
i
Nadzór budowlany sprawdza stan techniczny budynków
Już w pierwszych godzinach po wystąpieniu nawałnic i wichur, po wycofaniu się służb ratunkowych, przedstawiciele organów nadzoru budowlanego rozpoczęli swoją działalność. Inspektorzy Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego wspierają terenowe organy w ocenie stanu technicznego budynków uszkodzonych w wyniku działania żywiołów, ze szczególnym uwzględnieniem budynków mieszkalnych. Trzeba powiem pilnie ustalić, czy mogą one być nadal użytkowane czy też wyklucza to ich stan techniczny. Liczba i skład zespołów kontrolnych w województwach dotkniętych przez wichury i nawałnice, są dostosowywane do potrzeb określanych na podstawie prowadzonego monitoringu oraz informacji płynących z terenu. Nadzór budowlany będzie pracował aż do momentu, gdy wszystkie obiekty budowlane wymagające oceny stanu technicznego zostaną skontrolowane. Do godziny 15.00 17 sierpnia zespoły kontrolne skontrolowały już blisko 1300 obiektów, w tym prawie 750 budynków mieszkalnych. Z użytkowania wyłączono co najmniej 98 obiektów.
Pomoc dla szybszych odszkodowań
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa (MIB) oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA) wspólnie pracują nad rozwiązaniami, które odformalizują (uproszczą i przyspieszą) ocenę szkód i umożliwią szybszą wypłatę odszkodowań. Przygotowywana jest lista gmin, których będą dotyczyć ułatwienia. W przygotowaniu jest rozporządzenie Rady Ministrów zezwalające na odbudowę zniszczonych budynków w prostszej procedurze. Umożliwia to Ustawa o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu.
Na stronie Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego i MIB udostępniono formularz pomocny w ocenie stanu technicznego budynków uszkodzonych lub zniszczonych w wyniku nawałnic.
– Zależy nam na tym, żeby po etapie zabezpieczenia, w którym aktywnie uczestniczyły służby i wielu wolontariuszy, poszkodowani jak najszybciej otrzymali dalszą pomoc. Rząd chce maksymalnie uprościć i odformalizować te procedury. Dlatego przygotowaliśmy i udostępniamy formularze oraz przykładowo wypełniony druk, żeby można było się z nim zapoznać już przed zgłoszeniem szkody – wyjaśnia Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa.
Ułatwienia w odbudowie i remontach
MIB sporządziło też szczegółowe porównanie z Prawem budowlanym ułatwień w procedurze rozpoczęcia odbudowy i uzyskania zgody na użytkowanie, które będą możliwe na podstawie ustawy o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu. Porównano procedury wynikające z ustawy i z Prawa budowlanego.
Przepisy stosuję się do:
• odbudowy,
• remontu,
• rozbiórek obiektów budowlanych
zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku powodzi, wiatru, osunięcia ziemi lub działania innego żywiołu.
I. Remont i odbudowa
Definicja remontu – remont jest to wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.
Definicja odbudowy – odbudowa jest rodzaj budowy, który polega na odtworzeniu obiektu budowlanego w całości lub w części, przy czym:
• jeżeli odbudowa następuje w dotychczasowym miejscu obiekt odbudowywany powinien zachować wymiary obiektu zniszczonego lub uszkodzonego,
• jeżeli odbudowa następuje na terenie tej samej gminy w innym miejscu wskazanym w miejscowym planie odbudowy, miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu
– obiekt odbudowywany może różnić się wymiarami od obiektu zniszczonego lub uszkodzonego.
Jeżeli procedura z ustawy o odbudowie nie jest korzystniejsza (zdarza się to bardzo rzadko), to inwestor i tak może skorzystać z Prawa budowlanego (PB).
Co korzystniejsze? Szczegółowa tablica porównawcza procedur wynikających z Prawa budowlanego oraz Ustawy o szczególnych zasadach odbudowy lub remontu
II. Przystąpienie do użytkowania
Do użytkowania obiektu budowlanego odbudowanego na podstawie zgłoszenia albo pozwolenia na budowę można przystąpić niezwłocznie po zawiadomieniu właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej o zakończeniu odbudowy.
W przypadku Prawa budowlanego inwestor musi poczekać, aż upłynie 14 dni na zgłoszenie sprzeciwu przez organ albo musi uzyskać pozwolenie na użytkowanie.
III. Rozbiórka
Brak różnicy pomiędzy ustawą o szczególnych zasadach odbudowy a Prawem budowlanym w zakresie obowiązku dokonania zgłoszenia albo uzyskania pozwolenia na rozbiórkę.
Różnica w terminie przy zgłoszeniu rozbiórki:
• 7 dni na sprzeciw organu – ustawa o szczególnych zasadach odbudowy,
• 21 dni na sprzeciw organu – Pb.
Różnica w zakresie wniosku o pozwolenie na rozbiórkę – w przypadku ustawy o szczególnych zasadach odbudowy nie wymaga się pozwoleń, uzgodnień lub opinii innych organów, a także innych dokumentów, wymaganych przepisami szczególnymi.