Spis treści
Tramwaj na Jagodno – aktualności
Tramwaj na Jagodno we Wrocławiu to dokładniej mówiąc trasa autobusowo-tramwajowa o długości 2,7 km. W pierwszym etapie inwestycji powstał wydzielony buspas łączący Jagodno z centrum miasta. Docelowo, w kolejnym etapie, zostanie on przekształcony we wspólną trasę dla autobusów i tramwajów. Inwestycja ma ułatwić podróże 35,5 tys. mieszkańców tych okolic.
W kwietniu 2025 r. miasto wybrało projektanta wyczekiwanego tramwaju na Jagodno we Wrocławiu. Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem wykona zadanie w 18 miesięcy za kwotę 3,8 mln zł. Firma wykona także projekt poszerzenia ulicy Buforowej do czterech pasów.
Inwestycję długo blokował fakt, że w jednym punkcie szyny musiałyby krzyżować się z torami kolejowymi. Polskie prawo nie uwzględniało takiej sytuacji, a więc nie było wiadomo, jak takie skrzyżowanie projektować, żeby było zgodne z przepisami. Odpowiednią nowelizację uchwalono w końcu w lutym 2025 r., co otworzyło drogę do realizacji inwestycji.
Kolejny przełom nastąpił w listopadzie 2025 r. PKP PLK poinformowało wówczas, że ma w planach przebudowę linii kolejowej krzyżującej się z planowaną trasą tramwajową. Tory kolejowe znajdą się na wiadukcie, a zatem cały problem szynowego skrzyżowania zniknie. Nie podano dokładnego terminu przebudowy, ale zapowiedziano, że nastąpi ona „w najbliższych latach”. Na razie na 2026 r. zapowiedziano podpisanie umowy z projektantem przebudowy.
Tramwaj na Jagodno – kiedy budowa?
Obecnie miasto podaje następujący harmonogram inwestycji:
- 5 maja 2025 r. – oddanie do użytku trasy autobusowej (terminu dotrzymano),
- 2028 r. – start budowy torowiska tramwajowego na Jagodno.
Dokładny termin zakończenia budowy tramwaju nie jest obecnie znany, podobnie jak całościowy koszt. Pierwszy (autobusowy) etap inwestycji kosztował 45 mln zł.
Przypomnijmy, że inwestycję podzielono na etapy m.in. z powodu problematycznych przepisów. Jak wspomniano, tramwaj na Jagodno będzie przecinać tory kolejowe, a polskie prawo dotąd nie określało, jak takie przecięcia powinny wyglądać, co blokowało projektowanie i budowę. Dlatego miasto zaczęło od buspasa na Jagodno, żeby przynajmniej częściowo poprawić komunikację w tej części miasta.
- Czytaj też: Metamorfoza Bastionu Sakwowego we Wrocławiu. Z ruiny odpadał tynk, teraz to duma miasta i miejsce spotkań
Nowe przepisy szczegółowo regulują zasady budowy skrzyżowań w jednym poziomie i wielopoziomowych, uwzględniając zarówno aspekty techniczne, jak i bezpieczeństwa. (...) Określono precyzyjne wytyczne dotyczące m.in. geometrii i techniki przecięcia torów, systemów zabezpieczeń oraz wymagań dotyczących sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej. Takie rozwiązania zapewnią maksymalne bezpieczeństwo przy jednoczesnym utrzymaniu płynności ruchu zarówno tramwajowego, jak i kolejowego
– podaje Urząd Miasta.
Tramwaj na Jagodno – trasa, mapa, lista przystanków
Trasa o długości 2,7 km połączy Jagodno z centrum miasta. Zaczynać się będzie od pętli na wysokości ul. Kajdasza i pobiegnie aż do ul. Świeradowskiej.
Lista przystanków tramwaju na Jagodno to:
- Bardzka
- Przystankowa
- Konduktorska
- Malinowskiego
- Jagodzińska
- Kajdasza (pętla).
Przy pętli przewidziano budowę parkingu P+R.
i
Realizacja I etapu umożliwi autobusom poruszać się wydzielonym buspasem (bez stania w korkach). Wydzielony korytarz dla komunikacji miejskiej zaczyna się od pętli z parkingiem P+R na wysokości ul. Kajdasza i łączy się z istniejącym w ulicy Bardzkiej – podaje miasto. – W drugiej kolejności buspas zostanie zabudowany torowiskiem i stanie się trasą autobusowo-tramwajową.
Warto dodać, że w przyszłości możliwe będzie przedłużenie trasy tramwajowej do ronda w Iwinach, poza granicami miasta. To efekt współpracy miasta z gminą Siechnice. Na przedłużenie trasy pozostawiono rezerwę terenu, co pozwoli na łatwą realizację inwestycji w przyszłości.
- Czytaj też: Wrocław bez nowych wieżowców? Uchwała ogranicza wysokość budynków stawianych w trybie lex developer
TAT Jagodno – wizualizacja
Jak na razie miasto nie zaprezentowało jeszcze wizualizacji docelowej trasy autobusowo-tramwajowej. Pokazano jedynie wizualizacje (gotowego już) etapu I, czyli trasy autobusowej, które prezentujemy poniżej.
i
i
- Przejdź do galerii: Pałac Leipzigera po metamorfozie - luksusowy hotel Altus Palace