Most w Puławach już otwarty

2008-08-07 20:10
Most w Puławach
Autor: brak danych

Największym mostem łukowym w Polsce jest oddany w lipcu most na Wiśle w Puławach. Jego długość wynosi 1038 m, a rozpiętość przęsła łukowego o nowatorskiej konstrukcji liczy 212 m. Oddanie mostu do użytku oznacza zakończenie pierwszego etapu budowy obwodnicy Puław.

Ponad 12. km obwodnica - wraz z nowym mostem - znajdzie się w ciągu przyszłej drogi ekspresowej S12 i będzie połączeniem centrum kraju z drogami międzynarodowymi E372 i E373, prowadzącymi ruch do przejść granicznych w Dorohusku i Hrebennem. Realizacja przedsięwzięcia kosztowala około 400 mln zł, z czego 311 mln zł przeznaczono na roboty budowlano--montażowe, a 170 mln zł. na budowę przeprawy na Wiśle. Nieco ponad 74 proc. wartości inwestycji sfinansowanych zostało ze środków pomocowych Unii Europejskiej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Transport.
Dwujezdniowy most na Wiśle w Puławach likwiduje na drodze krajowej nr 12 "wąskie gardło", jakim dotychczas była przeprawa przez rzekę. Poprzednia konstrukcja, spajająca dwa brzegi, wybudowana została w 1934 rok, dlatego nie dziwi, że szerokość jezdni wynosiła tam zaledwie 5,40 m.

Nowoczesne rozwiązania

Parametry nowego mostu przekraczają dotychczasowe krajowe osiągnięcia w zakresie budowy takich obiektów. Przyjęte rozwiązanie zastosowano dotychczas tylko w kilku podobnych obiektach w Europie. Przeprawa ma 22,3 m szerokości i została podzielona na cztery pasy ruchu, po dwa w każdą stronę. Most został też przystosowany do ruchu pieszych, z jednej strony wybudowano chodnik szerokości 1,5 m.

Monitorowany i ekologiczny

Most na Wiśle w Puławach to pierwszy całościowo monitorowany obiekt w Polsce. System czujników pozwoli na ocenę bezpieczeństwa pracy konstrukcji, obserwację ruchu oraz zdarzeń drogowych. Umożliwi też przekazywanie informacji dotyczących warunków przejazdu. Parametry obiektu spełniają też wszystkie wymagania wynikające z działań na rzecz ochrony środowiska. Z tego względu koryto rzeki przekroczone jest tylko jednym przęsłem. Na terenie zabudowanym, wzdłuż jezdni powstały przydrożne pasy zieleni. Na całej długości drogi wykonano system odwadniania dostosowany do ukształtowania terenu, a na krótkim odcinku - kanalizację deszczową w formie zamkniętej kaskady. Powstały również liczne urządzenia oczyszczające. Przy realizacji inwestycji uwzględniono zalecenia wynikające z raportów oddziaływania na środowisko. Na trasie obwodnicy powstały m.in. 4 mosty pełniące funkcję przejść ekologicznych.

Parametry nowego mostu:

długość całkowita 1038,20 m
rozpiętość przęseł 24,0 + 44,0 + 3 x 56,0 + 6 x 64,0 + 80,0 + 212,0 + 80,0 + 44,0
strzałka łuku 36,00 m
całkowita szerokość pomostu 22,30 m
liczba jezdni 2
szerokość jezdni 2 x 2 x 3,50 m
chodnik jednostronny szerokości  1,50 m
szerokość pasa rozdziału 2,51 m
skrajnia pionowa dla ruchu 14,00 m
skrajnia dla żeglugi 12,00 m

Wykonawcy

Projekt budowy I etapu obwodnicy Puław wraz z nowym mostem na Wiśle przygotowały firmy: DHV Polska sp. z o.o. - Biuro Konsultingowo-Projektowe oraz Projektowanie i Wykonawstwo Obiektów Mostowych - POMOST. Wykonawcą obwodnicy i mostu jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mosty-Łódź SA (lider konsorcjum), Hermann Kirchner Bauunternehmung GmbH i Vistal Gdynia SA. Nadzór nad realizacją zadania sprawowało konsorcjum, w skład którego wchodziły firmy: Scott Wilson Ltd sp. z o.o. Oddział w Polsce (lider konsorcjum), Menedżer Budownictwa inż. Józef Kołosowski, Inwestycje Budownictwo, Handel Invest-Complex sp. z o.o., MBI-Małopolskie Biuro Inwestycyjne sp. z o.o. praz pracownia projektowa Promost Consulting.

Zakres wykonanych prac:

  • budowa 12,71 km drogi głównej, w tym 4,1 km drogi dwujezdniowej
  • przebudowa 1,23 km dróg wojewódzkich i miejskich
  • budowa 10,2 km dróg serwisowych, w tym 9,6 km o nawierzchni bitumicznej
  • budowa 15 obiektów mostowych o łącznej długości 1385,0 m (w tym most przez rzekę Wisłę oraz 4 przejścia dla zwierząt) opartych na:
    • 542 palach formowanych w gruncie o średnicach od 100 do 150 cm
    • 355 palach żelbetowych wbijanych o przekroju 40 x 40 cm
  • przebudowa urządzeń elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, melioracyjnych, wodociągowych, hydrotechnicznych

 

Materiały zużyte do budowy obwodnicy:

  • grunt do budowy nasypów - 1,45 mln m3
  • mieszanki mineralno-bitumiczne - 130 tys. ton
  • mieszanki betonowe - 62 tys. m3
  • stal konstrukcyjna - 10,3 tys. ton
  • stal zbrojeniowa - 6 tys. ton

Prace przy budowie obwodnicy rozpoczęły się w czerwcu 2006 r. i trwały do lipca 2008 r.

 

 

lipiec 2008 r.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej