Biurowiec McLarena

2006-07-13 15:02
Biurowiec McLarena
Autor: brak danych

Projekt prezentowany jest w dziale Technika ze względu na nietypową konstrukcję fasady budynku, której elementami są aluminiowe "żyletki" (stężenia poziome) i stalowe cięgna.W centrum technologicznym McLarena, położonym w Woking, około trzydziestu kilometrów na południowy zachód od Londynu, umieszczono wszystkie działy przedsiębiorstwa TAG McLaren Group, rozlokowane dotychczas w trzynastu budynkach.

Nieco ponad połowę powierzchni kompleksu stanowi sztuczne jezioro. Jego związek z budynkiem zaakcentowany został cienką strukturą - długą, przezroczystą fasadą. Ze względu na to, że forma terenu narzuciła duże ograniczenia projektowe ze względu na fakt, że pomieszczenia działu samochodów wyścigowych McLaren International miały zajmować dużo więcej miejsca niż pozostałe, fasadę odpowiednio "wygięto". Linia graniczna między zewnętrzną powłoką budynku a lustrem wody ma kształt dwóch połączonych ze sobą liter S.

1. Kompleks centrum technologicznego McLarena - widok ogólny


Wysoka na około 7,5 m, stanowiąca fasadę główną szklana tafla, umożliwia nie tylko maksymalne naturalne doświetlenie pomieszczeń, ale także spełnia wymóg inwestora - zapewnia optymalny widok na otoczenie z wnętrza budynku. W tym miejscu już na początku zrezygnowano z klasycznej fasady słupowo-ryglowej, ponieważ pojedyncze, filigranowe słupy mogłyby się pod pewnym kątem "nakładać" na siebie. Zamiast giętego szkła użyto pojedynczych, płaskich tafli szklanych, co znacznie zredukowało koszty projektu i wykonania.


2. Widok od wewnątrz - fasada wykonana z pojedynczych, płaskich elementów


Bardzo ważnym elementem konstrukcji fasady są tak zwane "żyletki" - poziome stężenia, przejmujące siły ssania i parcia wiatru oraz przenoszące je na stalowe słupy wewnętrzne. Zaprojektowano po trzy żyletki w odstępach po 180 cm jedna nad drugą. Mają one rozpiętość 12 m i były wycinane laserowo z płyt wykonanych ze specjalnego stopu aluminium grubości 25 mm. Ich kształt przypomina spojler samochodu zwycięzcy dwudziestoczterogodzinnego wyścigu na torze w Le Mans w 1995 roku. "Żyletki są poziomymi elementami nośnymi i nie przejmują obciążeń pionowych. Zamocowano je za pomocą cięgien ze stali nierdzewnej grubości 5 mm, zakotwionych w betonowym suficie - są to takie same elementy jak te, które wzmacniają konstrukcję samochodów wyścigowych formuły 1 McLaren Mercedes. Razem tworzą one konstrukcyjny szkielet, podtrzymujący około 40 ton laminowanego szkła.
W konstrukcji fasady zastosowano specjalnie zaadaptowany profil Schüco, używany do tworzenia fasad słupowo-ryglowych. Charakteryzuje się on zaokrągloną stroną grzbietową. Sam kształt profilu odpowiadał nie tylko wysokim wymaganiom estetycznym, ale także umożliwił ograniczenie użycia silikonu.

 

 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej