Na Pomorzu powstaje największy w Europie most typu extradosed
Zaprojektowany przez Wisłę koło Kwidzyna most wraz z estakadami dojazdowymi jest elementem projektowanej trasy głównej GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 11,9 km. Po wybudowaniu, przy rozpiętościach głównych przęseł 2 x 204 m oraz długości całkowitej – 808,5 m, obiekt będzie największym mostem tego typu w Europie, jak również jednym z największych w świecie.
Największe mosty w Europie
Najdłuższy dotychczas most w Europie (o rozpiętości przęsła 140 m i długości całkowitej 526 m) wybudowany został w Szwajcarii - Most Sunniberg. W 2001 roku wybudowano w Japonii obiekt stanowiący szczytowe osiągnięcie w mostach typu extradosed, zarówno pod względem rozpiętości, konstrukcji, jak i technologii wykonania. Mosty nad rzeką Ibi i Kiso mają rekordowe rozpiętości przęseł wynoszące odpowiednio 271,5 m i 275 m oraz szerokość pomostu 33 m.
Most przez Wisłę: 808,5m
Most przez Wisłę koło Kwidzyna to element budowanej w nowym przebiegu drogi krajowej nr 90 o długości około 11 km, będącej połączeniem dróg krajowych nr 55 i 91 (a poprzez nią z autostradą A1). Przeprawa trwale połączy oba brzegi i dwie części województwa: Powiśle z Kociewiem. Istniejąca droga przedzielona Wisłą funkcjonowała dotychczas tylko dzięki promowi, który mógł być eksploatowany jedynie od wiosny do jesieni (i to przy odpowiednio wysokim stanie wody).
– Nasz most będzie konstrukcją bardzo nowoczesną i atrakcyjną wizualnie. Zapewni bezpieczny, szybki i komfortowy przejazd – zapewnia Franciszek Rogowicz, dyrektor gdańskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która prowadzi tę inwestycję.
Most sprężony typu extradosed - charakterystyka
Ustrój nośny sześcioprzęsłowy, ciągły, jednodźwigarowy typu extradosed.
Pod względem atrakcyjności architektonicznej konstrukcje te zazwyczaj znacznie przewyższają mosty belkowe. Mosty typu exstradosed wyglądem przypominają mosty podwieszane, ale ich parametry konstrukcyjne odpowiadają mostom belkowym. W widoku ogólnym charakteryzują się m.in. tym, że wysokości konstrukcyjne dźwigarów głównych są znacznie mniejsze niż w normalnych mostach belkowych, a pylony są ponaddwukrotnie niższe niż w klasycznych mostach podwieszanych.
Parametry techniczne mostu
• typ konstrukcji ciągły typu exstradosed
• przekrój poprzeczny skrzynkowy
• liczba przęseł/rozpiętość 6/69,3+130+2x204+130+70 m
• klasa obciążenia klasa A (50 t)
• klasa drogi GP
Parametry techniczne projektowanej drogi krajowej nr 90
• długość: ok. 11 km
• klasa drogi GP
• prędkość projektowa 80 km/h
• szerokość pasów ruchu 3,50 m
• szerokość jezdni 7,0 ÷14,45 m
• szerokość poboczy 2x1,5 m
Poza mostem jest do wybudowania szereg innych obiektów inżynierskich: trzy estakady o łącznej długości 1028,4 m, dwa mosty przez rzeki: Młyńska Struga i Liwa, jeden przejazd gospodarczy, trzy duże przejścia dla zwierząt oraz kilkanaście przepustów pełniących jednocześnie funkcję małych przejść dla zwierząt.
Koszt inwestycji i czas realizacji
Koszt: ok. 380 mln zł (wykupy gruntów, prace przygotowawcze, roboty budowlano-montażowe, nadzór).
Termin realizacji: wrzesień 2010 r. – grudzień 2012 r.
Inwestor, wykonawca, nadzór
Inwestor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku
Wykonawca: konsorcjum firm Budimex S.A. (lider) i Ferrovial Agroman SA
Nadzór inwestorski: konsorcjum firm ZBM Inwestor Zastępczy Sp. z o.o. (lider) oraz Baks Sp. z o.o.