103 mln zł na kolej

2009-12-15 11:37
Wiceminister Juliusz Engelhardt
Autor: Ministerstwo Infrastruktury Wiceminister Juliusz Engelhardt - konferencja prasowa w pociągu Warszawa-Katowice (14 grudnia 2009)

Jako historyczny, określił Juliusz Engelhardt - podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, program modernizacji dworców kolejowych. Od przyszłego roku tylko z budżetu państwa na ten cel zostaną przeznaczone 103 mln zł.

Jednocześnie zapowiedział powołanie spółki, która zajmie się zarządzaniem dworcami oraz wprowadzenie opłaty pobieranej od przewoźników, przeznaczonej na modernizacje i remonty dworców. Dzięki tego typu działaniom w ciągu 10 lat powinniśmy odmienić oblicze dworców kolejowych w Polsce – ocenił.

- Wzmocnieniu nadzoru nad inwestycjami w transporcie kolejowym będzie służyło utworzenie nowego departamentu w resorcie infrastruktury, który zajmie się problemami inwestycyjnymi. Także "Program działań dla rozwoju transportu kolejowego do roku 2015", który niebawem zostanie poddany konsultacjom społecznym, przewiduje zmianę struktury własności infrastruktury kolejowej w Polsce, by podobnie jak drogowa, stała się własnością Skarbu Państwa. Wymaga to nowej ustawy o infrastrukturze kolejowej, którą w 2010 r. zamierzamy przygotować na najwyższym poziomie jakości pod względem prawnym – stwierdził wiceminister.
Dodał, że zmiany zmierzać będą w kierunku uniezależnienia PKP PLK od PKP SA. Potwierdził plany prywatyzacyjne nie tylko wobec PKP Intercity i PKP Cargo, ale także spółek PKP Energetyka, Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury, Polskie Koleje Linowe i PKP Telekomunikacja Kolejowa. Mówił o znaczeniu budowy linii kolei dużych prędkości dla transportu publicznego w naszym kraju.

Wiceminister J.Engelhardt wziął udział w konferencji prasowej towarzyszącej prezentacji nowego rozkładu jazdy pociągów 2009/2010 i planów inwestycyjnych spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Dzięki pracom modernizacyjnym, w obowiązującym od niedzieli rozkładzie jazdy, pociągi z Warszawy do Katowic i Krakowa pokonują tę trasę w ciągu 2,5 godziny, czyli ponad 20 minut krócej niż dotąd. Po zakończeniu wszystkich prac, za około 2 lata, podróż pomiędzy tymi miastami powinna skrócić się do ok. 2 godzin 20 minut. 
Według Zbigniewa Szafrańskiego, prezesa zarządu PKP PLK, doprowadzenie polskiej infrastruktury kolejowej do średniego poziomu obowiązującego w krajach Unii Europejskiej będzie wymagało minimum 15 lat.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej