W Białymstoku powstała podwieszana ścieżka rowerowa. Dlaczego taka nietypowa technologia budowy?

2021-07-15 8:27 Paweł Wiśniewski
ścieżka rowerowa Białystok
Autor: Marcin Jakowiak/UM Białystok Podwieszana ścieżka rowerowa w Białymstoku

W Białymstoku rowerzyści mogą już korzystać ze ścieżki rowerowej o konstrukcji podwieszanej. Powstała przy ulicy Kalinowskiego. Dlaczego ścieżkę rowerową wybudowano w tej nietypowej technologii? Okazuje się, że sprawdza się m.in. w centrach miast - jest bezpieczna dla miejskiej zieleni.

Budowa podwieszanej ścieżki rowerowej to dość innowacyjna inwestycja w skali kraju. Jest jednym z elementów większego projektu, który objął budowę ścieżki rowerowej w centrum Białegostoku wzdłuż ulic: Kaczorowskiego, Rynek Sienny, Marjańskiego i Kalinowskiego (od skrzyżowania z ul. Wyszyńskiego i Waszyngtona do ul. Grochowej).

W ramach inwestycji wykonawca (firma Probet) wybudował 700 m ścieżki rowerowej i pieszo-rowerowej, (w tym 30 m ścieżki o konstrukcji podwieszanej), chodniki i sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ulic: Kaczorowskiego, Wyszyńskiego i Waszyngtona oraz posadził zieleń. Koszt inwestycji to ponad 640 tys. zł.

W trakcie realizacji w Białymstoku są także ścieżki i ciągi pieszo-rowerowe w innych lokalizacjach, m.in. na Alei Tysiąclecia Państwa Polskiego, ulicy Depowej i Słonecznej. A w najbliższym czasie Miasto rozpocznie rozbudowę infrastruktury rowerowej na ulicach Łomżyńskiej, Bohaterów Monte Cassino, Św. Rocha, Raginisa oraz w przejściu podziemnym pod torami PKP – wraz z rozbudową ulic Kolejowej i Zwycięstwa.

Ścieżka rowerowa - dlaczego podwieszana?

Konstrukcja ścieżki rowerowej wraz z chodnikiem ma 30 m długości i 4 m szerokości. Nawierzchnia wsparta jest na palisadzie z betonowych bloczków. Taka technologia budowy jest bezpieczna dla systemu korzeniowego drzew - w przypadku ulicy Kalinowskiego w Białymstoku - dla rosnących wzdłuż ulicy kasztanowców. Poszerzanie chodnika w ramach tej inwestycji wyeliminowało konieczność zdejmowania wierzchniej warstwy gleby w obrębie systemu korzeniowego drzew czy ich wycinanie. I to właśnie najważniejsza zaleta tej technologii budowy - zachowanie w nienaruszonym stanie systemu korzeniowego roślin i możliwość jej rozwoju, nawet w sąsiedztwie inwestycji.

budowa ścieżki rowerowej
Autor: UM Białystok Podbudowa dla podwieszanej ścieżki rowerowej w Białymstoku, która nie ingeruje w system korzeniowy drzew w sąsiedztwie inwestycji
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej