Tunel w Świnoujściu ma być gotowy w 2022 r. Wiemy, kiedy zacznie się drążenie tunelu?

2019-03-12 12:58 Marzena Sarniewicz
Powstanie tunel łączący wyspy Uznam i Wolin
Autor: GDDKiA Całkowita długość tunelu wyniesie około 3,4 km, w tym 1,44 km jednorurowego tunelu drążonego wykonanego w technologii tarczy drążonej TBM

Tunel w Świnoujściu coraz bliżej rozpoczęcia budowy. Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju przyjęło harmonogram prac dla budowy tunelu w Świnoujściu pod Cieśniną Świną. W lipcu 2019 złożone zostanie podanie o pozwolenie na budowę. Kiedy rozpocznie się drążenie tunelu w Świnoujściu i jaka firma się tym zajmie?

Tunel w Świnoujściu
Autor: materiał prasowy Tunel w Świnoujściu - drążenie tunelu rozpocznie się w marcu 2021 roku

Kiedy rozpoczęcie budowy tunelu w Świnoujściu, pomiędzy wyspami Wolin i Uznam?

Harmonogram realizacji inwestycji przyjęto na spotkaniu zorganizowanym przez Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju Małgorzatę Zielińską. Przy okazji podsumowano stan zaawansowania prac oraz przyjęto harmonogram realizacji inwestycji. Zgodnie z nim drążenie tunelu ma się rozpocząć w marcu 2021 roku.

- W marcu 2021 roku rozpocznie się samo drążenie tunelu maszyną TBM. Ale wcześniej trzeba wszystko przygotować: drogi dojazdowe, budynek centrum kontroli ze stacją transformatorową, wybudować odcinki tunelu metodą odkrywkową oraz komory startową i odbiorową dla maszyny TBM – dodaje Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. - Dopiero jak to będzie gotowe można rozpocząć drążenie tunelu pod wodą.

Jaka firma wydrąży tunel w Świnoujściu?

Zaprojektowania i budowy tunelu w Świnoujściu, który połączy wyspy Uznam i Wolin, podjęło się konsorcjum 4 wykonawców z firmą Porr na czele. Unia Europejska sfinansuje aż 85% kosztów budowy tunelu w Świnoujściu.

Przypomnijmy, że 17 września 2018 r. jest dla mieszkańców Świnoujścia historyczną datą. Tego dnia prezydent miasta Janusz Żmurkiewicz w obecności premiera Mateusza Morawieckiego podpisał kontrakt na zaprojektowanie i budowę tunelu w Świnoujściu. Konsorcjum 4 wykonawców: PORR S.A., PORR Bau GmbH, Gulemark i Energopol Szczecin S.A. zobowiązało się, że w ciągu 4 lat tunel łączący wyspy Uznam i Wolin będzie gotowy. Za tę pracę miasto zapłaci im 793 mln zł, a właściciwie niespełna 159 mln zł, bo resztę dołoży Unia Europejska.

Budowy tunelu w Świnoujściu dopilnuje GDDKiA

Dodajmy, że inwestorem zastępczym dla tej inwestycji jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Równocześnie została podpisana umowa na nadzór nad budową tunelu w Świnoujściu z konsorcjum SWECO o wartości 21,6 mln zł.

– Będziemy dokładać wszelkich starań, aby budowa tunelu w Świnoujściu zakończyła się w terminie umownym z zapewnieniem odpowiedniej jakości robót, tak aby przez kolejne dziesięciolecia stała przeprawa służyła mieszkańcom Świnoujścia i wszystkim odwiedzającym miasto – zapewniał dyrektor szczecińskiego oddziału GDDKiA Łukasz Lendner.

GDDKiA poinformowała, że do 17 lipca 2019 r. konsorcjum opracuje projekt budowlany tunelu w Świnoujściu oraz złoży wniosek o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Zgodnie z harmonogramem rozpoczęcie robót miałoby się zacząć w grudniu 2019 r., a w marcu 2021 r. – drążenie tunelu. W połowie września 2022 r. tunel ma być otwarty.

Tunel w Świnoujściu
Autor: GDDKiA Zaprojektowanie i budowa tunelu w Świnoujściu ma potrwać 4 lata, do września 2022 r.

Dodajmy, że wyspy Uznam i Wolin rozdziela cieśnina Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości (co powoduje często wielogodzinny czas oczekiwania na prom) i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne.

Trasa tunelu w Świnoujściu

Inwestycja rozpocznie się na wyspie Uznam w rejonie oczyszczalni ścieków przy ulicy Karsiborskiej. Następnie, równoległe do tej ulicy planowana trasa zagłębia się stopniowo i przechodzi pod ul. Karsiborską skręcając obok oczyszczalni ścieków w kierunku północnym w stronę cieśniny Świny. Przekroczenie Świny następuje na osi wyznaczonej pomiędzy terenami użytkowanymi przez Poltramp Yard oraz Bazą Paliw Płynnych – po stronie wyspy Uznam a terenem nabrzeża użytkowanego przez Energopol S.A. na wyspie Wolin w pobliżu Bazy Promów Morskich na wyspie Wolin. Następnie przechodzi w pobliżu odcinka końcowego stanowiska promowego nr 1, a następnie w pasie terenu pomiędzy ul. Fińską a parkingiem dla pojazdów ADR będącego częścią Terminala Promowego. Wyjście na poziom terenu następuje ok. 300 m przed skrzyżowaniem ul. Wolińskiej, Fińskiej i Duńskiej. Odcinek końcowy trasy zlokalizowano na skrzyżowaniu ulic: Fińskiej, Duńskiej i Wolińskiej.

Tunel w Świnoujściu
Autor: GDDKiA Przejście zagłębionego tunelu w Świnoujściu poniżej dna cieśniny zaprojektowano na głębokości od ok. -23,5 do ok. -25,0 m p.p.m.

Planowane przejście zagłębionego tunelu poniżej dna cieśniny zaprojektowano na głębokości od ok. -23,5 do ok. -25,0 m p.p.m. licząc od góry konstrukcji, co daje od ok. 8,5 m do ok. 9,4 m grubości przekrycia. Tunel będzie miał średnicę zewnętrzna 13 m, 5 wyjść ewakuacyjnych, pod jezdnią galeria ewakuacyjna, systemy wentylacji, oświetlenia, zarządzania ruchem, monitoringu, zbierania wód opadowych.

Tunel w Świnoujściu
Autor: GDDKiA Projekt tunelu w Świnoujściu.

Historia przetargu na budowę Tunelu w Świnoujściu

Przetarg na realizację tunelu w Świnoujściu został ogłoszony 15 kwietnia 2016 r. Chęć wzięcia udziału w postępowaniu wyraziło 14 firm. W lutym 2017 r. wszyscy oferenci zostali zakwalifikowani do drugiego etapu postępowania. We wrześniu 2017 r. wpłynęły 4 oferty cenowe:

  • PORR S.A., PORR Bau GmbH, Gulemark i Energopol Szczecin S.A. – ok. 793,2 mln zł;
  • Astaldi S.p.A. i Ghella S.p.A. – ok. 727,1 mln zł;
  • China Harbour Engineering Company Ltd i Mosty Łódź S.A. – ok. 825,9 mln zł;
  • Toto S.p.A Costruzioni Generali i ICM S.p.A – 618,6 mln zł.

Pod koniec listopada 2017 r. została wybrana oferta konsorcjum Astaldi. Od tej decyzji odwołało się do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) 2 oferentów. Oba odwołania zostały uznane przez KIO. Na jedno z tych rozstrzygnięć wpłynęła skarga do Sądu Okręgowego w Szczecinie, sąd rozstrzygnął sprawę w marcu 2018 r. – uznał skargę i uchylił zaskarżony wyrok KIO.

W kwietniu 2018 r. ponownie jako najkorzystniejszą wybrano ofertę konsorcjum Astaldi. Również od tej czynności wpłynęło odwołanie, które w maju zostało oddalone przez KIO. Konsorcjum Astaldi otrzymało w czerwcu zaproszenie do podpisania umowy.

Włoski wykonawca kilkukrotnie prosił o zmianę terminu podpisania umowy informując o problemach z uzyskaniem gwarancji należytego wykonania umowy. Ostatecznie na początku sierpnia 2018 r. wykonawca poinformował, iż nie podpisze umowy tłumacząc swoją decyzję głównie kwestiami związanymi ze wzrostem cen.

Zamawiający - miasto Świnoujście zajął wadium wniesione przez Astaldi (10 mln zł.). W tej sytuacji jako najkorzystniejsza została wybrana kolejna oferta - konsorcjum PORR, z którym miasto zawarło kontrakt.

Dodajmy, że w 2023 r. ze Świnoujścia będzie przebiegała droga ekspresowa S3 do południowej granicy Polski. Trasa S3 jest częścią korytarza paneuropejskiego łączącego Szwecję z Grecją.

Quiz. Rodzaje mostów i rekordy długości. Sprawdź swoją wiedzę.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej