Rodzaje aut elektrycznych: BEV, HEV, PHEV i REEV. Czym się różnią auta elektryczne?

2021-07-01 14:04
auto elektryczne ładowanie samochodu elektrycznego
Autor: P.kaczor Napęd elektryczny (lub inny byle nie spalinowy) w samochodach to obecnie największe wyzwanie dla rozwoju motoryzacji

Aut elektrycznych w Polsce jest stosunkowo niewiele, ale trend jest rozwojowy. Elektryki globalnie tanieją, wzrasta też świadomość użytkowników samochodów, że auta elektryczne to konieczność a nie ekstrawagancja dla bogaczy. Jakie są rodzaje aut elektrycznych? Czym się różnią napędy samochodów zaliczanych do elektrycznych?

O rodzaju auta elektrycznego decyduje napęd

W opracowaniach środowiskowych eksperci wskazują, że niezbędne jest zmniejszenie gazów cieplarnianych emitowanych przez transport samochodowy o co najmniej 60% do 2050 roku w porównaniu z poziomem w 1990 roku. Te cele mają być osiągnięte dzięki zastosowaniu w transporcie samochodowym alternatywnych napędów elektrycznych, hybrydowych czy wodorowych oraz zamieniając paliwa tradycyjne na alternatywne, jak np. CNG, gaz LNG czy biopaliwa. Obecnie najczęściej stosowanymi rozwiązaniami są napędy hybrydowe (mieszane), jednak eksperci są zgodni, że systematycznie będą one zastępowane napędami elektrycznymi (akumulatorowymi). Ogniwa wodorowe póki co są zbyt drogą technologią na upowszechnienie w transporcie.

Rodzaje samochodów elektrycznych dzieli się na grupy ze względu na napęd:

  • BEV – Battery Electric Vehicle
  • HEV – Hybrid Electric Vehicle
  • PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicle
  • REEV – Range Extended Electric Vehicle

Dostępność do różnych rodzajów aut elektrycznych nie wystarczy, by np. w Polsce nagle odnotowano boom  tzw. elektromobilności. Na koniec 2020 roku w Polsce działało niewiele ponad 1320 ogólnodostępnych stacji  ładowania samochodów elektrycznych z 2319 punktami pobierania prądu. Jedna trzecia z tych ładowarek to szybkie stacje ładowania prądem stałym, pozostałe to wolne ładowarki prądu zmiennego. Jak podaje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, miesięcznie udostępnianych jest 30 nowych ładowania (ok. 60 punktów poboru), ale to wciąż za mało by osiągnąć oczekiwane rezultaty rozwoju elektromobilności w Polsce. 

BEV – Battery Electric Vehicle, czyli auto w pełni elektryczne

Auta typu BEV są w pełni elektryczne, czyli nie mają silnika spalinowego, ich jedyną jednostką napędową jest akumulator. Akumulatory ładuje się z gniazdka, można to robić w domu. Koszty eksploatacji takiego pojazdu można zmniejszyć ładując akumulator nocą, gdy stawki za energię elektryczną są niższe. O zasięgu pojazdu decyduje pojemność akumulatora, stąd póki co samochód najlepiej sprawdza w jeździe po mieście lub na krótkich dystansach (100-200 km). I to ograniczenie trzeba osadzić po stronie wad BEV. Natomiast za zaletę trzeba uznać jego mechanikę, o wiele prostszą niż w pojazdach o konwencjonalnym napędzie (mniej części i mniej płynów do uzupełniania). Auta elektryczne typu BEV zasilane tylko akumulatorem nie emitują do atmosfery żadnych szkodliwych substancji.

HEV – Hybrid Electric Vehicle

To już auto z dwoma rodzajami napędu (tzw. hybryda) – ma silnik spalinowy i napęd elektryczny. Jego wyróżnikiem jest to, że nie ma możliwości ładowania baterii z zewnętrznych źródeł energii – samochód korzysta z konwencjonalnego paliwa dla silnika spalinowego oraz energii, którą pojazd wytworzył w trakcie hamowania podczas różnych manewrów. A zatem tej energii „z odzysku” najwięcej powstanie np. podczas jazdy w miejskim korku, na autostradzie zaś niewiele. 

PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicle

To hybrydowe auto elektryczne z możliwością ładowania – ma częściowo konwencjonalny a częściowo elektryczny napęd. Można go tankować na stacji benzynowej i ładować baterie z zewnętrznego źródła energii i to z PHEV czyni obecnie najbardziej popularnym rodzajem auta elektrycznego. Podczas jazdy można korzystać z silnika spalinowego, przełączyć się na napęd elektryczny lub włączyć tryb hybrydowy. PHEV mają w porównaniu z innymi rodzajami aut elektrycznych duży zasięg – nawet ok. 1000 km pod warunkiem, że nie korzysta się wyłącznie z napędu elektrycznego (ograniczenie pojemnością akumulatora). Wadą PHEV jest konieczność kosztowniejszego utrzymania i konserwacji dwóch jednostek napędowych o różnych źródłach energii. Koszty produkcji takich samochodów są wyższe, a wiec ich cena rynkowa również. Nawet duża liczba tego rodzaju pojazdów na drogach nie wpłynie na całkowitą eliminację emisji spalin. 

REEV – Range Extended Electric Vehicle

Auta elektryczne typu PHEV, oprócz silnika elektrycznego (to jego główna jednostka napędowa), są wyposażone w silnik spalinowy. Silnik spalinowy włącza się tylko wtedy, gdy konieczne jest wytworzenie energii potrzebnej do naładowania akumulatora. Rozwiązanie to pozwala zwiększyć zasięg pojazdu do 300-500 km. Jest to doskonała opcja dla użytkowników, którzy na co dzień pokonują krótkie odcinki, a tylko raz na jakiś czas wyruszają w dłuższe trasy. Ze względu na użycie dwóch jednostek napędowych, nie likwiduje się całkowicie emisji szkodliwych substancji. Cena i koszty utrzymania auta elektrycznego typu REEV są wyższe niż pojazdów z jedną jednostką napędową

stacja ładowania pojazdu
Autor: Ministerstwo Aktywów Państwowych Znak informujący o publicznej stacji ładowania aut elektrycznych

QUIZ

Czy znasz się na autach elektrycznych i hybrydowych?

Pytanie 1 z 9
Ile kilometrów może przejechać samochód elektryczny na jednym ładowaniu?
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej