnowiecko-Dąbrowskiej. Centra mają być oddane do użytku w przyszłym roku (2008 roku - red.).

Na tym jednak nie koniec. Na pozostałych terenach, należących do grupy Casino, Mayland wybuduje piętnaście nowych centrów. Ich wartość rynkowa wyniesie około 1 mld euro. Będą gotowe do końca 2012 roku - zapowiada deweloper. Casino do tej pory było znane w Polsce jako właściciel hipermarketów Geant oraz dyskontów Leader Price. Na ich sprzedaż zdecydowało się w 2006 roku i trafiły one - odpowiednio - do sieci Real oraz Tesco.

Wkładem grupy w nowe przedsięwzięcie są powstające centra, już teraz wynajęte w 80 proc., oraz tereny pod budowę. W zamian Casino chce zatrzymać większość praw głosu oraz 65-70 proc. zysku z inwestycji. Whitehall, zarządzany przez Goldman Sachs, zainwestuje co najmniej 500 mln euro. Reszta środków będzie pochodzić z przychodów, generowanych przez działające obiekty.

Casino to kolejna firma, która chce skorzystać na rozwoju rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce. Obecnie w budowie znajduje się 860 tys. mkw., a do końca 2008 roku przybędzie 1,9 mln mkw. takich powierzchni. Centra handlowe, które już działają, zajmują łącznie 3,7 mln mkw. Ale polski rynek rozwija się wolniej niż przed rokiem - oceniają specjaliści z Cushman&Wakefield. Firma wyliczyła, że w pierwszej połowie 2007 roku wartość transakcji na rynku nieruchomości komercyjnych wyniosła 1,3 mld euro, czyli była o około 300 mln euro niższa niż rok temu. Na tysiąc Polaków przypada dziś 120 mkw. centrów handlowych. By dogonić Szwecję, gdzie wskaźnik ten jest o 30 proc. wyższy, czy Francję - z wynikiem lepszym o 50 proc., czeka nas więc sporo pracy.

GMINY NIE WYBUDUJĄ CENTRÓW HANDLOWYCH
11 lipca 2007 roku prezydent Lech Kaczyński podpisał ustawę o tworzeniu i funkcjonowaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. Nowe przepisy definiują je jako obiekty o powierzchni sprzedaży powyżej 400 mkw. (rozmiar osiedlowych delikatesów albo sklepu na stacji benzynowej - przyp. red.), a ich utworzenie przestaje być kwestią wyłącznie z zakresu planowania przestrzennego czy ochrony środowiska. Projekt ustawy budził wiele emocji, bowiem w zakresie wydawania pozwoleń na warunki zabudowy ograniczał swobodę gmin. W myśl przyjętego dokumentu zezwolenie samej gminy będzie konieczne w przypadku powierzchni od 400 do 2 tys. mkw. Natomiast na powstanie obiektu o powierzchni powyżej 2 tys. mkw. dodatkowo musi się zgodzić sejmik wojewódzki. Pozytywnej uchwały nie wymaga utworzenie sklepu, zajmującego powierzchnię mniejszą niż 400 mkw. Ustawa wejdzie w życie po dwóch tygodniach od jej uchwalenia. (PAP, "Rzeczpospolita")

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej