Polsko-ukraińskie przejścia graniczne
Polsko-ukraińskie kontakty handlowe rozwijają się, rośnie wymiana handlowa, a wspólna organizacja EURO 2012 wpływa na zwiększenie natężenia transportu pomiędzy krajami. Można przypuszczać, że w najbliższych latach będzie jeszcze ciaśniej. Tego tempa już nie wytrzymują nieliczne przejścia graniczne. Polska granica z Ukrainą liczy 524 km, mamy 12 przejść granicznych. Jest ich za mało, a istniejąca infrastruktura, choć stale modernizowana, nie odpowiada naporowi coraz większej liczby samochodów.
Drogowe przejście graniczne w Hrebenne zdobyło wyróżnienie w konkursie Platynowe Wiertło, w kategorii obiekty inżynieryjne.
Na granicy z Republiką Ukrainy funkcjonuje 12 przejść, w tym 6 drogowych (D) i 6 kolejowych (K):
1. Dorohusk-Jagodzin (D - osobowy i towarowy)
2. Dorohusk-Jagodzin (K - osobowy i towarowy)
3. Zosin-Ustiług (D - osobowy)
4. Hrubieszów-Włodz. Wołyński (K - towarowy i osobowy)
5. Hrebenne-Rawa Ruska (K- osobowy)
6. Hrebenne-Rawa Ruska (D - osobowy i towarowy)
7. Korczowa-Krakowiec (D - osobowy i towarowy)
8. Medyka-Szeginie (D - osobowy i towarowy)
9. Krościenko-Smolnica (D - osobowy)
10. Przemyśl-Mościska (K - osobowy i towarowy)
11. Krościenko-Chyrów (K - osobowy)
12. Werchrata-Rawa Ruska (K - towarowy)
Infrastruktura przejść granicznych
Ostatnio zrealizowane inwestycje na granicy polsko-ukraińskiej:
Dorohusk-Jagodzin
Sukcesywnie modernizowane i rozbudowywane od 10 lat. Łączna kwota nakładów inwestycyjnych na to przejście w latach 2002-2007 wyniosła 60,3 mln zł, w tym ok. 37% było środkami z programu Phare. Obecnie przejście zajmuje ponad 13,5 ha powierzchni, na której znajdują się dwie, trwale oddzielone od siebie platformy (północna i południowa). Wjazd do Polski odbywa się na platformie północnej (12 pasów ruchu, w tym 7 dla ciężarówek), z wykorzystaniem "nowego" mostu granicznego na Bugu. Wyjazd z Polski odbywa się na platformie południowej (10 pasów ruchu, w tym 5 dla ciężarówek), z wykorzystaniem "starego" mostu. Przed rozbudową, przejście miało łącznie 9 pasów odpraw na obu kierunkach ruchu. Projektowana (docelowa) zdolność przepustowa przejścia obliczona jest na ok. 6000 pojazdów na dobę (łącznie w obu kierunkach).
Hrebenne-Rawa Ruska
Za 101 221,17 tys. zł wybudowano budynki kontroli szczegółowej pojazdów, budynek kas celnych, spedycji i banków, pawilony kontrolerskie i zadaszenia nad pasami odpraw, wieżę łączności i bramki radiometryczne oraz sieci instalacyjne i teleinformatyczne. Przekazanie do użytku nowo wybudowanej części przejścia nastąpiło 26 lutego 2007 r.
Korczowa-Krakowiec
Rozbudowa za 3,5 mln zł z Funduszu Schengen objęła: budowę zbiornika rezerwowego wody i wodociągu doprowadzającego wodę do przejścia, budowę pasa postojowego przed przejściem i oświetlenie drogi dojazdowej do przejścia granicznego, budowę lądowiska dla helikopterów.
Medyka-Szeginie
Za 29,6 mln zł z Funduszu Schengen przejście zostało zmodernizowane i rozbudowane. Prace objęły m.in.: budowę budynku odpraw celnych, terminal dla samochodów ciężarowych, poszerzenie pasów ruchu na linii granicy państwowej, zakup 2 bramek radiometrycznych do zamontowania na kierunku wjazdowym dla samochodów osobowych i autokarów, doprowadzenie instalacji elektrycznej i teleinformatycznej. Ponadto z rezerwy celowej budżetu państwa 2007 r. przyznano 2,2 mln zł na doposażenie obiektów drogowego przejścia granicznego w Medyce w system CAIFS co umożliwi przekazanie do użytku pomieszczeń w budynku odpraw samochodów ciężarowych dla potrzeb Oddziału Celnego w Medyce.
Krościenko-Smolnica
Modernizacja drogowego przejścia granicznego za 12,1 mln zł z Funduszu Schengen objęła budowę pasa drogowego - postojowego z oświetleniem, poszerzenie pasów odpraw dla obywateli UE na wjeździe do kraju i wyjeździe.
Budowa nowych przejść granicznych
Podczas prac Komisji ds. Przejść Granicznych i Infrastruktury Polsko-Ukraińskiej Międzyrządowej Rady Koordynacyjnej ds. Współpracy Międzyregionalnej uznano za priorytet utworzenie drogowych przejść granicznych przeznaczonych dla międzynarodowego ruchu osobowego i ciężarowego do 3,5 t., bez ruchu pieszego:
1. Dołhobyczów-Uhrynów,
2. Budomierz-Hruszew,
3. Malhowice-Niżankowice,
4. Zbereże-Adamczuki.
Wszystkie planowane przejścia graniczne będą dostosowane do prowadzenia wspólnych kontroli granicznych. Ponadto, uzgodniono lokalizację miejsc utworzenia nowych przejść granicznych:
1. Smolnik-Boberka,
2. Bełz-Oserdów (lub Bełz-Budynin Bystre-Mszaniec)
3. Dubienka-Kładniw.
Porozumienia o utworzeniu drogowych przejść granicznych Dołhobyczów-Uhrynów (województwo lubelskie) oraz Budomierz-Hruszew (województwo podkarpackie)weszły w życie 24 sierpnia 2005 r. Infrastruktura obu przejść ma zostać usytuowana na terytorium RP. Właściwi wojewodowie przygotowali już wymaganą dokumentację projektową i otrzymali pozwolenia na budowę. Obecnie trwa procedura wyłaniania wykonawców. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w II połowę 2008 r. Strona ukraińska jest na bieżąco konsultowana. Strona polska w nocie z 22 marca 2007 roku zaproponowała stronie ukraińskiej zawarcie porozumienia o utworzeniu drogowego przejścia granicznego Malhowice-Niżankowice.
"Informacja o stanie przygotowań Polski do EURO 2012", oprac. zespół pod kierunkiem Janusza Piechocińskiego, wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury (Adrian Furgalski - Zespół Doradców Gospodarczych TOR, Piotr Kiełbowicz - Zespół Doradców Gospodarczych TOR, Dariusz Kostrzębski - Railway Business Forum, Marcin Michalik - Zespół Doradców Gospodarczych TOR, Janusz Piechociński - Sejm RP, Jarosław Skarżyński - ZMPD), Warszawa, kwiecień 2008 r.