Kobiety w budownictwie cierpią na syndrom oszusta

2023-03-08 11:22 Materiał sponsorowany
Dzień Kobiet - 8 marca 2023
Autor: Soletanche Polska Justyna Żabka, Kierownik Robót, Soletanche Polska

Syndrom oszusta lub oszustki (ang. impostor syndrome) to zjawisko psychologiczne powodujące brak wiary we własne siły i osiągnięcia. Co 3 dziewczyna podkreśla, że potrzebne jest jej wsparcie w kwestii budowania pewności siebie, radzenia sobie ze stresem i umiejętności odpowiadania na krytykę, seksizm oraz nierówne traktowanie względem mężczyzn.

  • 90% respondentek uważa, że potrzebne są inicjatywy zrzeszające kobiety. Większość ankietowanych jest zdania, że platforma mentorska dla kobiet pomogłaby umocnić pozycję kobiet w branży.
  • 82% chciałaby wykorzystać tę przestrzeń do tego by poradzić się w kwestiach zawodowych.
  • od społeczności kobiety oczekują wsparcia i motywacji w radzeniu sobie z brakiem wiary w swoje umiejętności i doświadczenie.

W ankiecie Szczyt się zaczyna na dole dotyczącej potrzeby stworzenia platformy mentorskiej dla kobiet w  budownictwie wzięło udział 110 kobiet reprezentujących to środowisko. Ankieta została stworzona przez firmę Soletanche, światowego lidera w zakresie budownictwa podziemnego.

Syndrom oszusta - czym jest?

„Jeśli szef zobaczy, że nie potrafię tego zrobić, nie będę tyle zarabiać”; „jeśli ktoś zobaczy, że nie jestem taki mądry/mądra, jak myśleli, stracę stypendium”, jeśli tak myślisz być może cierpisz na syndrom oszusta.

Syndrom oszusta lub oszustki (ang. impostor syndrome) to zjawisko psychologiczne powodujące brak wiary we własne siły i osiągnięcia. Mimo dowodów o własnej kompetencji, jak np. zdobyte kwalifikacje, ukończone studia, kursy czy umiejętności tworzenia danych rzeczy, osoby cierpiące z powodu tego syndromu są przekonane, że nie powinny znaleźć się w danym miejscu czy obejmować jakiegoś stanowiska i nie zasługują na sukces, który osiągnęły.

To zjawisko – z różnym nasileniem – dotyka ok. 70% ludzi, ale częściej z powodu syndromu oszusta cierpią kobiety. Zwłaszcza te, które odnoszą duże sukcesy albo zajmują wysokie stanowiska. Być może to jest przyczyna tego, że kobiety w mniejszym stopniu chcą się dzielić swoją wiedzą. Wolą wymieniać się doświadczeniami lub uczyć od innych.

Kampania „Szczyt się zaczyna na dole”

Aby zintegrować środowisko kobiet w budownictwie i zachęcić mentorki do dzielenia się wiedzą powstała kampania "Szczyt się zaczyna na dole".

Tematy, które najbardziej interesują żeńską część inżynierów to przekrój zagadnień z tzw. miękkiego zarządzania, którego nie uczy politechnika. Jak radzić sobie ze stresem w pracy? Jak radzić sobie z emocjami i nauczyć się je kontrolować? Jak zbudować pewność siebie? Jak radzić sobie z niewybrednymi komentarzami ze strony mężczyzn? Jak nie umniejszać własnych osiągnięć? Jak uniezależnić swoją pozycję od płci? Jak mówić o sobie dobrze i nie obniżać swojej wartości?

Uwielbiam swoją pracę. Zdaję sobie sprawę, że ma ona również cienie. Myślę jednak, że właśnie po to my kobiety powinniśmy się jednoczyć np. tworząc społeczności, gdzie możemy podzielić się naszymi doświadczeniami czy poradzić koleżance, która zmaga się z problemem, na który ja mam rozwiązanie bo odrobiłam już tę lekcję.

Staram się być aktywna na formach poświęconych kobietom w budownictwie, zaczęłam też opowiadać o swoich doświadczeniach poprzez podcasty. Niedawno dołączyłam do grupy mentorek AGH. Będę również aktywnie uczestniczyła we wszystkich aktywnościach wspierających kobiety, które planuje Soletanche – opowiada Justyna Żabka, Kierownik Robót, Soletanche Polska.

Widać, że kobiety potrzebują siebie nawzajem, jednak trudno im prosić o pomoc bo albo pracują w firmach gdzie w zasadzie są same lub po prostu wkrada się rywalizacja. To jest moim zdaniem kwestia zakorzeniona w wychowaniu dziewczynek. Każda z nas jest sama ze swoimi wyobrażeniami tego, że nie wszystko wie, a nie można zapytać, bo to obnaży naszą niekompetencję. Weźmy sytuację na placu budowy. Jeśli spotkają się dwie kobiety to automatycznie będą ze sobą konkurować. Coraz więcej mówi się o idei siostrzeństwa i to dobrze, bo braterstwo ma się świetnie od setek tysięcy lat.

Kobiety chcą się uczyć na cudzym doświadczeniu

Na pytanie: W jakiej roli widzisz siebie jako członkini platformy mentorskiej?

  • 60,9% zadeklarowało, że chętnie zarejestruje się jako MENTI i będzie uczyć się od innych.
  • 38,2% chce podzielić się swoimi doświadczeniami, ale również uczyć się od innych, czyli wystąpić w podwójnej roli MENTORKI i MENTI.
  • Zaledwie 0,9% (1 osoba na 110) chce zostać MENTORKĄ.

Jednocześnie 90% ankietowanych kobiet stwierdziło, że stworzenie takiej społeczności jest potrzebne, a 10% nie ma zdania w tym temacie.

Kobiety stwierdziły, że potrzebują energii grupy mówiąc o tym, że wzajemne wsparcie motywuje. Tego szczególnie brakuje w mniejszych firmach, gdzie kobiety są mniejszością.

Jakiej pomocy oczekują od MENTORKI?

Przede wszystkim kobiety (82,6%) oczekują po prostu możliwości przedyskutowania jakiś bieżących kwestii zawodowych, możliwości poradzenia się kogoś. Na drugim miejscy uplasowała się chęć awansu i potrzeby konsultacji w kwestii osiągnąć swoich ambicji zawodowych (67%). Na trzecim miejscu pojawiła się chęć przedyskutowania aspektów technicznych, na którą wskazało 54,1% ankietowanych. Niemal tyle samo ankietowanych było zainteresowanych poznaniem realiów pracy wybranej przez siebie Mentorki (51,4%)

Omówienie w środowisku kobiecym aspektów technicznych jest bardzo istotne. Dziewczyny mają opory przed pytaniem mężczyzn, którzy traktują kobiety z góry. Wyolbrzymiają popełniane przez nie błędy czy potrzebę konsultacji w kwestia technicznych traktują jako niekompetencje.

Kobiety chcą budować mosty porozumienia

Choć z informacji na formach można przeczytać, że kobiety na wysokich stanowiskach nie wpierają aspirujących koleżanek, to sytuacja ta z pewnością zmieni się dzięki powstającym inicjatywom prokobiecym. Kobiety nie chcą walczyć z mężczyznami, chcą postawić na edukację w zakresie komunikacji, aby umieć być bardziej asertywną, umieć mówić o swoich kompetencjach i sukcesach bez zażenowania i umniejszania swoich osiągnięć. Pragną równego startu z mężczyznami.

W Soletanche Polska obecnie jest zatrudnionych 36 kobiet. Firma zatrudnia 235 osób z czego większość to pracownicy produkcji. Panie pracują we wszystkich działach firmy w tym top managemencie. Jest to największy odsetek kobiet w grupie Soletanche Bachy na świecie.  Ogromne podziękowania Soletanche kieruje do Urszuli Tomczak, głównego eksperta i projektanta Soletanche za pomoc w spopularyzowaniu ankiety w środowisku Politechniki Warszawskiej. 

Posłuchaj piosenki od której się wszystko zaczęło

materiał prasowy Soletanche
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany