Jak oświetlenie sklepów wpływa na wzrost sprzedaży?

2020-12-12 15:43
Oświetlenie sklepów może wpływać na decyzje zakupowe konsumentów
Autor: CC Unsplash.com Oświetlenie sklepów może wpływać na decyzje zakupowe konsumentów

Oświetlenie sklepów jest dzisiaj jednym z elementów konkurencji między placówkami handlowymi. A zatem oświetlenie sklepów, zarówno wielkopowierzchniowych centrów handlowych, supermarketów spożywczych czy budowlanych, jak i sklepów sieciowych czy ekskluzywnych butików odzieżowych, musi stale nadążać za potrzebami i upodobaniami konsumentów.

Spis treści

  1. Wpływ oświetlenia sklepów na decyzje zakupowe
  2. Nowe technologie oświetlenia dla sklepów i obiektów handlowych
  3. Oświetlenie zewnętrzne sklepów
  4. Oświetlenie elewacji sklepów
  5. Właściwe oświetlenie parkingu zewnętrznego sklepu
  6. Oświetlenie ogólne wnętrz handlowych
  7. Oświetlenie akcentujące w sklepach
  8. Oświetlenie najważniejszych miejsc sklepów

Oświetlenie sklepów ma za zadanie przyciągać coraz bardziej wybrednych konsumentów i sprawiać, aby zakupy były dla nich przyjemnością, a nie tylko koniecznością. Dlatego właściciele obiektów handlowych – budując je lub modernizując – powinni patrzeć w przyszłość i dostosowywać swoje sklepy do potrzeb klientów, a także dbać o minimalizację kosztów eksploatacyjnych. 

Wpływ oświetlenia sklepów na decyzje zakupowe

Światło w wysokim stopniu wpływa na samopoczucie i emocje. Daje ludziom energię, pobudza do działania, zapewnia orientację w przestrzeni i percepcję otoczenia. Oświetlenie może więc odgrywać kluczową rolę w tworzeniu dobrej atmosfery, decydującej o sposobie postrzegania wnętrz handlowych, a także być narzędziem przekazywania informacji. Ponadto, umiejętne oświetlenie sklepów może stymulować zachowania kupujących. Połączenie wiedzy o wpływie światła na człowieka i dostępnych obecnie rozwiązaniach w tym aspekcie, pozwala tworzyć w obiektach handlowych atmosferę komfortu, która sprawia, że klienci czują się zrelaksowani, a to inspiruje ich do zakupów. Profesjonalnie zaprojektowanie oświetlenie sklepów może także silnie aktywizować podejmowanie decyzji zakupowych oraz tworzyć i wzmacniać wizerunek marki.

Nowe technologie oświetlenia dla sklepów i obiektów handlowych

Ostatnie lata zrewolucjonizowały systemy oświetlania sklepów za sprawą nowych źródeł światła opartych o technikę LED. Zapewniają one białe światło w odcieniu ciepłym, neutralnym lub dziennym, z wiernym oddawaniem barw oświetlanych przedmiotów. Mogą też emitować światło dekoracyjne, praktycznie w dowolnym kolorze. Oprawy LED, dzięki odpowiednim soczewkowym układom optycznym, stosuje się do ogólnego oświetlania sal sprzedaży lub precyzyjnego akcentowania poszczególnych produktów wąską, skupioną wiązką światła.

Systemy oświetlenia LED charakteryzują się bardzo niskim zużyciem energii elektrycznej oraz wysoką trwałością, która w dużym stopniu eliminuje konieczność ich obsługi i konserwacji. Energia elektryczna jest jednym z istotnych składników kosztowych utrzymania obiektu, więc jej oszczędność, wraz z minimalizacją potrzeby konserwacji, obniża opłaty związane z eksploatacją, a także ogranicza ich negatywny wpływ na środowisko. Informacja o proekologicznym obliczu sklepu może być jednym z atutów budowania marki. Oświetlenie LED wnosi również całkiem nową jakość, wynikającą z możliwości cyfrowego sterowania, dzięki czemu światło we wnętrzach handlowych można łatwo dostosowywać do pory dnia lub zmian aranżacji sklepowych.

W supermarketach oświetlenie tradycyjne to przeciętnie 25% kosztów zużywanej energii elektrycznej, zaś przejście na system wykorzystujący technikę LED może zmniejszyć je nawet o 40%. Ponadto, w sklepach wielkopowierzchniowych, w których znajdują się duże okna lub świetliki dachowe, nowoczesny system sterowania, współpracujący z czujnikami światła dziennego, pozwala inteligentnie zarządzać oświetleniem LED w zależności od pory dnia i roku (rozjaśniać/ściemniać, włączać/wyłączać), aby w maksymalnym stopniu wykorzystać światło naturalne. Na oszczędzanie energii elektrycznej wpływają również czujniki obecności w strefach przeznaczonych dla pracowników, a także możliwość regulacji czasowej natężenia światła, np. zwiększenie poziomu oświetlenia sklepów w godzinach największego ruchu i zmniejszenie poza godzinami szczytu lub w porach uzupełniania towaru.

Jasne, białe oświetlenie LED o wysokiej wierności oddawania barw może być doskonałym sposobem ogólnego rozświetlenia przestrzeni sklepu, a także indywidualnego wyeksponowania poszczególnych towarów. Najnowsze rozwiązania techniczne oświetlenia LED wykorzystują wiedzę o mechanizmach postrzegania obiektów i otoczenia, w których niezwykle istotne znaczenie ma podświadoma reakcja emocjonalna na kolor, będąca efektem oddziaływania konkretnego widma światła. Najbardziej zaawansowane moduły LED dzięki specjalnemu spektrum promieniowania doskonale podkreślają niezmąconą biel obiektów. Jednocześnie wyraźny kontrast, poprawiający postrzeganie barw zimnych i ciepłych, podkreśla głębię pozostałych kolorów. W takim oświetleniu czysta biel powierzchni pozbawiona jest kremowego odcienia, pojawiającego się we wnętrzach oświetlonych światłem ciepłobiałym, a pozostałe kolory są intensywne i nasycone.

Inteligentne rozwiązania LED umożliwiają sterowanie oświetleniem w magazynach supermarketów. Systemy takie zapewniają zmniejszenie zużycia energii elektrycznej do 50%. W strefie parkingów podziemnych pozwalają także na zaprogramowanie obszarów z oświetleniem pełnym stałym oraz ograniczonym, zwiększającym się jedynie w przypadku pojawienia się pojazdu lub pieszego.

Promieniowanie nowoczesnych źródeł światła LED podkreśla żywe barwy towarów
Autor: Signify Poland Promieniowanie nowoczesnych źródeł światła LED podkreśla żywe barwy towarów

Oświetlenie zewnętrzne sklepów

Jest to pierwsza okazja wywarcia korzystnego wrażenia na kliencie. Dla wielkiego centrum handlowego lub supermarketu będzie to iluminacja fasady, oświetlenie parkingu i bezpośredniego otoczenia budynku, przy mniejszym sklepie można ograniczyć się tylko do oświetlenia strefy wejścia. W każdym z tych przypadków światło ma za zadanie wyróżnić obiekt na tle konkurencji, przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów i zachęcić do wejścia, wypromować markę, a na parkingu zapewnić atmosferę bezpieczeństwa.

Oświetlenie elewacji sklepów

Aby zdobyć klientów, inwestorzy i zarządcy centrów handlowych starają się stworzyć indywidualny charakter każdego obiektu, podkreślić jego niepowtarzalność i wyróżnić na tle konkurencji. Znaczna część wizyt w tych obiektach odbywa się w godzinach popołudniowych i wieczornych, dlatego istotną rolę odgrywają nowoczesne systemy dynamicznego, barwnego oświetlania elewacji. Zastosowanie techniki oświetlenia LED w połączeniu z systemami sterowania pozwala na łatwe zmiany wyglądu oświetlanych fasad, a nawet przekazywanie klientom pewnych treści informacyjnych. Podobną rolę spełnia światło w strefach wejść do poszczególnych sklepów – przyciąga uwagę, wprowadza do wnętrza, eksponuje oferty promocyjne i szczególnie polecane marki produktów.

Właściwe oświetlenie parkingu zewnętrznego sklepu

Na parkingach i na zewnątrz budynku najlepsze efekty oświetleniowe można osiągnąć stosując światło białe. Żółte, pochodzące z wysokoprężnych lamp sodowych, nie jest zalecane, ponieważ fałszuje rozpoznawanie barw i zniekształca wizualny odbiór otoczenia. Równie energooszczędne, a znacznie lepsze oświetlenie białe (postrzegane jako jaśniejsze) można uzyskać, używając zewnętrznych opraw oświetleniowych LED, które lepiej oddają barwy, szczegóły otoczenia, kształty przedmiotów i sylwetki ludzi. Systemy sterowania oświetleniem parkingowym LED mogą współpracować z czujnikami obecności i w ten sposób ściemniać lub rozjaśniać światło w zależności od ruchu pojazdów i ludzi na parkingu.

Oświetlenie ogólne wnętrz handlowych

Sprawia, że klienci czują się w nich dobrze, przebywają dłużej, chętnie oglądają asortyment, a także częściej powracają. Jednak jasne i równomiernie rozmieszczone światło jest bodaj największą pozycją w kosztach energii elektrycznej. Oświetlenie LED w postaci linii świetlnych, pojedynczych opraw zwieszanych lub stropowych, opraw typu downlight i tzw. paneli światła dziennego, symulujących efekt światła naturalnego w pomieszczeniach bez świetlików dachowych, mogą znacząco obniżyć te wydatki, zwłaszcza przy współpracy z systemem automatycznego sterowania.

Oświetlenie akcentujące w sklepach

Umiejętnie wykorzystane podkreśla atrakcyjność i jakość towarów, przyciąga uwagę klientów i sprawia, że nie mogą się oprzeć chęci ich kupna. Jest stosowane do tworzenia punktów szczególnych na trasach, które przemierzają klienci. Podobnie jak w oświetleniu ogólnym oświetlenie szynowe i oprawy typu downlight o regulowanym kierunku świecenia i zwieszane w technologii LED również przynoszą znaczne oszczędności energii i umożliwiają ich współpracę z systemem sterowania. Warto zaznaczyć, że na rynku dostępne są oprawy oświetlenia akcentującego LED, przeznaczone do iluminacji różnych rodzajów świeżych produktów spożywczych, które wyjątkowo skutecznie zachęcają do zakupu takich towarów, jak np. owoce i warzywa, pieczywo, mięso i wędliny, drób, ryby i owoce morza czy mrożonki. Oświetlenie akcentowe przyciąga klientów do stoisk z tymi artykułami, a światło o barwie dostosowanej do poszczególnych produktów podkreśla ich naturalny kolor i świeżość, zwiększając sprzedaż. Ponadto, w pewnych przypadkach światło może nawet opóźnić proces starzenia żywności, a więc wydłużyć jej trwałość. 

światło LED
Autor: Signify Poland Promieniowanie nowoczesnych źródeł światła LED może eksponować białą barwę towarów

Oświetlenie najważniejszych miejsc sklepów

  • Stanowiska promocyjne

Światło jest jednym z najsilniejszych sygnałów przyciągających uwagę klientów, dlatego można je stosować do informowania o ofertach specjalnych. Jasne, punktowe oświetlenie przyciąga wzrok klientów i doprowadza ich do stanowisk promocyjnych usytuowanych na początku lub końcu alejek sklepowych.

  • Lady sklepowe

Nastrojowe światło nad ladą sklepową, które jednak nie może oślepiać klientów i personelu sklepowego, powoduje, że stanie się ona ważnym punktem sklepu, przyciągającym uwagę. Wyeksponuje i podkreśli także informacje specjalne przeznaczone dla kupujących.

  • Regały

Intensywność światła musi by w tym przypadku równomierna na całej powierzchni pionowej regałów. W ten sposób zapewnia się dobrą orientację w oferowanych produktach. Równocześnie należy zadbać o to, aby oprawy nie były źródłem nieprzyjemnego zjawiska olśnienia, czyli nie oślepiały osób sięgających po towary.

  • Urządzenia chłodnicze

Systemom używanym do oświetlania produktów przechowywanych w urządzeniach chłodniczych stawia się specjalne wymagania. Źródła światła LED mogą z powodzeniem pracować w bardzo niskich temperaturach otoczenia, a jednocześnie wydzielają niewiele ciepła, dzięki czemu nie ogrzewają urządzeń (np. zamrażarek czy chłodziarek), w których są zainstalowane.

Oświetlenie LED lady chłodnicze
Autor: Trilux Polska Oprawy LED mogą pracować w niskich temperaturach, a same emitowanym światłem nie ogrzewają towarów
  • Strefy kas 

Głównym zadaniem oświetlenia w strefie kas sklepowych jest zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy wzrokowej, by przebiegała efektywnie i bez pomyłek. Ze względu na długotrwałą i trudną pracę dla wzroku kasjerów, oświetlenie kas powinno być równomierne, pozbawione cieni oraz chronić wzrok przed zjawiskiem olśnienia. Światło przy kasach musi też umożliwiać klientom kontrolę otrzymanych rachunków.

  • Magazyny

Oświetlenie magazynów powinno być przede wszystkim funkcjonalne, a ze względu na brak okien w tego rodzaju  pomieszczeniach i długi czas dziennej eksploatacji także energooszczędne. Ponadto musi zapewniać bezpieczną pracę, sprawne i szybkie odnalezienie składowanego produktu, jego pobranie i przemieszczenie się do sali sprzedaży.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej