Tunel w Świnoujściu wydrążony! Maszyna TBM w komorze odbiorczej po stronie wyspy Wolin. Zdjęcia

2021-09-23 12:03
Tunel w Świnoujściu
Autor: GDDKiA Widok na wnętrze tunelu drążonego w Świnoujściu

Drążenie tunelu w Świnoujściu rozpoczęło się 5 marca 2021. Aktualnie maszyna TBM pokonała cieśninę Świna i dotarła do komory odbiorczej na wyspie Wolin. To kluczowy moment budowy tunelu, który połączy Świnoujście z resztą Polski.  Kiedy tunel w Świnoujściu będzie gotowy?

Spis treści

  1. Jaki będzie tunel w Świnoujściu?
  2. Aktualności z budowy
  3. Technologia wykonania tunelu w Świnoujściu
  4. Przebieg tunelu w Świnoujściu
  5. Jaka firma drąży tunel w Świnoujściu?
  6. Kiedy zakończy się budowa tunelu?
  7. Historia przetargu na budowę Tunelu w Świnoujściu
  8. Quiz. Rodzaje mostów i rekordy długości. Sprawdź swoją wiedzę.
Tunel w Świnoujściu
Autor: PORR S.A. Schemat przebiegu tunelu w Świnoujściu
Chiński statek Da Chang. Przywiózł maszynę do wiercenia tunelu w Świnoujściu

Jaki będzie tunel w Świnoujściu?

Całkowita długość inwestycji wynosie 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km, w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 m pod dnem cieśniny, która w tamtym miejscu ma 13,5 m głębokości. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę Inwestora Zastępczego. Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Tunel w Świnoujściu
Autor: PORR S.A. Maszyna TBM "Wyspiarka", która wydrążyła tunel w Świnoujściu, w komorze odbiorczej po stronie wyspy Wolin
Tunel w Świnoujściu
Autor: PORR S.A. Maszyna TBM "Wyspiarka" w komorze odbiorczej po stronie wyspy Wolin

Aktualności z budowy

Maszyna drążąca TBM (ang. Tunnel Boring Machine) „Wyspiarka” jest już widoczna w komorze odbiorczej po stronie wyspy Wolin. Trwa wypompowywanie wody, która wypełniała komorę odbiorczą podczas wejścia maszyny. Jej demontaż potrwa jeszcze około 2 miesięcy.

Tunel ma przekrój kolisty, tak jak tarcza maszyny TBM. Aby mogły się nim poruszać pojazdy, trzeba będzie wykonać płytę, na której będzie zlokalizowana jezdnia. Pod nią zostanie umieszczona galeria ewakuacyjna wraz z większością instalacji tunelu. Ważnym elementem będą również wyjścia awaryjne do galerii ewakuacyjnej wymagające przebicia się poza obudowę tunelu. Wykonane zostaną również systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu.

Poza samym tunelem w ramach inwestycji budowany jest również nowy układ drogowy, który połączy tunel z obecną siecią drogową. Od strony wyspy Wolin kierowcy mogą już zobaczyć zarys ronda, które będzie łączyło tunel z DK3, a w przyszłości z drogą ekspresową S3. Po stronie wyspy Uznam wykonywany jest również odcinek wjazdowy do tunelu wraz z podłączeniem do ulicy Karsiborskiej.

Przypomnijmy, że drążenie tunelu w Świnoujściu ruszyło 5 marca 2021. Pierwszym etapem było przebicie się przez ścianę okularową komory startowej. W listopadzie 2020 do komory startowej została opuszczona i zmontowana zasadnicza część maszyny z łożyskiem i głównym napędem oraz część frontowa tarczy z głowicą urabiającą. Zmontowano również elementy zaplecza tarczy, tak zwane bramy.

Technologia wykonania tunelu w Świnoujściu

Tunel w Świnoujściu będzie wykonywany metodą drążenia przy pomocy specjalnie wykonanej dla tej inwestycji w Chinach maszyny drążącej. Urządzenie będzie zostawiało za sobą gotowy tunel o przekroju kołowym i szer. 13 m (śr. samej tarczy to 13,5 m). Maszyna TBM w sposób zautomatyzowany będzie drążyć tunel przy pomocy obracającej się tarczy, w miarę postępu wiercenia montując poszczególne segmenty obudowy tunelu i równocześnie wyprowadzając urobek poza tunel. Pierścienie obudowy tunelu mają w przekroju kołowym 12 m. Masa całego urządzenia to 2740 ton, a długość 101 metrów. Do obsługi maszyny podczas drążenia będzie potrzebnych około 15 osób.

TBM Wyspiarka może drążyć maksymalnie 6 cm na minutę, co z uwzględnieniem wszystkich niezbędnych operacji technologicznych, daje około 10 metrów na dobę.

Aby maszyna drążąca mogła ruszyć i drążyć w trybie ciągłym tunel, potrzebne jest sukcesywne dostarczanie tubingów, czyli pierścieni obudowy tunelu. Każdy pierścień składa się z ośmiu tubingów (segmentów). W celu wykonania tych elementów został wybudowany przy placu budowy zakład prefabrykacji. W specjalnych formach wykonywane są elementy przyszłej obudowy tunelu. Bardzo ważna jest tu precyzja. Szerokość jednego elementu nie może różnić się od drugiego o więcej niż 0,5 milimetra, w grubości o 1,5 mm, a długości o 1 mm. Przy czym nie są one identyczne, każdy jest specjalnie oznakowany i ma określone miejsce w przyszłym tunelu ze względu na to, że tunel nie będzie przebiegał po prostej. Zagłębia się pod Świną, a na odcinku początkowym, a na końcowym są też łuki poziome. Docelowo cały tunel będzie składał się z 6280 tubingów.

Gotowe elementy pierścieni są składowane na placu magazynowym, skąd w odpowiedniej kolejności przewożone są do komory startowej.

Tunel w Świnoujściu
Autor: GDDKiA Projekt tunelu w Świnoujściu Link: Kliknij i powiększ

Przebieg tunelu w Świnoujściu

  • Inwestycja rozpocznie się na wyspie Uznam w rejonie oczyszczalni ścieków przy ulicy Karsiborskiej.
  • Następnie, równoległe do tej ulicy planowana trasa zagłębia się stopniowo i przechodzi pod ul. Karsiborską skręcając obok oczyszczalni ścieków w kierunku północnym w stronę cieśniny Świny.
  • Przekroczenie Świny nastąpi na osi wyznaczonej pomiędzy terenami użytkowanymi przez Poltramp Yard oraz Bazą Paliw Płynnych – po stronie wyspy Uznam a terenem nabrzeża użytkowanego przez Energopol S.A. na wyspie Wolin w pobliżu Bazy Promów Morskich na wyspie Wolin.
  • Następnie przechodzi w pobliżu odcinka końcowego stanowiska promowego nr 1, a następnie w pasie terenu pomiędzy ul. Fińską a parkingiem dla pojazdów ADR będącego częścią Terminala Promowego.
  • Wyjście na poziom terenu następuje ok. 300 m przed skrzyżowaniem ul. Wolińskiej, Fińskiej i Duńskiej.
  • Odcinek końcowy trasy zlokalizowano na skrzyżowaniu ulic: Fińskiej, Duńskiej i Wolińskiej.

Jaka firma drąży tunel w Świnoujściu?

Zaprojektowania i budowy tunelu w Świnoujściu, który połączy wyspy Uznam i Wolin, podjęło się konsorcjum 4 wykonawców z firmą Porr na czele: PORR S.A., PORR Bau GmbH, Gulemark i Energopol Szczecin S.A. Za pracę miasto zapłaci im 793 mln zł, a właściwie niespełna 159 mln zł, bo resztę dołoży Unia Europejska.

Kiedy zakończy się budowa tunelu?

Jesienią 2021 drążenie tunelu powinno się zakończyć. Wówczas rozpocznie się demontaż maszyny TBM i wykonywanie dalszych prac w tunelu.

Tunel w Świnoujściu
Autor: GDDKiA Przejście zagłębionego tunelu w Świnoujściu poniżej dna cieśniny zaprojektowano na głębokości od ok. -23,5 do ok. -25,0 m p.p.m.

Historia przetargu na budowę Tunelu w Świnoujściu

Przetarg na realizację tunelu w Świnoujściu został ogłoszony 15 kwietnia 2016 r. Chęć wzięcia udziału w postępowaniu wyraziło 14 firm. W lutym 2017 r. wszyscy oferenci zostali zakwalifikowani do drugiego etapu postępowania. We wrześniu 2017 r. wpłynęły 4 oferty cenowe:

  • PORR S.A., PORR Bau GmbH, Gulemark i Energopol Szczecin S.A. – ok. 793,2 mln zł;
  • Astaldi S.p.A. i Ghella S.p.A. – ok. 727,1 mln zł;
  • China Harbour Engineering Company Ltd i Mosty Łódź S.A. – ok. 825,9 mln zł;
  • Toto S.p.A Costruzioni Generali i ICM S.p.A – 618,6 mln zł.

Pod koniec listopada 2017 r. została wybrana oferta konsorcjum Astaldi. Od tej decyzji odwołało się do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) 2 oferentów. Oba odwołania zostały uznane przez KIO. Na jedno z tych rozstrzygnięć wpłynęła skarga do Sądu Okręgowego w Szczecinie, sąd rozstrzygnął sprawę w marcu 2018 r. – uznał skargę i uchylił zaskarżony wyrok KIO.

W kwietniu 2018 r. ponownie jako najkorzystniejszą wybrano ofertę konsorcjum Astaldi. Również od tej czynności wpłynęło odwołanie, które w maju zostało oddalone przez KIO. Konsorcjum Astaldi otrzymało w czerwcu zaproszenie do podpisania umowy.

Włoski wykonawca kilkukrotnie prosił o zmianę terminu podpisania umowy informując o problemach z uzyskaniem gwarancji należytego wykonania umowy. Ostatecznie na początku sierpnia 2018 r. wykonawca poinformował, iż nie podpisze umowy tłumacząc swoją decyzję głównie kwestiami związanymi ze wzrostem cen.

Zamawiający - miasto Świnoujście zajął wadium wniesione przez Astaldi (10 mln zł.). W tej sytuacji jako najkorzystniejsza została wybrana kolejna oferta - konsorcjum PORR, z którym miasto zawarło kontrakt.

Quiz. Rodzaje mostów i rekordy długości. Sprawdź swoją wiedzę.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej