Miejsca parkingowe: czy, i ile miejsc postojowych musi zapewnić deweloper mieszkańcom?

2020-03-30 13:48
Parking podziemny
Autor: Rynekpierwotny.pl Budowa miejsc parkingowych oznacza spore koszty dla deweloperów – praktycznie nie jest możliwe, aby udostępnienie miejsca parkingowego zwróciło koszty jego wybudowania.

Zgodnie z przepisami, zagospodarowując działkę budowlaną, należy urządzić miejsca parkingowe, stosownie do jej przeznaczenia oraz sposobu zabudowy. Przepisy te nie wskazują co prawda minimalnej liczby miejsc postojowych, ale ich wskaźnik określają miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego.

Konieczność wyznaczenia miejsc parkingowych przy budynku określa rozdział 3 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Według paragrafu 18, zagospodarowując działkę budowlaną, należy urządzić, stosownie do jej przeznaczenia i sposobu zabudowy, miejsca postojowe dla samochodów użytkowników stałych i przebywających okresowo, w tym również miejsca postojowe dla samochodów, z których korzystają osoby niepełnosprawne.

Ważne!

Do 10 marca br. państwa członkowskie UE powinny dokonać transpozycji nowej dyrektywy unijnej ws. charakterystyki energetycznej budynków mieszkalnych i biurowych. Według nowych przepisów wszystkie budowane i remontowane budynki mieszkalne, które mają więcej niż dziesięć miejsc parkingowych, muszą być wyposażone w odpowiednie okablowanie umożliwiające instalację stacji ładowania samochodów elektrycznych.

Na takim parkingu musi się znajdować co najmniej jeden punkt ładowania, ale każde miejsce parkingowe powinno być wyposażone w kable umożliwiające instalację stacji ładowania. Te przepisy nie zostały jeszcze w Polsce wprowadzone.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów pod koniec ubiegłego roku po polskich drogach jeździło 10 232 samochodów elektrycznych, z czego aż 4322 samochody zostały zarejestrowane w 2019 r. Kierowcy będą chętniej decydowali się na elektryki, jeśli będą mieli zapewnioną infrastrukturę do ładowania samochodów.

Wskaźnik miejsc parkingowych

Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych nie reguluje jednak kwestii liczby miejsc parkingowych. W kolejnym punkcie tego rozporządzenia, jego twórcy odsyłają nas jednak do zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Plan określa dokładnie, jaki procent powierzchni przeznaczonej na inwestycję musi zajmować parking – w przypadku obiektów handlowych - lub ile miejsc parkingowych powinno przypadać na jedno mieszkanie. Jest to indywidualna kwestia władz danej miejscowości, wskaźniki miejsc parkingowych mogą się różnić nawet między osiedlami w obrębie jednego miasta, zwykle przyjmuje się jednak, że powinno to być minimum 120 miejsc postojowych na 100 mieszkań.

Natomiast jeśli nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, liczbę i sposób urządzenia miejsc postojowych należy dostosować do wymagań ustalonych w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. W celu otrzymania pozwolenia na budowę, deweloper musi zatem uwzględnić w projekcie budowlanym liczbę oraz lokalizację miejsc parkingowych zgodnie z wytycznymi określonymi w decyzji o warunkach zabudowy.

Nowe wymiary miejsc parkingowych

Do tego dochodzą przepisy określające, w jakiej odległości od budynku mogą zostać wyznaczone miejsca postojowe. Ponadto, zgodnie ze wspomnianym wcześniej rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych, od 1 stycznia 2018 r. obowiązują nowe wymiary miejsca parkingowego. Nowo wybudowane lub przebudowywane miejsca parkingowe powinny być o 20 cm szersze niż dotychczas – ich długość powinna wynosić 5 m, a szerokość 2,5 m.

W przypadku miejsc dla osób niepełnosprawnych szerokość musi wynieść co najmniej 3,6 m. Rozporządzenie ministra infrastruktury zwiększa natomiast z 4 do 10 maksymalną liczbę miejsc postojowych, które znajdują się w odległości co najmniej 7 m od zabudowań.

Liczba pojazdów na tysiąc mieszkańców
Autor: pobp.org.pl

Miejsc parkingowych wciąż brakuje

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w całym 2018 r. zarejestrowano prawie pół miliona nowych samochodów osobowych, o 16,9 proc. więcej niż w 2017 r. Każdego dnia na osiedlach dużych miast toczy się walka o to, gdzie zaparkować samochód. Miejsca parkingowe nie powstają bowiem w tak ekspresowym tempie, w jakim przybywa pojazdów na polskich drogach.

Najgorzej sytuacja wygląda w centrach miast, gdzie nie sposób stworzyć dodatkowe miejsc postojowe oraz pod wielopiętrowymi blokami, w których znajduje się nawet kilkaset mieszkań, na które zwykle przypada co najmniej jeden samochód.

Jacek Kosiński, partner zarządzający w kancelarii Jacek Kosiński Adwokaci i Radcowie Prawni
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany