Bramy garażowe. Podział bram garażowych ze względu na sposób otwierania i sterowania

Brama garażowa rolowana
Autor: Wiśniowski Brama garażowa rolowana wykonana jest z wąskich, kilkucentymetrowych lameli – stalowych bądź aluminiowych zazwyczaj wypełnionych pianką poliuretanową. Lamele połączone są przegubowo na całej długości ramy. Rolowana brama garażowa nawijana na wał umieszczony w kasecie znajdującej się nad otworem wjazdowym do garażu

Jaka jest definicja bramy garażowej? Sprawdź podział bram garażowych na bramy segmentowe, bramy uchylne, bramy rolowane, a także inne ze względu na sposób otwierania i systemy sterowania. Zobacz, która norma określa najważniejsze parametry bram garażowych.

Bramy garażowe – bramy (wrota, drzwi) stosowane do zam­knięcia garaży zarówno wolno stojących, jak i usytuowanych w bryle budynku lub w wydzielonej przestrzeni w hali garażowej (np. podziemnej). Cechą charakteryzującą bramy garażowe, oprócz określonych wymiarów, jest częstotliwość otwierania w ciągu dnia – maksymalnie 20 razy. Powyżej tej wartości należy stosować bramy przemysłowe.

Bramy przemysłowe – bramy, które otwiera się częściej niż raz na godzinę. Mimo rozwiązań konstrukcyjnych analogicznych do bram garażowych, przemysłowe wykonane są z bardziej wytrzymałych elementów (łożyska toczne zamiast ślizgowych, większe wymiary i siły systemu sprężyn, zabezpieczenia przed pęknięciem sprężyny lub linki itd.). Montuje się je zazwyczaj w kompleksach magazynowych z dużymi otworami przejazdowymi, myjniach, halach przemysłowych, warsztatach, salonach sprzedaży, wjazdach do garaży wielostanowiskowych. Do bram przemysłowych należą także kraty rolowane, wykonane ze stali nierdzewnej, cynkowanej bądź aluminium. Mocuje się je w miejscach, w których wymagana jest intensywna wentylacja i ochrona przed włamaniem, np. w garażach podziemnych, centrach handlowych i magazynach. Do pomieszczeń przemysłowych używa się również produkowanych z aluminium lub stali bram składanych.

Bramy garażowe obejmują bardzo szeroki asortyment wyrobów, które różnią się rodzajem konstrukcji oraz sposobem otwierania i zamykania. Normą zawierającą podstawowe metody badań jest norma europejska PN-EN 13241+A2:2016-10 „Bramy - Norma wyrobu, właściwości eksploatacyjne”.

Brama garażowa segmentowa górna
Autor: Normstahl Brama garażowa segmentowa górna to najczęściej stosowane rozwiązanie. Zasada działania takiej bramy garażowej jest bardzo prosta – segmenty poruszają się na rolkach po prowadnicach zamontowanych do ścian i sufitu garażu. Po otwarciu bramy płaszcz chowa się pod sufitem
Bramy garażowe - obowiązujące normy

Wymagania związane z bezpieczeństwem i wymagania eksploatacyjne, z wyjątkiem odporności ogniowej i dymoszczelności, dotyczące bram i barier przeznaczonych do instalowania na obszarach znajdujących się w zasięgu ludzi, i których głównym zamierzonym zastosowaniem jest stworzenie bezpiecznego dostępu dla towarów i pojazdów, wraz z towarzyszącymi im lub kierującymi nimi osobami, w obiektach przemysłowych, handlowych i mieszkalnych określa norma europejska PN-EN 13241+A2:2016-10. W normie uwzględniono również bramy zwijane żaluzjowe i kraty zwijane stosowane w lokalach handlowych, przewidziane raczej dla dostępu ludzi niż pojazdów i towarów. Właściwości bram garażowych dotyczące odporności ogniowej i/lub dymoszczelności określa norma EN 16034.

Bramy garażowe - sposoby otwierania

Najważniejszą cechą, którą różnią się bramy garażowe między sobą, jest sposób ich otwierania. Najczęściej stosowane obecnie są bramy garażowe segmentowe górne. Wynika to przede wszystkim z tego, że bramy garażowe segmentowe zajmują mało miejsca. Ponieważ skrzydło nie wysuwa się poza obrys garażu, można je stosować także przy krótkich podjazdach i, gdy wyjazd z garażu znajduje się blisko chodnika czy ulicy (nawet w linii ogrodzenia).

Podział bram garażowych ze względu na sposób otwierania:

  • bramy garażowe otwierane do góry:
    bramy rolowane – zbudowane z połączonych ze sobą poziomych profili (listew); podczas otwierania panele zwijane są na wale do kasety przymocowanej do nadproża (na zewnątrz lub wewnątrz obiektu),
    – bramy segmentowe górne (zwane również sekcyjnymi) – konstrukcja bramy to połączone zawiasami poziome segmenty (sekcje, panele z blachy lub z płyty warstwowej), które przesuwają się po równo­ległych prowadnicach; po całkowitym otwarciu mogą znajdować się poziomo pod sufitem lub są złożone w pozycji pionowej za nadprożem,
    – bramy uchylne – skrzydło bramy to płyta z blachy, drewna, PVC lub izolowanego panelu; otwieranie odbywa się przez uniesienie płyty bramy, która porusza się w prowadnicach, i umieszczenie jej pod sufitem garażu; ciężar skrzydła jest niwelowany przez zastosowanie mechanizmu przeciwwagi (ciężarki lub sprężyny),
    – bramy teleskopowe – segmenty podnoszone w górę za pomocą linek wchodzą teleskopowo jedne w drugie,
    – bramy szybkobieżne (szybkie) – bramy o zwiększonej prędkości podnoszenia i opuszczania (1,5–2 m/s); wykonane są z poziomych paneli lub jako kurtyny z tworzywa sztucznego;
  • bramy garażowe otwierane w bok:
    – bramy harmonijkowe (zwane również składanymi) – segmenty pionowe, które podczas otwierania i zamykania przesuwają się na boki i układają w harmonijkę,
    – bramy przesuwne – blat z blachy stalowej, panelu lub z drewna przesuwany poziomo na prowadnicach umieszczonych pod sufitem i w podłodze,
    – bramy rozwierane dwuskrzydłowe – bramy otwierane przez rozwarcie skrzydeł (sposób zbliżony do otwierania drzwi).
Brama garażowa uchylna
Autor: Normstahl Skrzydło bramy garażowej uchylnej, unosząc się na prowadnicach, najpierw zachodzi nad samochód, a potem chowa się pod sufitem garażu. Do montażu uchylnej bramy garażowej wystarczy 10 cm nadproże

Bramy garażowe - systemy sterowania 

Automatyka do bram stała się już standardem. Zastosowanie napędów zdecydowanie poprawia komfort użytkowania bramy garażowej. Dodatkową zaletą takiego rozwiązania jest to, że bramę z napędem trudniej jest podważyć.

Automatykę do bramy garażowej dobiera się w zależności od wielkości bramy, jej konstrukcji, ciężaru, częstotliwości otwierania i zamykania, przestrzeni pod sufitem, mocy napędu, szybkości otwierania i zamykania, a także zapotrzebowaniu na energię.

Podział bram garażowych ze względu na sposób sterowania:

  • sterowanie czuwakowe – zamykanie bramy garażowej następuje tylko przy ciągłym wciśnięciu przycisku, otwieranie na pojedynczy impuls.
  • sterowanie impulsowe – jednorazowe naciśnięcie przycisku otwiera lub zamyka bramę garażową.
  • sterowanie linką – wyłącznik z linką znajduje się na wysięgniku; pociągnięcie linki otwiera lub zamyka bramę.
  • sterowanie pętlą magnetyczną – otwieranie przez aktywację pętli magnetycznej (wjazd pojazdu o określonej masie na miejsce usytuowania pętli); zamykanie bramy garażowej następuje po wyjechaniu z obszaru pętli magnetycznej lub po określonym czasie.
  • zdalne sterowanie pilotem – impuls radiowy lub podczerwieni otwiera albo zamyka bramę garażową (podnosi lub opuszcza).
  • sterowanie fotokomórką – otwieranie lub zamknięcie bramy następuje po przerwaniu promienia świetlnego przez pieszego albo pojazd.
  • sterowanie radarem – otwieranie przez aktywację radaru wskutek ruchu w danym obszarze, zamknięcie samoczynne w przypadku braku ruchu po określonym czasie.

Większość systemów sterowania może być wyposażona w funkcję samoczynnego zamykania się bramy garażowej po pewnym czasie.

Brama garażowa
Autor: HORMANN Rozwiązania indywidualne napewno są sporo droższe - ale efekt wymarzony!

Bramy garażowe - najważniejsze parametry

Podstawowym zadaniem bramy garażowej jest ochrona przed włamaniem i stratami ciepła. Brama garażowa powinna być też wygodna w użytkowaniu. Wszystkie parametry, które powinna spełniać brama, określone są w normie:

  • wytrzymałość i trwałość mechaniczna,
  • geometria elementów szklanych i oszklenia (materiały przejrzyste nie powinny stwarzać niebezpieczeństwa w przypadku rozbicia),
  • zabezpieczenie przed cięciem (wyeliminowanie ostrych krawędzi),
  • zabezpieczenie przed potknięciem (za niebezpieczne uważa się różnice w wysokości powyżej 5 mm – wystające elementy powinny być bardzo dobrze widoczne lub specjalnie oznakowane),
  • bezpieczne otwieranie (bramy o ruchu pionowym powinny być zabezpieczone przed spadnięciem i niekontrolowanym ruchem; bramy o ruchu poziomym zabezpiecza się przed wykolejeniem),
  • wydzielanie substancji niebezpiecznych,
  • ochrona przed zgnieceniem, wciągnięciem i ścinaniem (dla bram z napędem),
  • siły wywierane (dla bram z napędem),
  • bezpieczeństwo elektryczne (dla bram z napędem),
  • kompatybilność elektromagnetyczna (dla bram z napędem),
  • wodoszczelność,
  • odporność na obciążenie wiatrem,
  • izolacyjność akustyczna,
  • współczynnik przenikania ciepła U (decyzja o badaniu izolacyjności termicznej należy do producenta),
  • przepuszczalność powietrza.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej