Ranking samochodów 2020: dostawczak dla przedsiębiorcy budowlanego

ranking dostawczaków
Autor: gettyimages Ranking samochodów 2020: dostawczak dla przedsiębiorcy budowlanego

W 2020 roku zarejestrowano w Polsce 69 521 nowych samochodów dostawczych, tj. o 15,47% (12 727 szt.) mniej w porównaniu z rokiem poprzednim – podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Które dostawczaki przedsiębiorcy, w tym budowlani, kupowali w 2020 najchętniej? Ranking samochodów dostawczych w 2020 nieco różni się od tego z 2019. Warto też zaznaczyć, że w całym 2020, głównie na skutek kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa, rynek samochodów użytkowych zmniejszył się o ponad 18%.

– Przypuszczam, że w przypadku samochodów dostawczych o ładowności do 3,5 t są to Fiat Ducato, Renault Master, Ford Transit i Peugeot Boxer – zgaduje właściciel firmy Servo Jarosław Kamiński, który jest pasjonatem motoryzacji. I niewiele się pomylił się, bo w rankingu samochodów dostawczych firmy Samar wszystkie wymienione przez niego modele dostawczaków znalazły się w pierwszej 10 najczęściej w ubiegłym roku rejestrowanych aut dostawczych.

Tak wygląda polski samochód elektryczny

Ranking marek samochodów dostawczych w 2020 r.

1. Renault - marka zdeklasowała Fiata, liczba zarejestrowanych samochodów to 10975, o 7,92% mniej niż w 2019 r. Udział marki w rynku - 15,79%.

2. Ford - zarejestrowano 9646 pojazdów, czyli o 7,98% mniej niż w 2029. Udział wicelidera w rynku nowych samochodów dostawczych wyniósł 13,87%.

3. Mercedes - zarejestrowano 9219 samochodów tej marki, czyli 1,49% więcej niż w roku 2019.  Udział producenta w rynku nowych samochodów dostawczych wyniósł 13,26%. Mercedes w 2019 plasował się na pozycji 5.

4. Fiat - lider z 2019 sprzedał 8 329 samochodów, oznacza to o 32,53% mniej w porównaniu z 2019.

5. Volkswagen - z 7 254 pojazdami, co było wynikiem o 24,92% mniejszym (r/r).

6. Peugeot - marka zarejestrowała w 2019 r. 4707 aut, co daje 25,59% mniej w zestawieniu z rokiem 2019.

W czołowej dziesiątce 2020 r. tylko dwie marki nie zanotowały spadku liczby rejestracji w stosunku do wyników poprzedniego roku. Były to: Mercedes (+1,49%) oraz Toyota (+39,96%). W TOP10 w ubiegłym roku największą stratę procentową miał natomiast Fiat (minus 32,53%).  

Ranking najczęściej kupowanych nowych modeli samochodów dostawczych w 2020

Marka Liczba sprzedanych samochodów 2020 Liczba sprzedanych samochodów 2019
1 Renault Master 7 467 7 811
2 Mercedes Sprinter 6 521 5 520
3 Fiat Ducato 6 155 5 520
4 Iveco Daily 4 356 5 241
5 Ford Tranzit 3 514 3 344

Mimo kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa, w pierwszej dziesiątce 2020 roku trzem modelom udało się osiągnąć wzrost liczby rejestracji w porównaniu z poprzednim rokiem. Były to:

  • Mercedes Sprinter (+ 4,09%),
  • Fiat Ducato (+11,44%),
  • Renault Trafic (+1,45%).

Natomiast największą stratę w tym gronie (r/r) poniósł Volkswagen Crafter (-34,06%). 

Dostawczaki małe i duże

W miastach popularne są samochody dostawcze, które można zaparkować w podziemnym garażu. Przedsiębiorca przyznaje, że w sytuacji, gdy trzeba dostarczyć np. materiały wykończeniowe na budowę lub remont biurowca w centrum miasta, tego typu auta sprawdzają się doskonale.

– Wybór konkretnego modelu, to już wyłącznie kwestia zaufania do danej marki oraz polityki cenowej koncernów samochodowych – tłumaczy przedsiębiorca Jarosław Kamiński. Według niego, wśród dostawczaków trochę niedoceniony jest Ford Transit, który w rankingu zajął piąte miejsce.

– To jest bardzo dobry i bezawaryjny samochód. Eksploatuję go w mojej firmie trzeci rok i nic się nie dzieje – zapewnia nasz ekspert. Twierdzi, że zasłużona jest pierwsza pozycja Renault Master, choć za tym dostawczakiem ciągnęła się niezasłużenie zła opinia auta awaryjnego. Natomiast zaskakująca jest dla Kamińskiego druga pozycja Mercedesa Sprintera.

– Rzecz jasna, jest to samochód lepszy od Fiata, ale równocześnie dużo droższy. Raczej nie kupią go małe czy nawet średnie firmy budowlane – ocenia Jarosław Kamiński.

Poszerza się oferta dostawczaków elektrycznych

Warto wspomnieć o coraz bogatszej ofercie dostawczych samochodów elektrycznych. Właściwie większość producentów zaczęła je wprowadzać lub za chwilę będzie. Najlepszym tego przykładem jest Renault, które oferuje już elektryczne Renault Kongoo Z.E., a w planach ma kolejne, chociażby elektrycznego Mastera. Nissan ma eNV200, Volkswagen eCraftera, a MAN model eTGE. Mercedes ma elektryczną wersję Sprintera, Citroen Jumpera, Peugeot model Boxer, a Fiat Ducato. To tylko niektóre. Elektromobilność to niejako naturalny kierunek rozwoju. Elektryki są coraz tańsze, a przez to dostępniejsze, zarówno dla klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorców. Wiele też może na tym polu zdziałać rządowa ustawa o elektromobilności i zapowiadane dopłaty do samochodów elektrycznych

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej