Trzeba wykorzystać potencjał Zalewu Wiślanego

2017-03-02 15:24
Joanna Urbaniak
Autor: Urząd Miasta w Elblągu Joanna Urbaniak, Rzecznik prasowy Prezydenta Elbląga

Cieszymy się, że inwestycja związana z budową kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną staje się coraz bardziej realna – powiedziała Joanna Urbaniak, rzecznik prasowy Prezydenta Elbląga.

Od wielu lat władze miasta Elbląga zabiegają o przywrócenie „morskości” miastu oraz o budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. To dla naszego miasta, gmin położonych nad Zalewem Wiślanym oraz całego regionu wielka szansa na rozwój gospodarczy i turystyczny. Bezpośredni dostęp do Morza Bałtyckiego i otwarcie Zalewu Wiślanego, niezależnie od polityki międzynarodowej, jest szansą na wykorzystanie potencjału tego akwenu oraz rozwój elbląskiego portu – poinformowała  Joanna Urbaniak

Budowa kanału oznacza niezależność

Budowa kanału oznacza uzyskanie swobodnego, suwerennego dostępu Elbląga i portów Zalewu Wiślanego do Morza Bałtyckiego. To również szansa na ożywienie gospodarki miasta i regionu poprzez stworzenie nowych miejsc pracy. Dotyczy to przede wszystkim całego sektora gospodarki morskiej, usług transportowo- logistycznych, rybołówstwa i turystyki. Inwestycja oznacza również dostęp do Zalewu Wiślanego dla państw członkowskich Unii Europejskiej oraz odciążenie dróg i kolei – twierdzi rzecznik prasowy.

Dla elbląskiego portu inwestycja oznacza dostępność dla statków morskich i skrócenie drogi morskiej w relacji Elbląg – Trójmiasto o 52 mM (94 km), Elbląg – porty Europy Zachodniej o 33 mM (61 km) i Elbląg – porty wschodniego Bałtyku o 8 mM (15 km). Zwiększą się dzięki temu możliwości przeładunkowe. Umożliwi to rozszerzenie współpracy w zakresie wymiany handlowej z portami basenu Morza Bałtyckiego. Wzrośnie też efektywność transportu w relacji Elbląg – Kaliningrad dzięki możliwości wykorzystania większych jednostek.
 

Dostęp do Bałtyku bardzo ważny

Aktualnie elbląski port morski jest jedynym w Europie, który nie ma bezpośredniego dostępu do morza. Jest on praktycznie uzależniony od aktualnego stanowiska władz Federacji Rosyjskiej. Zmiana tego stanu rzeczy, a przy tym skrócenie drogi wodnej łączącej Elbląg z portami tego akwenu jest jednym z wiodących czynników, determinujących rozwój transportu wodnego i żeglugi międzynarodowej. Porty w Elblągu i na Zalewie Wiślanym, będąc częścią międzynarodowych szlaków wodnych, mają naturalne możliwości tworzenia sprawnego morsko-rzecznego systemu transportowego z zapleczem lądowym Polski i krajów ościennych. Kanał przez Mierzeję jest więc tym brakującym ogniwem, które z pewnością przyczyni się do zwiększenia możliwości przeładunkowych elbląskiego portu i nawiązania szerszej współpracy z portami całego basenu Morza Bałtyckiego, w tym z portami Trójmiasta, Federacji Rosyjskiej, czy Skandynawii.

Szansa na rozwój turystyki

Zalew wiślany ma ogromny potencjał jeżeli chodzi o rozwój turystyki – twierdzi Joanna Urbaniak. – Mamy nadzieję, że inwestycja wpłynie na wzrost atrakcyjności całego regionu i będzie doskonałym elementem promocyjnym. Akwen stanie się dostępny dla turystów z całego świata. Będzie można nim wpłynąć na Zalew, cumować w elbląskim porcie, bądź marinach w miejscowościach nadzalewowych i stąd wyruszyć w stronę Kanału Elbląskiego – dodaje.

Według opracowanych dokumentów szacuje się, że liczba turystów korzystających z rejsów statkami rocznie zwiększy się o 39 tys. w 2020 roku i o 58 tys. rocznie w 2032. Również liczba turystów, żeglarzy korzystających z Zalewu Wiślanego ma wzrosnąć o około 13,7 tys. osób rocznie w 2032 roku i o około 280 tys. osobodni rocznie w 2032.

- Zarówno Elblag, jak i samorządy z terenów nadzalewowych zainwestowały w odpowiednią infrastrukturę. Stworzona została  nowoczesna baza dla żeglarzy w postaci portów jachtowych i licznych marin z pełnymi zapleczami sanitarnymi i technicznymi. Zmodernizowane one zostały w ramach projektu Pętla Żuławska, który uznany został za wzorcowy przykład organizacji przestrzeni wodnej. W Elblągu pod potrzeby turystyki wybudowane zostały również mosty zwodzone oraz nowe nabrzeża na Starym Mieście – mówi Joanna Urbaniak.

Czytaj więcej na temat inwestycji budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną >>

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej