Tunel w Białymstoku oddany do użytku

2007-06-04 16:48

Budowa tunelu pod linią kolejową w Białymstoku zaczęła się 27 grudnia 2001. Przedsięwzięcie uznano za jedną z największych inwestycji komunikacyjnych ostatnich lat we wschodniej Polsce. Tunel został oddany do użytku po trzech latach, tj. o pół roku wcześniej niż zapisano w kontrakcie.

Generalnym wykonawcą inwestycji był Budimex Dromex. Łączny koszt budowy wyniósł 13 mln euro; 4,42 mln pochodziło z funduszu PHARE. Tunel pod linią kolejową, który połączył dwie ulice - M.Kopernika i ks. J.Popiełuszki - ma długość 173,6 m i szerokość 45,7 m. Powstały w nim dwie jezdnie o szerokości 10,5 m każda (po trzy pasy w każdym kierunku) oraz chodniki dla pieszych oddzielone od jezdni filarami i barierką. Budowę tunelu prowadzono bez przerywania ruchu kolejowego z zastosowaniem unikalnej w skali kraju technologii montażu słupów filarowych w palach. Taka technologia powstała w wyniku współpracy generalnego wykonawcy z Instytutem Badawczym Dróg i Mostów.


Tunel w liczbach

  • Do budowy tunelu o konstrukcji żelbetowej zużyto 3,1 tys. ton stali i 28 tys. m3 betonu.
  • Z uwagi na nośność gruntu tunel posadowiono na palach o średnicy 1,5 m i długościach 20 - 22 m, przedłużanych słupami.
  • Głębokość odwiertów z poziomu terenu często przekraczała 30 m.
  • Wykonano 186 słupopali, 154 pale przyczółkowe i tyle samo pali uszczelniających.
  • Łączna długość odwiertów na całym tunelu przekroczyła 7,5 km.
  • Tunel przykryty jest 26 żelbetowymi płytami o grubościach: w najcieńszym miejscu 125 cm i w najgrubszym 140 cm. Ciężar jednej płyty wynosi ok.1000 ton.
  • W sumie wykopano ponad 100 tys. m3 ziemi (taka ilość wystarczyłaby np. do zasypania boiska piłkarskiego warstwą sięgającą wysokości 3 piętra).
  • Na placu budowy pracowało jednocześnie 5 wiertnic z masztem o wysokości ponad 20 m.
  • Ugięcie płyt podczas testów okazało się o 50 proc. mniejsze od dopuszczalnego.



 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej