Nowy gmach WNS - rozstrzygnięcie konkursu
Konkurs na koncepcję architektoniczną budynku Wydziału Nauk Społecznych Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie został rozstrzygnięty. Obiekt, który stanie pomiędzy ulicami Dembińskiego i Chłopickiego ma być zalążkiem campusu przyszłego uniwersytetu.
Konkurs wygrała poznańska ARPA - Architektoniczna Pracownia Autorska Jerzego Gurawskiego. Oprócz nagrody firma uzyska prawo prowadzenia wyłącznych negocjacji zmierzających do przygotowania dokumentacji projektowej niezbędnej do wykonania budowy obiektu WNS-u. Konkurs zorganizowano we współpracy ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich. Zgłosiło się blisko 100 firm z Polski i zagranicy. Ostatecznie wpłynęły 32 prace. Wśród nich 16 określono kategorią "n" czyli oznaczającą, że projekt nie spełnia wymogów formalnych. Natomiast z 16 wybrano najlepszy projekt. Jury nie przyznało drugiej nagrody. Przyznano trzecią nagrodę oraz pięć wyróżnień.
Sąd Konkursowy orzekł, że wygrany projekt cechuje się m. in.:
1. dobrym rozwiązaniem przestrzennym nawiązującym do istniejących obiektów, wzmacnia czytelność układu obsługującego - zarówno drogowego jak i prowadzącego ruch pieszy;
2. wskazany w pracy sposób połączenia ulic Chłopickiego i Dembińskiego oraz racjonalnie ograniczony układ ulic wewnętrznych obsługujących zespół;
3. przeprowadzenie prawidłowego strefowania i utworzenie atrakcyjnych przestrzeni publicznych;
4. wypełnienie zobowiązania do zaoferowania miejsca organizacji imprez masowych a także wykreowanie przestrzeni wspierających dobre funkcjonowanie głównego budynku frontowego (al. Armii Krajowej 13/15) i Akademickiego Centrum Sportowego - ACS.
5. czytelne rozwiązanie układu funkcjonalno-przestrzennego projektowanego budynku;
6. właściwy sposób rozdysponowania funkcji i ich prawidłowe grupowanie;
7. korzystny podział na strefy i poszczególne zespoły funkcjonalne;
8. przejęcie właściwych wielkości dla potrzeb projektowanych funkcji;
9. układ komunikacji wewnętrznej pozostający w dobrej proporcji do przestrzeni wspólnych z zastrzeżeniem 3 i 4 kondygnacji, na których odczuwa sie niedostatek tych przestrzeni;
10. trafną dyspozycję rozwiązań materiałowych dającą gwarancję trwałości obiektu;
11. pomysł urządzenia zielonych dachów, który może być wykorzystany w większym zakresie dla zaoferowania dodatkowych przestrzeni rekreacyjnych;
12. propozycję rozpoznawalnego akademickiego budynku dydaktycznego - nawiązującego do dobrych przykładów miejscowej architektury.