Konieczność wyznaczenia miejsc parkingowych przy budynku określa rozdział 3 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Według paragrafu 18, zagospodarowując działkę budowlaną, należy urządzić, stosownie do jej przeznaczenia i sposobu zabudowy, miejsca postojowe dla samochodów użytkowników stałych i przebywających okresowo, w tym również miejsca postojowe dla samochodów, z których korzystają osoby niepełnosprawne.
Do 10 marca br. państwa członkowskie UE powinny dokonać transpozycji nowej dyrektywy unijnej ws. charakterystyki energetycznej budynków mieszkalnych i biurowych. Według nowych przepisów wszystkie budowane i remontowane budynki mieszkalne, które mają więcej niż dziesięć miejsc parkingowych, muszą być wyposażone w odpowiednie okablowanie umożliwiające instalację stacji ładowania samochodów elektrycznych.
Na takim parkingu musi się znajdować co najmniej jeden punkt ładowania, ale każde miejsce parkingowe powinno być wyposażone w kable umożliwiające instalację stacji ładowania. Te przepisy nie zostały jeszcze w Polsce wprowadzone.
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów pod koniec ubiegłego roku po polskich drogach jeździło 10 232 samochodów elektrycznych, z czego aż 4322 samochody zostały zarejestrowane w 2019 r. Kierowcy będą chętniej decydowali się na elektryki, jeśli będą mieli zapewnioną infrastrukturę do ładowania samochodów.
Wskaźnik miejsc parkingowych
Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych nie reguluje jednak kwestii liczby miejsc parkingowych. W kolejnym punkcie tego rozporządzenia, jego twórcy odsyłają nas jednak do zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Plan określa dokładnie, jaki procent powierzchni przeznaczonej na inwestycję musi zajmować parking – w przypadku obiektów handlowych - lub ile miejsc parkingowych powinno przypadać na jedno mieszkanie. Jest to indywidualna kwestia władz danej miejscowości, wskaźniki miejsc parkingowych mogą się różnić nawet między osiedlami w obrębie jednego miasta, zwykle przyjmuje się jednak, że powinno to być minimum 120 miejsc postojowych na 100 mieszkań.
Natomiast jeśli nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, liczbę i sposób urządzenia miejsc postojowych należy dostosować do wymagań ustalonych w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. W celu otrzymania pozwolenia na budowę, deweloper musi zatem uwzględnić w projekcie budowlanym liczbę oraz lokalizację miejsc parkingowych zgodnie z wytycznymi określonymi w decyzji o warunkach zabudowy.
Nowe wymiary miejsc parkingowych
Do tego dochodzą przepisy określające, w jakiej odległości od budynku mogą zostać wyznaczone miejsca postojowe. Ponadto, zgodnie ze wspomnianym wcześniej rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych, od 1 stycznia 2018 r. obowiązują nowe wymiary miejsca parkingowego. Nowo wybudowane lub przebudowywane miejsca parkingowe powinny być o 20 cm szersze niż dotychczas – ich długość powinna wynosić 5 m, a szerokość 2,5 m.
W przypadku miejsc dla osób niepełnosprawnych szerokość musi wynieść co najmniej 3,6 m. Rozporządzenie ministra infrastruktury zwiększa natomiast z 4 do 10 maksymalną liczbę miejsc postojowych, które znajdują się w odległości co najmniej 7 m od zabudowań.

i
Miejsc parkingowych wciąż brakuje
Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w całym 2018 r. zarejestrowano prawie pół miliona nowych samochodów osobowych, o 16,9 proc. więcej niż w 2017 r. Każdego dnia na osiedlach dużych miast toczy się walka o to, gdzie zaparkować samochód. Miejsca parkingowe nie powstają bowiem w tak ekspresowym tempie, w jakim przybywa pojazdów na polskich drogach.
Najgorzej sytuacja wygląda w centrach miast, gdzie nie sposób stworzyć dodatkowe miejsc postojowe oraz pod wielopiętrowymi blokami, w których znajduje się nawet kilkaset mieszkań, na które zwykle przypada co najmniej jeden samochód.