Wniosek o zwrot nadpłaty za ciepło 2023 - złożyłeś? Komu się należy?

2023-03-09 16:17
wniosek o zwrtot nadpłaty za ciepło 2023
Autor: gettyimages W 2023 możesz ubiegać się o zwrot nadpłaty za ciepło

Złożyłeś wniosek o zwrot nadpłaty za ciepło? Sprawdź, czy ci się należy. Sprzedawca ciepła ma 7 dni na skorygowanie faktury. Jak dostać zwrot nadpłaty za ogrzewanie? Jak złożyć wniosek o zwrot nadpłaty na ciepło?

Spis treści

  1. Skąd nadpłata za ciepło?
  2. Dla kogo zwrot nadpłaty za ciepło?
  3. Kto i gdzie musi złożyć wniosek o zwrot nadpłaty za ciepło?
  4. Co oznacza w praktyce zwrot nadpłaty za ogrzewanie?

Od 1 marca 2023 obowiązują nowe zasady wsparcia odbiorców ciepła systemowego obejmujące gospodarstwa domowe i instytucje użyteczności publicznej. Znowelizowane przepisy gwarantują, że w trwającym sezonie grzewczym maksymalny wzrost cen ciepła może wynieść nie więcej niż 40% w stosunku do cen obowiązujących na koniec września 2022 roku. Płacili więc za ciepło więcej niż przyjęto w nowych przepisach. Ewentualne nadpłaty za ogrzewanie mają być odpowiednio rozliczone. Trzeba jednak złożyć wniosek.

Skąd nadpłata za ciepło?

To kolejna forma wsparcia ze strony rządu związana z gwałtownym wzrostem kosztów ogrzewania i ciepłej wody użytkowej. Wstępem do niej jest publikacja 23 lutego 2023  maksymalnych cen ciepła dla każdej grupy taryfowej w poszczególnych systemach ciepłowniczych przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Zgodnie z nią, ceny po jakiej sprzedawano ciepło w danym systemie ciepłowniczym na dzień 30 września 2022 r., powiększonej o nie więcej niż 40%.

Efektem ustawy będzie więc realne obniżenie od marca rachunków za ogrzewanie wszędzie tam, gdzie po 30 września wzrosty były największe. U dostawców, u których ceny wzrosły o mniej niż ustawowe 40% nowe przepisy nie spowodują zmian w wysokości rachunków płaconych przez odbiorów ciepła.

Sprzedawcy ciepła dla odbiorców końcowych wprowadzą przy tym ceny ciepła i stawki opłat nie wyższe od maksymalnych cen ogłoszonych przez URE z mocą wsteczną, czyli od 1 października 2022. W praktyce, dla wielu odbiorców oznacza to znacząco niższe rachunki na koniec sezonu grzewczego i obniżenie zaliczek na poczet ogrzewania i zużycia ciepłej wody, jakie mieszkańcy płacili w czynszu.

Na przykład, jeśli całkowity koszt ogrzewania wynosił w dniu 30 września 2022 400 zł netto miesięcznie, to po wejściu w życie nowego mechanizmu ochrony, maksymalna wartość rachunku za ogrzewanie nie może przekroczyć 560 zł miesięcznie. Jeśli realna cena rynkowa ciepła będzie wyższa - a tak jest w wielu miejscach w Polsce - to powstałą różnicę sfinansuje rząd.

Dla kogo zwrot nadpłaty za ciepło?

Przepisy o ustaleniu maksymalnego wzrostu cen zostały ustalone dla tzw. odbiorców wrażliwych. O zwrot nadpłaty za ciepło mogą się zatem ubiegać odbiorcy ciepła systemowego, jak:

  • gospodarstwa domowe,
  • spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe,
  • placówki oświatowe,
  • jednostki organizacji pomocy społecznej,
  • podmioty publicznej opieki zdrowotnej,
  • kościoły,
  • organizacje pozarządowe.

Kto i gdzie musi złożyć wniosek o zwrot nadpłaty za ciepło?

System wsparcia dotyczy wszystkich odbiorców wrażliwych, czyli inaczej mówiąc – wszyscy odbiorcy wrażliwi są uprawnieni do skorzystania z tej formy wsparcia ze strony rządu. W tym celu pełnomocnicy odbiorców wrażliwych, np. zarządcy wspólnoty mieszkaniowej muszą złożyć oświadczenia do swojego sprzedawcy ciepła (dystrybutora). Termin mija 8 marca 2023 roku.

System wsparcia obejmuje pełną cenę płaconą przez odbiorcę, czyli wartość całego rachunku, na który składa się zarówno cena wytworzenia samego ciepła, jak i dostarczenia go do ogrzewanego mieszania lub domu.

Mieszkańcy nie muszą nic w tym zakresie robić. W tym przypadku nie obowiązują także żadne limity zużycia ciepła, jak to np. miało miejsce w przypadku niższych cen energii elektrycznej.

Co oznacza w praktyce zwrot nadpłaty za ogrzewanie?

Obowiązek korekty cen leży po stronie sprzedawcy ciepła. Powinien on ponadto, ewentualne nadpłaty powstałe od października 2022 do końca lutego 2023, rozliczyć poprzez korektę faktur i poinformować o tym klientów.

W praktyce dla części odbiorców oznacza to niższe rachunki za ogrzewanie na koniec sezonu grzewczego.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany