Ruszyły prace na warszawskiej linii obwodowej. Pasażerów PKP czekają zmiany i utrudnienia
PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły drugi etap modernizacji linii kolejowej na odcinku Warszawa Gdańska – Warszawa Zachodnia. Inwestycja ma usprawnić komunikację w stolicy, ale zanim to nastąpi, podróżni muszą się liczyć z utrudnieniami jakie na nich czekają w ciągu najbliższego roku. Właśnie tyle potrwa remont torów, wiaduktów i przystanków.
Od 12 marca 2017 na odcinku Warszawa Zachodnia (peron 8) – Warszawa Gdańska pociągi zastąpiła komunikacja miejska. Tego samego dnia zmienił się również rozkład jazdy pociągów SKM. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są na stacjach i przystankach oraz na stronie portalpasazera.pl. Przygotowano również ulotki, które będą rozdawane zainteresowanym.
Przesiadka na Dworcu Gdańskim
Zmiany najmocniej odczuwają pasażerowie linii S9, którzy dojeżdżają nią do Dworca Zachodniego. Pociągi przyjeżdżające ze strony Legionowa będą dojeżdżały jedynie do stacji Warszawa Gdańska. Dalej trzeba będzie się przesiąść w komunikację miejską (linie autobusowe nr 103, 221, 523).
Wprowadzono specjalne zasady honorowania biletów pomiędzy ZTM a KM
W związku ze wstrzymaniem ruchu pociągów S9 na linii obwodowej bilety KM (sieciowe oraz ważne na przejazd do odpowiednich stacji na modernizowanym odcinku linii kolejowej lub przez ten odcinek) honorowane są w pociągach SKM, na linii metra M1, w tramwajach oraz autobusach.
Również bilety ZTM wszystkich rodzajów ważne są w pociągach KM.
Niebawem ruszą prace rozbiórkowe i potrwają około dwóch miesięcy. Mają odbywać się w weekendy, aby ograniczyć do minimum zmiany w ruchu drogowym. Ich terminy mają być szczegółowo ustalane z miastem.
Przypomnijmy, że w połowie ubiegłego roku zakończył się pierwszy etap prac na linii obwodowej – na stacji Warszawa Gdańska. W ramach realizacji powstał nowy peron i tory, zmodernizowano zostały dwa obiekty inżynieryjne, wymieniono sieć trakcyjną oraz urządzenia do sterowania ruchem kolejowym. Przebudowane zostały tory między Warszawą Gdańską, a ulicą Ostroroga, rozbudowano układ dla ruchu towarowego. Inwestycja kosztowała 43 mln zł.
Ruszył drugi etap inwestycji. Powstaną nowe przystanki
Drugi etap inwestycji ma pochłonąć prawie 200 mln zł. Projekt przewiduje przebudowę trzech przystanków: Warszawa Koło (nowa nazwa Warszawa Młynów), Warszawa Kasprzaka i Warszawa Zachodnia (peron 8). Wybudowane zostaną również dwa dodatkowe przystanki dla pociągów Kolei Mazowieckich i SKM: Warszawa Koło (w okolicy ul. Obozowej) i Warszawa Powązkowska. Perony będą monitorowane, wyposażone w wiaty, ławki, nowe oświetlenie i oznakowanie oraz zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wygodną komunikację między peronami, a przystankami zapewnią nowoczesne windy. W ramach budżetu zostanie wymieniona sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Planowana jest również modernizacja wiaduktów nad ulicami Wolską, Kasprzaka, Obozową i Zawiszy. Powstaną też nowe kładki dla pieszych nad ul. Górczewską i w obrębie ul. Prądzyńskiego.
Warszawa Młynów stanie się centrum przesiadkowym
Przystanek Warszawa Młynów (dawniej Koło) połączy kolej z komunikacją miejską, w tym z drugą linią metra. Będzie to ważny węzeł przesiadkowy, który ma znacząco poprawić komfort podróży i skrócić czas przejazdu w obszarze aglomeracji.
Projekt „Prace na linii obwodowej w Warszawie (odc. Warszawa Gołąbki/Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska)” może ruszyć dzięki unijnym funduszom z programu „Łącząc Europę”. Generalnym wykonawcą jest konsorcjum Strabagu, Budimeksu i Grupy ZUE. Prace przy przebudowie linii obwodowej między Warszawą Zachodnią a Warszawą Gdańską potrwają 12 miesięcy.
Poniżej film, który prezentuje przebieg prac I etapu budowy linii obwodowej na odcinku Warszawa Gdańska