Ranking samochodów 2019: dostawczak dla przedsiębiorcy budowlanego

2020-01-31 13:21 Marek Wielgo
ranking dostawczaków
Autor: gettyimages Ranking samochodów 2019: dostawczak dla przedsiębiorcy budowlanego

W 2019 roku zarejestrowano w Polsce 69 861 samochodów dostawczych, tj. o 1,5 % więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego – podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Które dostawczaki przedsiębiorcy, w tym budowlani, kupowali w 2019 najchętniej?

– Przypuszczam, że w przypadku samochodów dostawczych o ładowności do 3,5 t są to Fiat Ducato, Renault Master, Ford Transit i Peugeot Boxer – zgaduje właściciel firmy Servo Jarosław Kamiński, który jest pasjonatem motoryzacji. I niewiele się pomylił się, bo w rankingu samochodów dostawczych firmy Samar wszystkie wymienione przez niego modele dostawczaków znalazły się w pierwszej 10 najczęściej w ubiegłym roku rejestrowanych aut dostawczych.

Ranking marek samochodów dostawczych w 2019 r.

1. Fiat - klienci kupili i zarejestrowali 11 952 samochodów dostawczych tej marki, o 11,34% więcej niż w 2018 roku. Udział Fiata w polskim rynku aut dostawczych - 17,11%. 

2. Renault - liczba zarejestrowanych samochodów to 9 871, o 8,69% mniej niż w 2018 r. Udział marki w rynku - 14,13%. 

3. Ford - zarejestrowano 8 439 samochodów dostawczych, o 5,19% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku - 12,08%.  

4. Volkswagen -zarejestrowano 7 267 samochodów dostawczych, o 9,11% więcej niż w roku ubiegłym. Udział marki w polskim rynku -10,40%. 

5. Mercedes - zarejestrowano 6 586 aut dostawczych tej marki, o 20,82% więcej niż w analogicznym okresie 2018 r. Udział marki wyniósł 9,43%.

Ranking najczęściej kupowanych nowych modeli samochodów dostawczych w 2019

Marka Liczba sprzedanych samochodów 2019 Liczba sprzedanych samochodów 2018
1 Renault Master 7 811 8 836
2 Fiat Ducato 5 520 5 980
3 IVECO Daily 5 241 5 555
4 Mercedes Sprinter 5 199 3 984
5 Volkswagen Crafter 3 452 3 425

Na kolejnych miejscach uplasowały się:

6. Ford Transit: 3344, 7. Fiat Fiorino: 3324; 8. Peugeot Boxer: 3280; 9. Fiat Doblo: 2631, 10. Dacia Dokker Van: 2144 11. Citroen Jumper: 2081 12. Opel Movano: 1997; 13. Ford Transit Custom: 1925; 14. Volkswagen Transporter: 1904; 15. Peugeot Partner: 1849.

Dostawczaki małe i duże

W miastach popularne są samochody dostawcze, które można zaparkować w podziemnym garażu. Przedsiębiorca przyznaje, że w sytuacji, gdy trzeba dostarczyć np. materiały wykończeniowe na budowę lub remont biurowca w centrum miasta, tego typu auta sprawdzają się doskonale.

– Wybór konkretnego modelu, to już wyłącznie kwestia zaufania do danej marki oraz polityki cenowej koncernów samochodowych – tłumaczy przedsiębiorca Jarosław Kamiński. Według niego, wśród dostawczaków trochę niedoceniony jest Ford Transit, który w rankingu zajął szóste miejsce.

– To jest bardzo dobry i bezawaryjny samochód. Eksploatuję go w mojej firmie trzeci rok i nic się nie dzieje – zapewnia nasz ekspert. Twierdzi, że zasłużona jest pierwsza pozycja Renault Master, choć za tym dostawczakiem ciągnęła się niezasłużenie zła opinia auta awaryjnego. Natomiast zaskakujące są dla Kamińskiego trzecia pozycja IVECO Daily i czwarta Mercedesa Sprintera.

– Rzecz jasna są to auta znacznie lepsze od Fiata, ale równocześnie dużo od nich droższe. Raczej nie kupią ich małe czy nawet średnie firmy budowlane – ocenia Jarosław Kamiński. Zaciekawiła go zaś 10 pozycja samochodu Dacia Dokker Van.

– Jego atutami są pakowność i cena. To przyzwoity i tani samochód – uważa nasz ekspert.

Poszerza się oferta dostawczaków elektrycznych

Warto wspomnieć o coraz bogatszej ofercie dostawczych samochodów elektrycznych. Właściwie większość producentów zaczęła je wprowadzać lub za chwilę będzie. Najlepszym tego przykładem jest Renault, które oferuje już elektryczne Renault Kongoo Z.E., a w planach ma kolejne, chociażby elektrycznego Mastera. Nissan ma eNV200, Volkswagen eCraftera, a MAN model eTGE. Mercedes ma elektryczną wersję Sprintera, Citroen Jumpera, Peugeot model Boxer, a Fiat Ducato. To tylko niektóre. Elektromobilność to niejako naturalny kierunek rozwoju. Elektryki są coraz tańsze, a przez to dostępniejsze, zarówno dla klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorców. Wiele też może na tym polu zdziałać rządowa ustawa o elektromobilności i zapowiadane dopłaty do samochodów elektrycznych

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej