Fińskie firmy w Polsce

2005-05-21 18:35

W Polsce jest obecnych 200 firm z różnych branż. Około 50 to firmy produkujące materiały budowlane. Połowa z nich prowadzi produkcję w Polsce, a reszta zajmuje się handlem i sprzedażą swoich produktów.

Rozmowa z Kari Lehtinenem radcą handlowym Ambasady Finlandii w Polsce

Od jak dawna fińskie firmy z branży budowlanej są obecne w Polsce?
Pierwsze fińskie firmy rozpoczęły działalność wkrótce po wprowadzeniu gospodarki rynkowej, ale wcześniej były one reprezentowane przez organizacje handlowe. Na początku lat 90. powstały już pierwsze fińskie zakłady. Jednym z najbardziej znaczących pionierów był Sanitec (Grupa Metra), który przejął produkcję ceramiki łazienkowej firmy Koło. Drugim dużym inwestorem był Rautaruukki, produkujący blachy dachowe i elewacyjne. Po 1995 roku inwestycje Finów zaczęły się rozwijać, dziś branża budowlana, szczególnie w dziedzinie materiałów i technologii to najważniejszy segment fińskich operacji w Polsce.
Materiały budowlane nie są wygodne do eksportu, szczególnie na duże odległości. Są ciężkie, mają duże gabaryty lub są kruche i dodatkowo mają niską cenę za kilogram.
Budowanie to zawsze inwestycja lokalna, naturalnym staje się więc fakt, że rozwój może tylko następować przez prowadzenie interesów i produkcji na rynku lokalnym
Inną kwestią są przepisy prawa budowlanego, które są odrębne dla każdego kraju. Dlatego gruntowna znajomość polskiego rynku i przepisów budowlanych jest koniecznością. To jest możliwe tylko przy wejściu na rynek i rozpoczęciu produkcji.

Ile jest fińskich firm na polskim rynku i jakie dziedziny reprezentują?
W Polsce jest obecnych 200 firm z różnych branż. Około 50 to firmy produkujące materiały budowlane. Połowa z nich prowadzi produkcję w Polsce, a reszta zajmuje się handlem i sprzedażą swoich produktów.
Produkty budowlane są dotychczas najważnieszą częścią fińskich inwestycji w Polsce i wydaje nam się, że możemy mieć duży udział w rozwoju przemysłu. Finlandia z powodu swojego ostrego klimatu jest przyzwyczajona do rozwiązań budowlanych w najwyższej technologii, która jest zarówno ekologiczna i energooszczędna.
Kilku najbardziej znaczących producentów to: Rautaruukki, KWH Pipe (polipropylenowe rury odwadniające, kanalizacyjne i ciepłownicze), Partek Nordkalk (produkcja wapna), Paroc Groups (izolacyjne wełny mineralne), Uponor (rury plastikowe), Oras i Sanitec -- wyposażenie sanitarne. Addtec (betonowe elementy prefabrykowane) oraz Rettig Heating (ogrzewanie).
Mogę zdradzić, że wasz kraj jest uważnie obserwowany przez wielu znaczących kontrahentów, którzy specjalizują się w budowie domów drewnianych, dróg i oczyszczalni. Dostrzegamy wiele obiecujących możliwości na przykład w inwestycjach finansowanych ze źródeł międzynarodowych obejmujących projekty infrastukturalne, ale też związane z ochroną środowiska, co jest ważną dziedziną przy wchodzeniu do Unii Europejskiej.

Ile zainwestowały fińskie firmy w polskim przemyśle materiałów budowlanych? Jakie mają plany inwestycyjne na najbliższe lata?
Nie ma dokładnych danych na ten temat, ponieważ jest niemożliwe obserwowanie wszystkich inwestycji, składających się z wielu etapów i przyszłych planów. Agencja Promocji Inwestycji Zagranicznych śledzi jednak również te obszary. Od jesieni 1989 roku Finowie zainwestowali 600 mln USD (około 300 mln -- materiały budowlane) Co więcej, wiemy że pewne duże inwestycje były finansowane przez oddziały fińskich firm w Europie i prawdopodobnie dlatego nie zostały włączone do inwestcyji fińskich.

W jaki sposób Finowie wchodzą na rynek i jaki jest preferowany przez nich model współpracy?
Wszystkie metody wchodzenia na rynek zostały już wykorzystane: od importerów, agentów, dealerów po akwizytorów. Dość powszechnym sposobem jest na początku ugoda z importerem i organizowanie sprzedaży w ramach jego sieci. Po zdobyciu doświadczenia firma zakłada biuro sprzedaży, a w końcu rozpoczyna produkcję w Polsce.
Coraz bardziej popularnym modelem rozwoju jest spółka joint-venture. Finowie mają także dobre doświadczenia z prywatyzacją, chociaż to bardzo wymagający i czasochłonny sposób wejścia na rynek. Duże fińskie firmy z przyczyn naturalnych dążą do pozyskiwania partnerów nadbałtyckich.
Nie można powiedzieć jednoznacznie, która metoda jest najlepsza, wszystko zależy od rodzaju firmy. Wejście na rynek powinno być raczej stopniowym rozwojem, wnikaniem w struktury, mówiąc inaczej -- stawaniem się graczem pośród innych graczy na rynku. To wymaga czasu i stałego rozwoju technologii, handlu i produkcji. Tak jest również w Finlandii i innych krajach.

Jak zostać partnerem Finów? Czego fińscy przedsiębiorcy oczekują od polskich kontrahentów, jaki reprezentują styl negocjacji?
Jest wiele sposobów i szans ku temu. Na początku dobrze jest odwiedzać większość wystaw i targów, nie tyko w Polsce. Finowie aktywnie uczestniczą w tego rodzaju imprezach.
Poznanie klienta i kontakt ze spółką są podstawowym celem na tym etapie.
Polacy, którzy są zainteresowani współpracą z fińskimi firmami mogą skontaktować się z biurem Finpro w Warszawie lub bezpośrednio z głównym biurem obsługi klienta w Finlandii. Do tych kontaktów wymagana jest znajomość języka angielskiego lub niemieckiego. Inną możliwością jest zwrócenie się do Działu Handlowego Ambasady Polskiej w Finlandii.
Fińskie firmy mają dobre doświadczenia z polskimi partnerami. Na ogół współpraca dzieli się tak, że Finowie odpowiadają za technologię i rozwijanie działalności, a Polacy nadzorują handel i sprawy urzędowe.
Finowie są łatwymi, bezpośrednimi negocjatorami i nie składają obietnic bez pokrycia. Najważniejsze to stworzyć w spółce atmosferę zrozumienia i wzajemnego zaufania. Trudno wyobrazić sobie sukces, kiedy dochodzi do konfliktu interesów. Oczywiście jasno określony cel to nie wszystko; prawdziwe zaufanie powstaje w wyniku wspólnego pomyślnego rozwiązywania trudnych sytuacji.

Jakie materiały budowlane Finowie uważają za szczególnie atrakcyjne i co mają do zaoferowania kontrahentom polskim?
Z przyczyn oczywistych będą to produkty, w których Finowie zaoferują dodatkowe właściwości. Do tej grupy zaliczają się okna i drzwi. Naszą wizytówką jest okno o konstrukcji drewnianej pokryte aluminium, które jest typowym oknem w Skandynawii. Finowie są również uznanymi autorami atrakcyjnych projektów prefabrykowanych domów drewnianych i domów z bali.
Możemy też podzielić się metodami nowoczesnego zarządzania budynkami, w których stosuje się zaawansowane sytemy elektroniczne. Ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja i instalacja wodociągowa to dziedziny, w których Finowie są szczególnie dobrzy.

Czy Finlandia może być rynkiem dla polskich produktów i usług budowlanych?
Bez wahania odpowiadam - tak. To wymaga jednak tego samego wysiłku, jaki muszą ponieść Finowie, by wejść na rynek polski. Najważniejsza jest współpraca z wyspecjalizowanym partnerem. Chociaż z punktu widzenia Polski, rynek fiński jest nieduży, to aktywność budowlana jest wysoka. Co roku powstaje tu 60 000 nowych segmentów, dość dużo jak na kraj o 5 milionowej populacji. Przemysł budowlany w Finlandii rozwinął się chyba zbyt dominująco w kierunku wyłącznie budownictwa prefabrykowanego.
Dla Polaków potencjalnym rynkiem działalności mogłyby być np. prace renowacyjne.

Jakie są analogie między polskim i fińskim rynkiem budowlanym?
Przede wszystkim trzeba zauważyć, że w Finlandii jest bardzo popularne budownictwo prefabrykowane. W Polsce natomiast prace wykonuje się na placu budowy. Wasza opinia o niskiej jakości domów prefabrykowanych wybudowanych przed 1989 rokiem jest tak zła, że nie można oczekiwać, by w najbliższych latach powstały domy mieszkalne tego typu.
Rynek polski jest naturalnym terenem ekspansji wzdłuż regionu bałtyckiego. Kluczem do sukcesu dla firm polskich jest specjalizacja, dobra znajomość rynku i współpraca z miejscowymi ekspertami.
Jest wiele dużych międzynarodowych firm budowlanych z całej Europy obecnych w Polsce. To przyczynia się do wprowadzania w wykonywanych obiektach cząstki ich własnej narodowej kultury. Również w dziedzinie materiałowej firmy te preferują własne produkty, ponieważ są przyzwyczajone do stosowania ich w swoich krajach. Ale wraz z rozwojem rynku polskiego coraz więcej produktów budowlanych będzie pochodzić z produkcji krajowej.

Ambasada Polska w Finlandii
Armas Lindgrenin tie 21
005 70 HELSINKI
tel. +358 684-80-77; 684-74-77
fax +358 684-89-07 (Biuro Radcy Handlowego)


Finpro
Arkadiankatu 2, P.O. Box 908
FIN-00101 Helsinki
tel. +358 204-6951, fax +358 204-695-562
www.finpro.fi

Finpro Poland
Finland Trade Center Embassy of Finland
00-559 WARSZAWA
ul. Chopina 4/8
tel. + 4822 622-34-20, fax +4822 621-63-94
e-mail:info@finpro.pl

 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej