W Białymstoku powstała podwieszana ścieżka rowerowa. Dlaczego taka nietypowa technologia budowy?

2021-07-15 8:27
ścieżka rowerowa Białystok
Autor: Marcin Jakowiak/UM Białystok Podwieszana ścieżka rowerowa w Białymstoku

W Białymstoku rowerzyści mogą już korzystać ze ścieżki rowerowej o konstrukcji podwieszanej. Powstała przy ulicy Kalinowskiego. Dlaczego ścieżkę rowerową wybudowano w tej nietypowej technologii? Okazuje się, że sprawdza się m.in. w centrach miast - jest bezpieczna dla miejskiej zieleni.

Budowa podwieszanej ścieżki rowerowej to dość innowacyjna inwestycja w skali kraju. Jest jednym z elementów większego projektu, który objął budowę ścieżki rowerowej w centrum Białegostoku wzdłuż ulic: Kaczorowskiego, Rynek Sienny, Marjańskiego i Kalinowskiego (od skrzyżowania z ul. Wyszyńskiego i Waszyngtona do ul. Grochowej).

W ramach inwestycji wykonawca (firma Probet) wybudował 700 m ścieżki rowerowej i pieszo-rowerowej, (w tym 30 m ścieżki o konstrukcji podwieszanej), chodniki i sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ulic: Kaczorowskiego, Wyszyńskiego i Waszyngtona oraz posadził zieleń. Koszt inwestycji to ponad 640 tys. zł.

W trakcie realizacji w Białymstoku są także ścieżki i ciągi pieszo-rowerowe w innych lokalizacjach, m.in. na Alei Tysiąclecia Państwa Polskiego, ulicy Depowej i Słonecznej. A w najbliższym czasie Miasto rozpocznie rozbudowę infrastruktury rowerowej na ulicach Łomżyńskiej, Bohaterów Monte Cassino, Św. Rocha, Raginisa oraz w przejściu podziemnym pod torami PKP – wraz z rozbudową ulic Kolejowej i Zwycięstwa.

Ścieżka rowerowa - dlaczego podwieszana?

Konstrukcja ścieżki rowerowej wraz z chodnikiem ma 30 m długości i 4 m szerokości. Nawierzchnia wsparta jest na palisadzie z betonowych bloczków. Taka technologia budowy jest bezpieczna dla systemu korzeniowego drzew - w przypadku ulicy Kalinowskiego w Białymstoku - dla rosnących wzdłuż ulicy kasztanowców. Poszerzanie chodnika w ramach tej inwestycji wyeliminowało konieczność zdejmowania wierzchniej warstwy gleby w obrębie systemu korzeniowego drzew czy ich wycinanie. I to właśnie najważniejsza zaleta tej technologii budowy - zachowanie w nienaruszonym stanie systemu korzeniowego roślin i możliwość jej rozwoju, nawet w sąsiedztwie inwestycji.

budowa ścieżki rowerowej
Autor: UM Białystok Podbudowa dla podwieszanej ścieżki rowerowej w Białymstoku, która nie ingeruje w system korzeniowy drzew w sąsiedztwie inwestycji
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej