W kwietniu przetarg na wykonawcę nowego dworca w Sopocie
W drugiej połowie kwietnia ma zostać ogłoszony przetarg na wykonawcę budowy nowego centrum biurowo-handlowo-rozrywkowego oraz nowego dworca PKP w Sopocie. We wtorkowym forum dla inwestorów w Urzędzie Miasta Sopotu, podczas którego przybliżano tę inwestycję, uczestniczyli przedstawiciele około 50 firm.
Kompleks ma się mieścić na 17 hektarach. Osobno zostanie wybudowane centrum handlowo-rozrywkowe, a osobnym budynkiem będzie dworzec (budynki będą połączone łącznikiem). Dworzec ma mieć powierzchnię 300-500 m2. W skład centrum wejdą także m.in. hotel dwu lub trzygwiazdkowy na około 90 pokoi, a także dwupoziomowy parking podziemny na około 350 miejsc, z którego będą mogły korzystać także autobusy. Po drugiej stronie torów powstanie jeszcze jeden parking, na około 50 miejsc, do którego doprowadzony zostanie tunel pod torami (obecnie tym tunelem można dojść tylko do peronu SKM). Przebudowany zostanie układ komunikacyjny wokół dworca, powstaną systemy park&ride oraz bike&ride.
Inwestycja ma powstać w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego. W najbliższych tygodniach zostanie podjęta decyzja, czy będzie to umowa PPP, czy zostanie stworzona spółka celowa z udziałem miasta, PKP S.A. i prywatnego inwestora.
- Sopot jest dla nas priorytetem w skali kraju - powiedział Paweł Olczyk, członek zarządu PKP S.A. - Kompleks ma być wizytówką architektoniczną miasta - dodał Paweł Orłowski, wiceprezydent Sopotu.
Kiedy mogłaby się rozpocząć budowa? Orłowski ma nadzieję, że w tym roku uda się rozstrzygnąć przetarg i wyłonić inwestora, który po zebraniu odpowiednich pozwoleń, w przyszłym roku rozpocząłby budowę. - Na prace zakładamy dwa lata, więc otwarcie kompleksu wstępnie można planować na 2013 roku. To jest jednak wstępny plan, bardzo optymistyczny - mówi Paweł Orłowski.
Całość prac ma kosztować około 260 mln zł. W ramach budowy kompleksu nie przewiduje się rozbudowy układu torowego. W Sopocie pozostanie jeden peron dalekobieżny. Niewykluczone, że zostanie on wydłużony. Te prace będą się jednak toczyć nie w ramach budowy kompleksu na terenach przydworcowych, lecz w ramach modernizacji linii E 65.