Grupa Bosch: 125 lat na rynku

2011-02-02 13:26
Grupa Bosch: 125 lat na rynku
Autor: BOSCH 1905 r.: majstrzy firmy Bosch.

15 listopada 1886 r. w Stuttgarcie Robert Bosch założył "Warsztat Mechaniki Precyzyjnej i Elektrotechniki". Dziś firma Bosch to ponad 300 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach świata oraz partnerzy handlowi w 150 krajach. Ponad 280 000 pracowników, ok. 3800 zgłoszeń patentowych i ponad 3,5 mld euro inwestycji rocznie na badania i rozwój (4 mld euro w 2010 r.) - solidna baza na przyszłość.

Robert Bosch, zdjęcie z 1886 r.
Autor: BOSCH Zdjęcie z 1886 r.: Robert Bosch (ur. 23 września 1861 r. - zm. 12 marca 1942 r.), pionier techniki, jeszcze za życia doprowadził swoją firmę do sukcesu.
1921: Od pierwszego serwisu Bosch w Hamburgu firma rozpoczęła tworzenie sieci obsługi klientów. Zaczęły powstawać nowe serwisy Bosch
Autor: BOSCH 1921 r.: pierwszy serwis Boscha w Hamburgu.
1926: logo serwisu Bosch
Autor: BOSCH Logo serwisu Bosch - przedstawiona na ilustracji tzw. latarnia serwisu Boscha została w 1926 r. zarejestrowana jako znak handlowy.
Ok. 1955: Plakat reklamujący termy marki Junkers
Autor: BOSCH Ok. 1955 r.: plakat reklamujący termy marki Junkers. Po przejęciu zakładów urządzeń gazowych od firmy Junkers w 1932 r. Bosch zadebiutował w nowym segmencie rynku.

Bosch oferuje produkty i usługi w ramach trzech działów przedsiębiorstwa: Techniki Motoryzacyjnej, Techniki Przemysłowej oraz Dóbr Użytkowych i Technicznego Wyposażenia Budynków. Bosch należy dziś do wiodących na świecie producentów systemów wtrysku paliwa do silników benzynowych i Diesla oraz systemów bezpieczeństwa pojazdów, takich jak ABS czy ESP®. Jest ponadto jednym z najbardziej znaczących dostawców elektronarzędzi, techniki grzewczej, sprzętu AGD oraz systemów zabezpieczeń. Dział przedsiębiorstwa Bosch Technika Przemysłowa to uznany na świecie specjalista w dziedzinie technologii napędów i sterowań, np. przekładni do elektrowni wiatrowych. Do tego działu należą także działy branżowe Technika Opakowaniowa i Solar Energy.

Ze Stuttgartu w świat

Pierwszy warsztat samochodowy w Stuttgarcie stał się zalążkiem błyskawicznego rozwoju firmy, także na arenie międzynarodowej. Robert Bosch szybko zdał sobie sprawę z możliwości, jakie oferowała sprzedaż produktów na światowych rynkach i już w 1898 r. założył pierwsze przedstawicielstwo w Wielkiej Brytanii, a w 1899 spółkę handlową dla Francji i Belgii z siedzibą w Paryżu. W kolejnych latach powstały przedstawicielstwa m.in. w USA (1906), Afryce Południowej (1906), Australii i Nowej Zelandii (1907), w Chinach (1909), Brazylii (1910) oraz w Japonii (1911). W kolejnych dziesięcioleciach Bosch wprowadził na rynek wiele innowacji, które były reakcją na szybką ekspansję sektora motoryzacyjnego, oraz przystąpił do budowy światowej organizacji badawczo-rozwojowej, produkcyjnej i handlowej. Przeniesienie produkcji na kluczowe rynki lokalne Europy, obu Ameryk i Azji do dziś jest gwarancją konkurencyjności produktów Bosch oraz solidną bazą dla dalszych sukcesów przedsiębiorstwa.

Dywersyfikacja, czyli co ma kryzys motoryzacyjny do wiertarki

Z uwagi na europejski kryzys, jaki dotknął przemysł motoryzacyjny w Europie w 1926 r., już pod koniec lat dwudziestych, przystąpiono do rozszerzania działalności i wychodzenia poza branżę motoryzacyjną. Celem było stworzenie szerszej bazy, co pozwoliłoby zmniejszyć wrażliwość na wahania koniunktury. Po raz pierwszy Bosch zaczął dywersyfikować swoją działalność w 1928 r. poprzez wejście na rynek elektronarzędzi przenośnych – pierwszym produktem Bosch w tej branży była maszynka do strzyżenia włosów o nazwie Forfex. Po niej pojawiły się kolejne elektronarzędzia: młot udarowo-obrotowy Bosch (w 1932 r.) oraz elektronarzędzia dla użytkowników indywidualnych w latach pięćdziesiątych. Dziś Bosch jest wiodącym na świecie producentem elektronarzędzi przeznaczonych zarówno dla użytkowników indywidualnych, jak i dla profesjonalistów pracujących w rzemiośle i przemyśle (m.in. oferuje urządzenia akumulatorowe z technologią litowo-jonową).
W ostatnich latach Bosch rozszerzył swoją działalność w branży systemów wykorzystujących energie odnawialne. Strategia ta okazała się słuszna w czasach kryzysowych, ostatnio w latach 2008/2009 naznaczonych globalnym kryzysem finansowym i gospodarczym.

Przejęcie branży urządzeń gazowych od przemysłowca Hugona Junkersa - rok 1932

Bosch zadebiutował w 1932 r. w branży podgrzewaczy wody dla prywatnych gospodarstw domowych i z biegiem lat konsekwentnie rozwijał tę branżę. Obecnie dział Techniki Grzewczej należy do działów odnoszących sukcesy w Grupie Bosch i oferuje kompletne portfolio produktów: od gazowych i olejowych kotłów grzewczych, poprzez termy do podgrzewania wody, pompy ciepła i systemy solarne aż do bloków elektrociepłowniczych. Od 2002 r. dział przedsiębiorstwa Dobra Użytkowe i Techniczne Wyposażenie Budynków odnosi sukcesy także, jako światowy producent systemów zabezpieczeń oraz systemów komunikacyjnych.

Zawsze z duchem czasu

Przejęcie producenta fotowoltaiki, spółki Ersol, w 2008 r., umożliwiło Boschowi wejście na rynek technologii solarnych. Obecnie Bosch projektuje, produkuje i sprzedaje pełną paletę produktów fotowoltaicznych na bazie krzemu, a także oferuje wykonawstwo kompletnych instalacji fotowoltaicznych. Bosch zajmuje się także rozwijaniem innowacyjnych maszyn opakowaniowych dla znanych producentów żywności oraz dla przemysłu farmaceutycznego.
Przedsiębiorstwo koncentruje się na rozwijaniu zielonych technologii i wykorzystuje szanse zrównoważonego rozwoju, np. na polu elektryfikacji pojazdów oraz w segmencie pomp ciepła dla nowo budowanych obiektów, czy wreszcie energii odnawialnych, jak energia słoneczna i wiatrowa.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej