W Małopolsce wybudują prawie czterokilometrowy tunel kolejowy. Najdłuższy w Polsce

2024-03-11 11:19

To jedna z największych infrastrukturalnych inwestycji na południu Polski – mowa o rozpoczynającej się właśnie przebudowie czwartego odcinka linii kolejowej 104 Chabówka – Nowy Sącz. Za niecałe 2 mld zł, powstanie tam najdłuższy tunel w Polsce, liczący prawie 4 km długości. PKP PLK podpisały umowę z wykonawcą - konsorcjum firm Budimex i Gülermak.

Spis treści

  1. Budimex i Gülermak przebudują linię 104 i wybudują najdłuższy tunel w Polsce
  2. Modernizacja linii kolejowej 104 Limanowa – bocznica Klęczany
  3. Wielka inwestycja Podłęże Piekiełko – to nie tylko modernizacja linii w Limanowej

Budimex i Gülermak przebudują linię 104 i wybudują najdłuższy tunel w Polsce

Wykonawcą jest konsorcjum firm Budimex, który jest liderem konsorcjum z udziałem 50 proc., a jego skład uzupełniają ‎Gülermak Air ‎Sanayi Inşaat ve ‎Taahhüt (udział 25 proc.) oraz Gülermak ‎(udział 25 ‎proc.). Inwestycja dotyczy modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka - ‎Nowy Sącz. Odcinek między Limanową a bocznicą Klęczany to najdłuższy ‎i ‎najdroższy odcinek modernizacji linii 104‎, istotnej dla połączenia planowanej linii ‎kolejowej Podłęże-Piekiełko z Zakopanem i Nowym Sączem‎. Jak zapewnił wykonawca, prace ruszają wraz ‎momentem podpisania umowy. Koszt inwestycji to 1,9 mld zł.

To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach

To będzie rewolucja dla połączeń między Krakowem a Nowym Sączem. Ta inwestycja jest częścią większego projektu, który nie tylko skróci czas podróży i sprawi, że te połączenia będą efektywne, ale znacznie zwiększy pole manewru dla przewoźników, dla ruchu aglomeracyjnego, tak aby wreszcie można było z Krakowa do Nowego Sącza i z Nowego Sącza do Krakowa dostać się w 60 minut – mówił podczas podpisania umowy, Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Prace mają potrwać 31 miesięcy. Tory w znacznej części poprowadzone zostaną w nowym śladzie, z uwzględnieniem tunelu kolejowego, który skróci czas przejazdu na tej trasie. PLK SA podpisały również umowy na nadzór inwestorski nad tym i dwoma innymi odcinkami modernizowanej linii kolejowej nr 104 (stacja Limanowa i Rabka Zaryte – Mszana Dolna).

Najdłuższe tunele w Polsce - istniejące oraz w budowie. Jakie tunele powstaną w Polsce?

Modernizacja linii kolejowej 104 Limanowa – bocznica Klęczany

Na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany zmodernizowany i zelektryfikowany zostanie tor o długości przeszło 12,5 km. Pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka wydrążony będzie tunel o długości prawie 3,8 km. W ramach inwestycji w Mordarce i Chomranicach powstaną nowe przystanki. Stacja w Męcinie znajdzie się w nowej lokalizacji. Perony będą w pełni dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Dotychczasowy przebieg linii kolejowej ma zostać zagospodarowany przez lokalne samorządy z korzyścią dla regionu.

W przypadku LK nr 104 ‎na ‎‎odcinku D Limanowa – bocznica Klęczany ‎mamy do ‎czynienia ze zdecydowanie najdłuższym odcinkiem i wielkoskalowym projektem. ‎Biorąc pod uwagę jego wartość, to niewątpliwie, obok Warszawy Zachodniej, jeden ‎z najważniejszych projektów kolejowych ostatnich lat – mówił Artur Popko, prezes Budimeksu.

Powstanie 4-kilometrowy tunel kolejowy do Limanowej

Jak podkreśla wykonawca, inwestycja jest szczególna, bo wymaga budowy prawie czterokilometrowego tunelu, składającego się z dwóch naw o łącznej długości 7,5 km. Na trasie są też do wykonania 22 obiekty mostowe czyli 10 wiaduktów i 12 mostów.

- Do zbudowania mamy dwa tunele w niezwykle wymagających warunkach geologicznych „fliszu karpackiego”, w bardzo krótkim terminie. Nasz zespół to wysoko wykwalifikowani profesjonaliści, którzy zbudowali setki kilometrów infrastruktury podziemnej na całym świecie – mówił Bülent Özdemir, Prezes Gülermak, Region Zachód.

Przejazdy kolejowo-drogowe będą zastąpione skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. Poprowadzą do nich nowe drogi. Poprawi się bezpieczeństwo w ruchu lokalnym. Dzięki inwestycji pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h, a pociągi towarowe 100 km/h. Zwiększą się możliwości kolei w regionie.

Wielka inwestycja Podłęże Piekiełko – to nie tylko modernizacja linii w Limanowej

Obecnie prace budowlane toczą się na trzech innych fragmentach linii kolejowej 104 (bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte, Rabka Zaryte – Mszana Dolna). PLK SA prowadzą również postępowanie przetargowe na przebudowę stacji Limanowa. Modernizacja odcinka Chabówka – Nowy Sącz jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o skrótowej nazwie „Podłęże – Piekiełko”. Inwestycja PLK SA oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz obejmie również budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu do 2029 roku stworzona zostanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Projekt finansowany jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy.

Czytaj też:

Północna obwodnica Krakowa - mapa. Koniec budowy coraz bliżej, ale się pozmieniało!

Obwodnica Opatowa w budowie. Drogowcy leją beton aż miło

Koniec przebudowy węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Pociągi mogą tu już jeździć do 160 km/h

Tak powstaje obwodnica Oświęcimia. Trwa nasuwanie segmentów mostu przez Wisłę

Otwarcie autostrady A2 na wschód od Warszawy jeszcze w tym roku, ale nie całej

Maszyna do drążenia tunelu kolejowego w centrum Łodzi już pracuje. Jak działa maszyna TBM?

Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej