Nowy tunel połączy Pragę-Północ i Pragę-Południe. Ul. Tysiąclecia pobiegnie pod Dworcem Wschodnim

Przez długie lata w Warszawie planowano ogromną Trasę Tysiąclecia. Ostatecznie ona nie powstanie, ale częściowo jej śladem pobiegnie niewielka ul. Tysiąclecia, którą miasto planuje w tunelu pod Dworcem Wschodnim. Będzie to zupełnie nowe połączenie między dwiema dzielnicami rozdzielonymi przez tory. Inwestycja ma kosztować 31,5 mln zł.

Sekrety warszawskiego metra. Jak powstało i jak się rozwinie?

Spis treści

  1. Pod Dworcem Wschodnim powstanie ul. Tysiąclecia
  2. Kiedy powstanie nowy tunel? Warszawa Wschodnia z łatwiejszymi przesiadkami
  3. Budowa ul. Tysiąclecia w Warszawie – aktualności. Co dzieje się z inwestycją?

Pod Dworcem Wschodnim powstanie ul. Tysiąclecia

Trasa Tysiąclecia w Warszawie według pierwotnych planów miała być szeroką arterią drogową łączącą Pragę-Północ i Pragę-Południe. Byłaby to trasa szybkiego ruchu stanowiąca część obwodnicy Pragi. Pod budowę drogi zachowano rezerwę terenową. PRL-owskich planów przez lata nie udało się jednak zrealizować – droga nigdy nie powstała.

Obecnie plany miasta są już inne. W miejscu fragmentu planowanej Trasy Tysiąclecia ma powstać ulica Tysiąclecia łącząca ul. Żupniczą z ul. Kijowską. Jak poinformował w czerwcu 2025 r. praski radny Krzysztof Michalski, inwestycja niebawem zostanie wpisana do Wieloletniej Prognozy Finansowej, co oznacza, że jest znacznie bliższa realizacji. Wstępnie przeznaczono na nią 31,5 mln zł. Wydatki na ten cel są wstępnie planowane w latach 2026–2029.

Planowana lokalizacja ul. Tysiąclecia biegnącej w tunelu pod Dworcem Wschodnim

i

Autor: UM Warszawa/ Materiały prasowe Planowana lokalizacja ul. Tysiąclecia biegnącej w tunelu pod Dworcem Wschodnim Link: Kliknij, aby powiększyć

Droga pobiegnie w tunelu pod Warszawą Wschodnią, zlokalizowanym po wschodniej stronie peronów kolejowych. W ten sposób powstanie nowe połączenie międzydzielnicowe, choć znacznie skromniejsze niż to, które pierwotnie planowano. Jak podaje UM Warszawa, ul. Tysiąclecia będzie mieć:

  • po jednym pasie ruchu w każdą stronę,
  • linię tramwajową biegnącą po zachodniej stronie ulicy, bliżej dworca PKP,
  • przystanki tramwajowe z bezpośrednimi wejściami na perony podmiejskie PKP,
  • drogi rowerowe po obu stronach ulicy,
  • chodniki po obu stronach ulicy.

Dodatkowo wzdłuż nowej ulicy planowane są place i skwery oraz elementy małej architektury (zapewne latarnie, kosze na śmieci itp.).

– Oryginalnie „Trasę Tysiąclecia” planowano jako odcinek szybkiego ruchu dla samochodów. Miał ona przebiegać w dość gęsto zabudowanej tkance prawobrzeżnej Warszawy. Szybki ruch tuż pod oknami kamienic. Koncepcja ta po latach okazuje się być przestarzała i nieprzystająca do potrzeb współczesnego miasta – wyjaśnia UM Warszawa.

Kiedy powstanie nowy tunel? Warszawa Wschodnia z łatwiejszymi przesiadkami

Budowa ul. Tysiąclecia w Warszawie będzie wspólną inwestycją miasta i PKP PLK. Negocjacje w tej sprawie trwały długo, lecz w 2022 r. w końcu udało się dojść do porozumienia. Plan jest taki, że kolejarze wybudują tunel (wiadukt), a miasto – drogę, tramwaj i resztę infrastruktury.

PKP PLK zrealizuje swoją część inwestycji w ramach remontu Warszawy Wschodniej, który ma nastąpić w latach 2027–2028. Równocześnie miasto ma realizować swoją część. Na razie nie wiadomo, kiedy dokładnie inwestycja zostanie zrealizowana. W Wieloletniej Prognozie Finansowej wstępnie przewidziano wydatki na nią w latach 2026–2029, jednak wszystko zależy od tego, jak będą szły prace na kolei.

– Po zachodniej stronie ul. Tysiąclecia – bliżej stacji Warszawa Wschodnia – przewidziane jest miejsce na linię tramwajową i przystanki z wejściami na perony kolejowych linii podmiejskich. Ułatwi to podróżnym przesiadanie się między różnymi środkami komunikacji publicznej – podają miejscy urzędnicy.

Budowa ul. Tysiąclecia w Warszawie – aktualności. Co dzieje się z inwestycją?

W maju 2023 r. miasto podpisało umowę na projekt tunelu oraz koncepcję ul. Tysiąclecia z firmą Torprojekt. Koszt tych prac to 2,5 mln zł. Gdy projekt będzie już gotowy, kolejny krok to ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy prac. Za inwestycję odpowiada Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta.

W czerwcu 2025 r. radny praski Krzysztof Michalski poinformował, że inwestycja zostanie wpisana do Wieloletniej Prognozy Finansowej, a wstępny harmonogram wydatków wygląda następująco:

  • 2026 r. – 400 tys. zł,
  • 2027 r. – 1,02 mln zł,
  • 2028 – 14,54 mln zł,
  • 2029 – 15,54 mln zł. 

Jednocześnie trzeba pamiętać, że termin oddania nowej drogi do użytku będzie zależeć od harmonogramu prac PKP – jeśli planowany remont Dworca Wschodniego po raz kolejny odsunie się w czasie, na drogę również poczekamy dłużej.

– W całym założeniu kluczowe jest połączenie obu odcinków Trasy w pobliżu stacji PKP Warszawa Wschodnia. W tym miejscu zaproponowano budowę tunelu, którym będzie można przejechać zarówno samochodem, tramwajem, jak i rowerem. Teraz pod torami kolejowymi można przedostać się jedynie pieszo i to bardzo wąskim tunelem przy samej stacji. Takie połączenie jest niewystarczające ze względu na duży ruch, który panuje w okolicy – wyjaśnia miasto.

Ile jest w Polsce linii metra? Wykaż się wiedzą w quizie o metrze warszawskim
Pytanie 1 z 10
Ile linii metra ma obecnie Warszawa?
Architektura-murator. Podcast 30/30
Drzewo i architektura. Czas na nowe podejście?
Murator Plus Google News