Nowy most nad Regalicą spisuje się świetnie. To inwestycja za ponad 300 mln zł

2024-01-03 7:47

Od kilku tygodni pociągi jeżdżą już nowym mostem kolejowym na rzece Regalica w Szczecinie. To inwestycja zrealizowana wspólnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe i Wody Polskie. Nowym mostem sprawniej i bezpieczniej może jeździć więcej pociągów. Poprawiło się bezpieczeństwo powodziowe. Inwestycja kosztowała za ponad 300 mln zł. Jej wykonawcą była firma Budimex.

Spis treści

  1. Nowy most nad Regalicą budowany zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków
  2. Modernizacja stacji Szczecin Podjuchy
  3. Nowy most w Szczecinie ułatwił żeglugę, ma większy prześwit
  4. Most nad Regalicą za 300 mln zł dofinansowany przez UE

Nowy most nad Regalicą budowany zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków

Nowy most powstał w sąsiedztwie dotychczasowej, jednotorowej przeprawy, która została wyłączona z eksploatacji i częściowo rozebrana. Prace uwzględniały zalecenia konserwatora zabytków, zgodnie z którymi zachowane zostały elementy mechanicznych urządzeń - około 17 m ruchomego przęsła zwodzonego, znajdującego się od strony Międzyodrza.

Dzięki inwestycji pociągi sprawniej jeżdżą nowym mostem kolejowym, o stalowej konstrukcji kratownicowej i żelbetowych podporach. Pociągi pasażerskie mogą pokonać przeprawę z prędkością do 120 km/h. Długa na około 300 metrów przeprawa ma dwa tory z siecią trakcyjną. Zwiększyła się przepustowość mostu na tzw. Nadodrzance ważnej linii kolejowej Wrocław – Szczecin. Przeprawą może przejechać więcej pociągów, co zapewnia lepszą ofertę przewozową i dogodniejsze warunki przewozu towarów koleją – ekologicznym środkiem transportu.

Modernizacja stacji Szczecin Podjuchy

Lepsze podróże zapewniła także modernizacja stacji Szczecin Podjuchy, na której przebudowany został układ torowy. Dzięki nowej nastawni i urządzeniom sterowania ruchem kolejowym zwiększyło się bezpieczeństwo ruchu pociągów na stacji. Pasażerowie zyskali wyższy, dwukrawędziowy peron, który ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Wygodnie oczekiwanie na pociąg umożliwiają nowe wiaty i ławki. Bezpieczne podróżowanie po zmroku zapewnia jasne LEDowe oświetlenie. Czytelne oznakowanie ułatwia orientację na stacji. Na przystosowanym do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się peronie jest antypoślizgowa nawierzchnia z wypukłą fakturą, pomocna osobom niewidomym i niedowidzącym. Nowe przejście pod torami wraz z windami zapewnia bezpieczne i sprawne przemieszczanie się po stacji, również podróżnym o ograniczonej możliwości poruszania się.

Nowy most w Szczecinie ułatwił żeglugę, ma większy prześwit

Poza zwiększeniem możliwości kolei w regionie, inwestycja ma strategiczne znacznie dla żeglugi w Szczecińskim Węźle Wodnym. Zwiększa ochronę przeciwpowodziową w stolicy Pomorza Zachodniego oraz zapewnia sprawniejszą żeglugę i możliwość skuteczniejszej pracy lodołamaczy. Prace zwiększyły prześwit mostu, którego konstrukcja została wyniesiona na około 6,2 m nad lustro wody.

Most nad Regalicą za 300 mln zł dofinansowany przez UE

Projekt „Usprawnienie trwałego połączenia kraju z portem w Szczecinie: budowa mostu kolejowego nad Regalicą” to inwestycja Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie – Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie, przy ścisłej współpracy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. Prace zostały zrealizowane w ramach rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły. Inwestycja została dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej.

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej