Najbardziej prestiżowa inwestycja SKANSKA: Autostrada A1 odcinek Nowe Marzy-Czerniewice

2010-01-20 10:51
Autostrada A1
Autor: Skanska S.A. Autostrada A1

Realizowana przez Skanska-NDI Joint Venture budowa fazy 2 autostrady A1 na odcinku Nowe Marzy -Czerniewice to kontynuacja inwestycji z Rusocina do Nowych Marzów. Skanska-NDI odpowiada za zaprojektowanie i budowę całego 152-kilometrowego odcinka A1 z Rusocina k. Gdańska do Czerniewic k. Torunia. Autostrada A1 będzie jedną z najważniejszych tras komunikacyjnych Polski i kontynentu. Połączy porty morskie Trójmiasta z Górnym Śląskiem i z południem Europy.

Mapa autostrady A1
Autor: Skanska S.A.

Jesienią 2008 r. zakończyła się budowa pierwszego, 90-kilometrowego odcinka trasy. Wiosną 2009 r. Skanska-NDI rozpoczęła natomiast realizację kolejnych 62 kilometrów w pełni wyposażonej autostrady. Firma zbuduje 51,7 km nowej autostrady oraz przeprowadzi remont i dobudowę drugiej nitki obwodnicy Torunia na długości 10,7 km. Zakres prac obejmuje również budowę 4 węzłów drogowych: Grudziądz, Lisewo, Turzno i Lubicz oraz węzła Warlubie na otwartej już fazie 1 autostrady A1. Przeprowadzna zostanie rozbiórka jednego i remont 14 obiektów inżynieryjnych. Zbudowanych zostanie także 51 nowych mostów, w tym dwa duże obiekty przez Wisłę. Most pod Grudziądzem wykonywany będzie metodą nawisową, a dojazdy do niego metodą nasuwania podłużnego. Będzie to najdłuższa tego typu konstrukcja w Polsce.
W szczycie na budowie fazy 2 autostrady A1 będzie pracowało ok. 4500 osób. Wykorzystany zostanie jeden z największych parków maszynowych na projekcie drogowym w Europie. Na budowie będzie pracowało ponad 230 maszyn. Część z nich jest wyposażona w system naprowadzania 3D oparty na technice GPS.
Autostrada A1 będzie jedną z najważniejszych tras komunikacyjnych Polski i kontynentu. Połączy porty morskie Trójmiasta z Górnym Śląskiem i z południem Europy. Budowany obecnie odcinek między Nowymi Marzami a Czerniewicami stanie się alternatywą dla zatłoczonej i przebiegającej przez liczne miejscowości drogi krajowej nr 1. Autostrada A1 będzie miała strategiczny wpływ na ekonomiczny rozwój regionu, tworząc korzystne warunki dla nowych inwestycji. Wpłynierównież na spadek liczby wypadków drogowych w regionie. Z danych policji w województwie pomorskim wynika, że dzięki otwarciu pierwszego, północnego odcinka autostrady liczba wypadków na krajowej “jedynce”, równoległej do A1, spadła o ponad 20%.
Skanska-NDI Joint Venture – generalny wykonawca 152-kilometrowego odcinka A1 – to dwie niezależne spółki. Skanska S.A. ma 80% w kontrakcie, NDI S.A. 20%. Realizacja projektu rozpoczęła się w 2005 r. W grudniu 2007 r., z niemal rocznym wyprzedzeniem firma przekazała klientowi północne 25 kilometrów A1. W październiku 2008 r., tym razem na prawie dwa miesiące przed kontraktowym terminem, zakończyła budowę 65 kilometrów pomiędzy Swarożynem a Nowymi Marzami.
Koncesję na budowę autostrady A1 i jej eksploatację ma od 1997 r. konsorcjum Gdańsk Transport Company, w którym udziały mają odpowiednio: Skanska Infrastructure Development 30%, John Laing Infrastructure Ltd. – 29,69%, NDI Autostrada Sp. z o.o. – 25,31% oraz Intertoll Infrastructure Developments BV – 15%.

Autostrada A1 w pigułce

  • Klient: Gdańsk Transport Company S.A.
  • Lokalizacja: Nowe Marzy – Czerniewice, województwo kujawskopomorskie
  • Wartość kontraktu: 3 145 000 000 PLN netto
  • Generalny Wykonawca: Skanska S.A., NDI S.A


Autostrada A1 – faza 2 Nowe Marzy k.Grudziądza – Czerniewice k. Torunia

  • Odcienk I: Nowe Marzy – Grudziądz – 8,9 km
  • Odcienk II: Grudziąc – Lisiewo – 15,6 km
  • Odcienk III: Lisiewo – Lubicz – 27 km
  • Odcienek IV: Lubicz – Czerniewice – 10,9 km


Zakres prac

  • mosty przez Wisłę – 2
  • obiekty mostowe – 49
  • obiekty mostowe do remontu – 14
  • obiekty do rozbiórki – 1
  • miejsca obsługi podróżnych (MOP) – 4 pary
  • węzły drogowe – 5 (w tym węzeł Warlubie na fazie 1)
  • obwody utrzymania autostrady (OUA) – 1
  • place poboru opłat (PPO) – 1
  •  stacje poboru opłat (SPO) – 4
  • roboty ziemne – 10 000 000 m3
  • ilość betonu – 225 000 m3
  • ilość mieszkanek bitumicznych – 1 300 000 ton


Dane techniczne

  • liczba pasów: 4, po 2 w każdą stronę
  • szerokość pasa: 3,75
  • nawierzchnia: bitumiczna
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej