Nowa linia tramwaju w Krakowie. Połączy Ruczaj z granicą miasta ze Skawiną

2024-07-04 11:02

Do nowych osiedli w Kobierzynie i Skotnikach, czyli na daleki krakowski Ruczaj, dojedzie tramwaj. Będzie też nowy dojazd do węzła autostradowego. To jeszcze plany, ale Kraków ogłosił konkurs na koncepcję tych przedsięwzięć komunikacyjnych, które usprawnią ruch w tej rozwijającej się części miasta.

Spis treści

  1. Dawniej peryferia teraz środek miasta
  2. Plany na nowe ulice
  3. Dzisiaj trawa i zarośla – będzie widokowa ulica
  4. Ulice Bunscha i Humboldta – co tu będzie?
  5. Konkurs – termin i zakres prac
Webinar Szkoła Budowania 22.05.2024

Rozwój południowo-zachodniej części Krakowa, powstanie nowego Kampusu Uniwersytetu Jagiellońskiego i Akademii Papieskiej oraz parku nowych technologii, zwanego „krakowską doliną krzemową” wymusił budowę linii tramwajowej aż do granic Skotnik, dawnej podkrakowskiej wsi.

Dawniej peryferia teraz środek miasta

Kiedyś w miejscu centrum przesiadkowego i pętli tramwajowej Czerwone Maki szumiały trawy na łąkach i pola uprawne. Dzisiaj są tu siedziby dużych koncernów i ośrodki badawcze. Rozwijają się też coraz bardziej osiedla mieszkaniowe. W godzinach szczytu przez to miejsce przewija się tysiące ludzi zdążających do pracy lub do domów.

Od ponad dwudziestu lat w planach strategicznych Krakowa uwzględniony był ten kierunek rozwoju miasta, który zapoczątkowany został już w latach 80. XX w. budową ostatniego w Krakowie osiedla z wielkiej płyty, czyli Ruczaju-Zaborze. Zgodnie z tymi planami powstało przedłużenie ulicy Grota-Roweckiego głównej arterii tego regionu miasta, czyli dwupasmowa ul. Bobrzyńskiego, a w latach późniejszych ul. Bunscha, która zamknęła pierścień komunikacyjny wokół Ruczaju, który sięgnął granic Skotnik i Kobierzyna (VIII Dzielnica Dębniki).

Plany na nowe ulice

Przyszedł czas na kolejny etap urzeczywistnienia planów sprzed lat, czyli budowa dalszego ciągu komunikacyjnego w kierunku węzła z autostradą A4 i granicy ze Skawiną.

Zarząd Inwestycji Miejskich ogłosił przetarg na opracowanie wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji rozbudowy ulicy Bunscha i budowy ulicy Humboldta. Ważnym elementem opracowania ma być też nowa linia tramwajowa.

Zgodnie z założeniem, ulica Bunscha ma zostać rozbudowana na odcinku ok. 1,4 km. Na jej przedłużeniu ma powstać ulica Humboldta o długości ok. 1.3 km. Następnie na odcinku od ul. księdza Trockiego do węzła autostradowego A4 Kraków – Skawina ma zostać rozbudowana ul. Skotnicka (ok. 1 km).

Dzisiaj trawa i zarośla – będzie widokowa ulica

Nowa ulica Humboldta ma ominąć wąskie gardło komunikacyjne na trasie do węzła z autostradą A4, które prowadzi przez centrum Skotnik. Tutaj szczególnie w porach szczytu porannego i popołudniowego, a także weekendy tworzą się bardzo uciążliwe korki.

Ulica Humboldta będzie wytyczona na nieużytkach, wzdłuż których prowadzi droga techniczna i ciepłociąg z elektrociepłowni Skawina, która zasila instalacje osiedli w tej części miasta. Jednym z jej atutów będzie z pewnością bardzo widokowa lokalizacja odsłaniająca panoramę Beskidów z Babią Górą w roli głównej.

Ulice Bunscha i Humboldta – co tu będzie?

Wzdłuż tych wszystkich elementów układu drogowego powstanie nowa linia tramwajowa. Jej początek wyznacza pętla Czerwone Maki. W przypadku komponentu tramwajowego rozważane są dwie opcje: pierwsza to budowa linii wzdłuż ulic Bunscha, Humboldta i Skotnickiej do pętli wraz z terminalem i parkingiem, który miałby być zlokalizowany w rejonie węzła autostradowego, po jego wschodniej lub zachodniej stronie. W ramach drugiej opcji, linia tramwajowa kończyłaby się pętlą i parkingiem P+R w rejonie rozjazdu z przyszłą linią do os. Kliny, po zachodniej stronie Szpitala im. Babińskiego.

Oprócz nowych ulic i linii tramwajowej mają zostać przebudowane skrzyżowania, powstać drogi rowerowe, chodniki, przystanki a także ma powstać lub ulec przebudowie infrastruktura podziemna.

Konkurs – termin i zakres prac

Zarządu Inwestycji Miejskich ogłosił konkurs na opracowanie koncepcji z terminem składania ofert do 2 sierpnia 2024 r.

Zwycięzca przetargu ma zaproponować kilka wariantów koncepcji tej inwestycji, spośród których wskazane będzie rozwiązanie preferowane do dalszych prac. W oparciu o wariant preferowany złożony będzie wniosek do decyzję środowiskową. W ramach tego postępowania przeprowadzone będą konsultacje społeczne.

Wykonawca – na kompletną realizację zadania, a więc zaproponowanie wariantów koncepcji, uzyskanie wszelkich uzgodnień, wskazanie rozwiązania optymalnego, przygotowanie i złożeniem materiałów do uzyskania decyzji środowiskowej i uzyskanie tej decyzji – będzie miał 22 miesiące licząc od podpisania umowy.

źródło: ZIM Kraków

10 największych hoteli w Polsce - zdjęcia

Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej