Przebudowa placu Narutowicza i ul. Grójeckiej w Warszawie nieco bliżej? Spotkają się tu czwarta i piąta linia metra
Przebudowa placu Narutowicza i ul. Grójeckiej w Warszawie ogłaszana była od lat, jednak wciąż do niej nie doszło. Miasto czekało z rozpoczęciem prac na remont linii średnicowej szykowany przez PKP PLK, ale teraz rozważa inny scenariusz. W przyszłości pod placem mają krzyżować się czwarta i piąta linia metra warszawskiego.
Spis treści
- Przebudowa placu Narutowicza i ul. Grójeckiej w Warszawie – co się zmieni?
- Kiedy przebudowa placu Narutowicza i ul. Grójeckiej? Miasto podaje możliwy termin
- Przebudowa placu Narutowicza i ul. Grójeckiej – aktualności
- Kiedy metro na placu Narutowicza? Mają się tu spotkać linie M4 i M5
Przebudowa placu Narutowicza i ul. Grójeckiej w Warszawie – co się zmieni?
Przebudowa placu Narutowicza w Warszawie ma na celu rewitalizację zaniedbanej przestrzeni, która dziś pełni głównie funkcję pętli tramwajowej. Choć pętla pozostanie na swoim miejscu, zostanie zmniejszona do 1–2 torów umożliwiających zawracanie tramwajów.
Reszta terenu zostanie uporządkowana i zazieleniona. Na obrzeżach nowego placu uchwalony w 2022 r. plan miejscowy dopuszcza budowę przeszklonych parterowych pawilonów, w których będą mogły działać lokale gastronomiczne czy placówki kulturalne. Stojący obok placu pomnik Gabriela Narutowicza zostanie przeniesiony w bardziej eksponowane miejsce na samym placu.
- Przeczytaj również: Warszawa Zachodnia – remont potrwa dłużej i będzie droższy. Kiedy koniec przebudowy Warszawy Zachodniej?
Na tym jednak nie koniec, gdyż nastąpi także przebudowa ul. Grójeckiej. Dziś rozdziela się ona przed placem Narutowicza i otacza go z obu stron. Po przebudowie już tak nie będzie – ul. Grójecka zostanie wyprostowana i zwężona do dwóch pasów w każdym kierunku. Pozwoli to zachować część szpaleru starych drzew na placu oraz zbudować skręt w prawo w ul. Filtrową. Dojazd do budynków położonych po wschodniej stronie placu będzie się odbywał innymi ulicami dochodzącymi dziś do placu od tamtej strony – Filtrową, Uniwersytecką itd. Linia tramwajowa pozostanie na swoim miejscu, pomiędzy jezdniami.
- Dowiedz się także: Tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni. Kiedy ruszy budowa podziemnego tramwaju pomiędzy Wolą a Ochotą?
Ul. Grójecka przez lata pełniła rolę wylotówki z Warszawy w kierunku Krakowa i Katowic. Stopniowa przebudowa układu drogowego stolicy, w tym budowa obwodnicy ekspresowej i nowych dróg ekspresowych, a także rozbudowa ciągu Al. Jerozolimskich, sprawiła że ruch tranzytowy przeniósł się na nowe drogi. (…) Przekrój jezdni zostanie zracjonalizowany – ze względu na znacznie mniejsze natężenie ruchu nie ma potrzeby utrzymywania aż trzech pasów ruchu w kierunku od centrum. Po przebudowie jezdnia będzie miała dwa pasy, co w zupełności wystarczy, aby obsłużyć istniejący ruch – wyjaśnia UM Warszawa.
Dzięki wyprostowaniu i zwężeniu ul. Grójeckiej możliwe będą także dalsze zmiany. Wzdłuż ul. Grójeckiej wydzielone zostaną miejsca do parkowania, powstanie też droga dla rowerów. Nastąpi również poszerzenie przystanków tramwajowych do minimum 3,5 m, co poprawi bezpieczeństwo pasażerów komunikacji miejskiej.
W ramach ciekawostki warto dodać, że przy placu pozostanie kontrowersyjny budynek zakładu pogrzebowego. Zgodnie z planem miejscowym po śmierci technicznej tego obiektu w jego miejscu będzie mógł powstać kolejny pawilon, ale nieco cofnięty w głąb działki, by odsłonić widok na zabytkowy kościół. Z pewnością za to na plac Narutowicza nie powróci rozebrany w 2023 r. „grzybek”, czyli budynek restauracji, która przez wiele lat działała w tym miejscu. Nowy plan miejscowy nie przewiduje bowiem takiego obiektu.
- Zobacz galerię: Patodeweloperka Warszawa. I tak niestety buduje się w Warszawie
Autor: Szymon Starnawski
Zaczynamy od Bliska Wola Tower. Apartamenty inwestycyjne, które wybudowała firma J.W. Construction, od samego początku wzbudzały kontrowersje, m.in. ze względu na niewielki metraż sprzedawanych tam mieszkań. Lokale poniżej 25 m2 deweloper sprzedawał jako lokale niemieszkalne. Stołeczny ratusz odmówił deweloperowi uznania 157 lokali w inwestycji Bliska Wola Tower za samodzielne mieszkania. Ostatecznie inwestycja dostała pozwolenie na użytkowanie
Kiedy przebudowa placu Narutowicza i ul. Grójeckiej? Miasto podaje możliwy termin
Pierwsze plany przebudowy placu Narutowicza i ul. Grójeckiej pojawiły się jeszcze w 2011 r., a szczegóły przedstawiono w 2018 r. Od tamtej pory jednak niewiele się dzieje – trwają prace projektowe, ale sama inwestycja jest stale odsuwana w czasie. Wynika to m.in. z chęci miasta, by przebudowa nie nałożyła się na planowany przez PKP PLK remont linii średnicowej w Warszawie, gdyż mogłoby to spowodować paraliż komunikacyjny miasta. Problem w tym, że inwestycja PKP wciąż się opóźnia, a jej termin już wielokrotnie przesuwano.
Miasto ma już jednak dość czekania. Jak podał w grudniu 2023 r. prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski, jeśli PKP potwierdzi, że remont linii średnicowej nie ruszy w ciągu roku czy dwóch, to stolica rozpocznie przebudowę placu Narutowicza w 2025 r. Aktualny harmonogram PKP PLK zakłada, że kolejarze rozkopią centrum miasta w latach 2028–2030 r. Nawet i te terminy są jednak niepewne, gdyż zmieniały się już wielokrotnie – jeszcze kilka miesięcy temu PKP twierdziło, że zakończy cały remont w 2029 r.
- Sprawdź: Wytyczają drugą linię średnicową w Warszawie. PKP PLK chce nowej podziemnej linii kolejowej
Wieloletnia Prognoza Finansowa m.st. Warszawy przewiduje środki na realizację inwestycji do 2026 r. w wysokości ok. 25 mln zł – podaje strona Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta.
Przebudowa placu Narutowicza i ul. Grójeckiej – aktualności
Aktualnie trwają prace nad projektem przebudowy, które zakończą się w 2024 r. Do tego czasu żadne działania w terenie z pewnością nie nastąpią. Aktualnie miasto przymierza się do rozpoczęcia prac nad przebudową w 2025 r., jednak nie jest to jeszcze termin na 100% pewny.
Kiedy metro na placu Narutowicza? Mają się tu spotkać linie M4 i M5
Warto przypomnieć, że planowana obecnie przebudowa nie będzie końcem zmian w tej części Ochoty. Upubliczniony w 2023 r. plan rozwoju sieci transportu szynowego w mieście zakłada bowiem wybudowanie w Warszawie 5 linii metra do 2050 r., z czego dwie linie metra mają się przecinać właśnie pod placem Narutowicza. Powstałby zatem kluczowy węzeł przesiadkowy obejmujący metro, tramwaje i autobusy.
Miasto planuje, że w centrum Starej Ochoty do 2050 r. skrzyżują się:
- 4. linia metra w Warszawie, biegnąca od Tarchomina do Wilanowa,
- 5. linia metra w Warszawie, biegnąca od Gocławka do Ursusa.
Dokładniejszy termin budowy nie jest znany, nie toczą się też żadne prace przygotowawcze do tych inwestycji. Nie ma też zabezpieczonych w budżecie środków na budowę.
- Sprawdź też: Tramwaj do Dworca Zachodniego – wybrano nowego wykonawcę. Kiedy podziemny tramwaj pojedzie pod parkiem Pięciu Sióstr?
Stacja linii M4 jest obecnie planowana pod ul. Grójecką, na południe od skrzyżowania z ul. Barską i miałaby dwa perony boczne (jak na stacji Centrum). Z kolei stacja linii M5 powinna powstać ukośnie do niej, pod placem Narutowicza oraz ul. Filtrową i mieć jeden peron wyspowy pośrodku stacji. Zakłada się, że przesiadka między stacjami możliwa będzie na poziomie antresoli, ale ma też powstać bezpośredni łącznik z peronu M5 na jeden z peronów bocznych M4 (podobny jak między liniami M1 i M2 na Świętokrzyskiej).
Wejścia do metra przy placu Narutowicza mają powstać w formie niedużych, parterowych pawilonów. Obecnie planowane są one zarówno na samym placu, jak i wzdłuż ul. Grójeckiej oraz Filtrowej. Warto jednak pamiętać, że to na razie wstępne koncepcje, które mogą jeszcze ulec zmianie.