Umowa podpisana
Wrocławski Port Lotniczy wybrał konsorcjum firm HOCHTIEF Polska z Hochtief Construction na generalnego wykonawcę nowego terminalu. Koszt przedsięwzięcia, które zostanie zrealizowane do marca 2011 roku wynosi 296 730 493 zł brutto. Przedstawiciele portu lotniczego i generalnego wykonawcy podpisali umowę o współpracy 24 lipca br.
– Kolejnym krokiem po podpisaniu umowy będzie rozpoczęcie prac budowlanych nowego terminala – deklaruje Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław S.A.
Oferty na realizację inwestycji związanej z budową nowego terminalu złożyły trzy konsorcja. HOCHTIEF Polska z Hochtief Construction wycenili swoją ofertę na 296 730 493 zł brutto, Budimex Dromex z Ferrovial Agroman na 298 598 221 zł brutto, zaś Mostostal Warszawa z Acciona Infraestructuras na 329 571 887 zł brutto. Wszystkie konsorcja zadeklarowały ukończenie inwestycji do 30 marca 2011 roku i udzielenie gwarancji na okres 73 miesięcy. Zaproponowane przez firmy ceny były nawet o 140 mln złotych brutto niższe, od przeznaczonego na ten cel budżetu, wynoszącego ponad 430 mln zł brutto. "Wybór był trudny, bo wszystkie opracowane propozycje były na wysokim poziomie i równie atrakcyjne" – wyjaśnia Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław SA. "Dlatego ostatecznie wybraliśmy tą najkorzystniejszą finansowo" – dodaje.
Lotnisko we Wrocławiu obsługuje obecnie ok. 1,5 mln pasażerów rocznie i zajmuje piąte miejsce w Polsce. Liczba podróżnych w kolejnych latach będzie wzrastać, dlatego aby zapewnić sprawną i szybką obsługę podjęto decyzję o budowie nowego terminalu oraz zwiększeniu zaplecza technicznego. Projekt przewiduje rozbudowę starego terminalu i budowę nowego wraz z parkingami, rozbudowę płyt postojowych, dostosowanie systemów nawigacyjnych do wymogów bezpieczeństwa ruchu lotniczego, budowę ekranu akustycznego oraz systemu stałego pomiaru hałasu wokół lotniska.
Inwestycja w liczbach:
- obsługa 3 200 000 pasażerów rocznie
- 21 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej w nowym terminalu (łącznie 37)
- ponad 2000 miejsc parkingowych
- kubatura nowego terminalu – 330 429 m3
- rozbudowie ulegnie płyta lotniska – powstanie 14 nowych miejsc postojowych dla samolotów
Inwestycja będzie kosztowała ponad 400 mln zł. Środki na ten cel będą pochodziły z kilku źrodeł – środków zarobionych przez Port Lotniczy oraz powiększenia kapitału akcyjnego przez akcjonariuszy; środków UE; środków zewnętrznych.
Prace zaplanowano w kilku etapach:
- 2009 (budowa systemu ciągłego monitorowania hałasu, budowa ekranu akustycznego, zakończenie prac przy przebudowie obecnie istniejącej części portu, rozpoczęcie budowy nowego terminalu)
- 2010 (kontynuacja budowy nowego terminalu, rozpoczęcie prac przy budowie płyty postojowej i płaszczyzny odladzania samolotów, drogi szybkiego zejścia)
- 2011 (oddanie nowego terminalu o przepustowości 2 mln pasażerów oraz zakończenie prac związanych z płaszczyznami lotniczymi)
Autor: www.e2012.eu