Tunel w Świnoujściu. Aktualności z budowy. Wiemy, kiedy zacznie się drążenie tunelu

Tunel w Świnoujściu
Autor: GDDKiA Średnica tarczy do drązenia tunelu wynosi 13,5 m

Tunel w Świnoujściu coraz bliżej rozpoczęcia drążenia. Przypomnijmy, że w listopadzie 2020 ukończono budowę komory startowej po stronie wyspy Uznam, gdzie umieszczono głowicę urabiającą. Pod koniec lutego mają rozpocząć się próby maszyny. Kiedy rozpocznie się drążenie tunelu w Świnoujściu i jaka firma się tym zajmie?

Spis treści

  1. Jaki będzie tunel w Świnoujściu?
  2. Aktualności z budowy
  3. Technologia wykonania tunelu w Świnoujściu
  4. Przebieg tunelu w Świnoujściu
  5. Kiedy rozpocznie się drążenie tunelu w Świnoujściu?
  6. Jaka firma wydrąży tunel w Świnoujściu?
  7. Kiedy zakończy się budowa tunelu?
  8. Historia przetargu na budowę Tunelu w Świnoujściu
  9. Quiz. Rodzaje mostów i rekordy długości. Sprawdź swoją wiedzę.

Jaki będzie tunel w Świnoujściu?

Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę Inwestora Zastępczego. Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Aktualności z budowy

Do komory startowej została już opuszczona i zmontowana zasadnicza część maszyny z łożyskiem i głównym napędem oraz część frontowa tarczy z głowicą urabiającą. Zmontowano również elementy zaplecza tarczy, tak zwane bramy. Aktualnie trwają prace polegające na łączeniu opuszczonych elementów oraz instalacji podzespołów.

Po stronie wyspy Wolin budowana jest komora odbiorcza, do której jeszcze w tym roku powinna dotrzeć maszyna TBM. Zostały wykonane ściany szczelinowe, trwają wykopy pod płytę stropu.

Technologia wykonania tunelu w Świnoujściu

Tunel w Świnoujściu będzie wykonywany metodą drążenia przy pomocy specjalnie wykonanej dla tej inwestycji w Chinach maszyny drążącej. Urządzenie będzie zostawiało za sobą gotowy tunel o przekroju kołowym i szer. 13 m (śr. samej tarczy to 13,5 m). Maszyna TBM w sposób zautomatyzowany będzie drążyć tunel przy pomocy obracającej się tarczy, w miarę postępu wiercenia montując poszczególne segmenty obudowy tunelu i równocześnie wyprowadzając urobek poza tunel. Masa całego urządzenia to 2740 ton, a długość 101 metrów. Do obsługi maszyny podczas drążenia będzie potrzebnych około 15 osób.

Aby maszyna drążąca mogła ruszyć i drążyć w trybie ciągłym tunel, potrzebne jest sukcesywne dostarczanie tubingów, czyli pierścieni obudowy tunelu. Każdy pierścień składa się z ośmiu tubingów (segmentów). W celu wykonania tych elementów został wybudowany przy placu budowy zakład prefabrykacji. W specjalnych formach wykonywane są elementy przyszłej obudowy tunelu. Nie są identyczne, każdy jest specjalnie oznakowany i ma określone miejsce w przyszłym tunelu ze względu na to, że tunel nie będzie przebiegał po prostej. Zagłębia się pod Świną, a na odcinku początkowym, a na końcowym są też łuki poziome. Docelowo cały tunel będzie składał się z 6280 tubingów.

Tunel w Świnoujściu
Autor: GDDKiA Projekt tunelu w Świnoujściu Link: Kliknij i powiększ

Przebieg tunelu w Świnoujściu

  • Inwestycja rozpocznie się na wyspie Uznam w rejonie oczyszczalni ścieków przy ulicy Karsiborskiej.
  • Następnie, równoległe do tej ulicy planowana trasa zagłębia się stopniowo i przechodzi pod ul. Karsiborską skręcając obok oczyszczalni ścieków w kierunku północnym w stronę cieśniny Świny.
  • Przekroczenie Świny nastąpi na osi wyznaczonej pomiędzy terenami użytkowanymi przez Poltramp Yard oraz Bazą Paliw Płynnych – po stronie wyspy Uznam a terenem nabrzeża użytkowanego przez Energopol S.A. na wyspie Wolin w pobliżu Bazy Promów Morskich na wyspie Wolin.
  • Następnie przechodzi w pobliżu odcinka końcowego stanowiska promowego nr 1, a następnie w pasie terenu pomiędzy ul. Fińską a parkingiem dla pojazdów ADR będącego częścią Terminala Promowego.
  • Wyjście na poziom terenu następuje ok. 300 m przed skrzyżowaniem ul. Wolińskiej, Fińskiej i Duńskiej.
  • Odcinek końcowy trasy zlokalizowano na skrzyżowaniu ulic: Fińskiej, Duńskiej i Wolińskiej.
Tunel w Świnoujściu
Autor: GDDKiA Budowa tunelu w Świnoujściu ma potrwać jesieni 2022 roku

Kiedy rozpocznie się drążenie tunelu w Świnoujściu?

Drążenie tunelu ma się rozpocząć w marcu 2021 roku.

Jaka firma wydrąży tunel w Świnoujściu?

Zaprojektowania i budowy tunelu w Świnoujściu, który połączy wyspy Uznam i Wolin, podjęło się konsorcjum 4 wykonawców z firmą Porr na czele: PORR S.A., PORR Bau GmbH, Gulemark i Energopol Szczecin S.A. Za pracę miasto zapłaci im 793 mln zł, a właściwie niespełna 159 mln zł, bo resztę dołoży Unia Europejska.

Kiedy zakończy się budowa tunelu?

Budowa tunelu ma się zakończyć w połowie września 2022 roku.

Tunel w Świnoujściu
Autor: GDDKiA Przejście zagłębionego tunelu w Świnoujściu poniżej dna cieśniny zaprojektowano na głębokości od ok. -23,5 do ok. -25,0 m p.p.m.

Historia przetargu na budowę Tunelu w Świnoujściu

Przetarg na realizację tunelu w Świnoujściu został ogłoszony 15 kwietnia 2016 r. Chęć wzięcia udziału w postępowaniu wyraziło 14 firm. W lutym 2017 r. wszyscy oferenci zostali zakwalifikowani do drugiego etapu postępowania. We wrześniu 2017 r. wpłynęły 4 oferty cenowe:

  • PORR S.A., PORR Bau GmbH, Gulemark i Energopol Szczecin S.A. – ok. 793,2 mln zł;
  • Astaldi S.p.A. i Ghella S.p.A. – ok. 727,1 mln zł;
  • China Harbour Engineering Company Ltd i Mosty Łódź S.A. – ok. 825,9 mln zł;
  • Toto S.p.A Costruzioni Generali i ICM S.p.A – 618,6 mln zł.

Pod koniec listopada 2017 r. została wybrana oferta konsorcjum Astaldi. Od tej decyzji odwołało się do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) 2 oferentów. Oba odwołania zostały uznane przez KIO. Na jedno z tych rozstrzygnięć wpłynęła skarga do Sądu Okręgowego w Szczecinie, sąd rozstrzygnął sprawę w marcu 2018 r. – uznał skargę i uchylił zaskarżony wyrok KIO.

W kwietniu 2018 r. ponownie jako najkorzystniejszą wybrano ofertę konsorcjum Astaldi. Również od tej czynności wpłynęło odwołanie, które w maju zostało oddalone przez KIO. Konsorcjum Astaldi otrzymało w czerwcu zaproszenie do podpisania umowy.

Włoski wykonawca kilkukrotnie prosił o zmianę terminu podpisania umowy informując o problemach z uzyskaniem gwarancji należytego wykonania umowy. Ostatecznie na początku sierpnia 2018 r. wykonawca poinformował, iż nie podpisze umowy tłumacząc swoją decyzję głównie kwestiami związanymi ze wzrostem cen.

Zamawiający - miasto Świnoujście zajął wadium wniesione przez Astaldi (10 mln zł.). W tej sytuacji jako najkorzystniejsza została wybrana kolejna oferta - konsorcjum PORR, z którym miasto zawarło kontrakt.

Quiz. Rodzaje mostów i rekordy długości. Sprawdź swoją wiedzę.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej