Most Północny powinien być na czas

2011-03-22 14:08
Most Północny
Autor: ZMID Warszawa Most Północny

Budowa Trasy Mostu Północnego to obecnie największe z zadań realizowanych przez Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych. Pomimo trudności, na które budowa napotyka, planowany termin udostępnienie mostu dla ruchu kołowego określony jako koniec 2011 roku nadal pozostaje realny. O ile zostaną wyasygnowane dodatkowe środki...

Dlaczego drożej?

Niesprzyjające warunki pogodowe w postaci dwóch śnieżnych i mroźnych zim oraz cztery fale powodziowe na Wiśle w minionym sezonie budowlanym spowodowały liczne zmiany w harmonogramie prac oraz konieczność naprawy powstałych zniszczeń. Wykonawca inwestycji, firma POL-AQUA SA wraz z konsorcjantami dokłada starań aby czas, który pozostał na realizację zadania był maksymalnie wykorzystany. Podejmowane w tym celu działania są uzgadniane z nadzorującym budowę Inżynierem Kontraktu (ZBM Inwestor Zastępczy Sp. z o.o.) oraz z Zarządem Miejskich Inwestycji Drogowych. Kontrakt na budowę pierwszego odcinka Trasy Mostu Północnego został skonstruowany w oparciu o warunki FIDIC, co w praktyce gwarantuje, że przyjęte rozwiązania są optymalne z punktu widzenia  stosowanej technologii, poniesionych kosztów i czasu potrzebnego na realizację budowy.

Zobacz także: Budować w Polsce stadiony? Oczywiście, ale na podstawie czego?

Przekazana Wykonawcy dokumentacja projektowa obejmowała projekt budowlany z elementami projektu wykonawczego, który wymagał uszczegółowienia na etapie budowy poprzez projekty wykonawcze. Kontrakt zawarty z Wykonawcą jest kontraktem kosztorysowym. Oznacza to, że wynagrodzenie Wykonawcy jest ustalane na podstawie faktycznych ilości użytych materiałów i wykonanych robót przy użyciu ceny jednostkowej z oferty przetargowej. Dla  robót dodatkowych nieujętych w ofercie przetargowej stosuje się wówczas średnie ceny z CENBUD. Specyfika prowadzonej inwestycji polega zatem na konieczności prowadzenia robót budowlanych oraz sporządzania przez Wykonawcę projektów wykonawczych i uzgadniania ich na bieżąco z Inwestorem. Oznacza to, że rzeczywisty koszt realizacji prac budowlanych może odbiegać od ceny ofertowej.

Oceniając zasadność zastosowania oraz poprawność proponowanych przez Wykonawcę rozwiązań w projektach wykonawczych, Zamawiający kieruje się posiadaną wiedzą z zakresu budownictwa drogowego oraz troską o pieniądze publiczne. Tutaj również zastosowanie mają przejrzyste zasady FIDIC. Skrupulatna weryfikacja przedstawionych projektów i kosztorysów przez ekspertów po stronie Inwestora gwarantuje wykonanie robót wysokiej jakości za najkorzystniejszą cenę.
Środki dodatkowe na budowę Trasy Mostu Północnego, o jakie wystąpił w bieżącym roku Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych, to 95 milionów złotych na lata 2011 i 2012.  Kwota ta umożliwia prowadzenie prac i daje szansę na realizację planu jakim jest wybudowanie przeprawy drogowej do końca bieżącego roku.

Praca wre

Na tym specyficznym placu budowy obecnie kontynuowane jest scalanie konstrukcji stalowej wszystkich trzech mostów przez Wisłę: dwóch drogowych i tramwajowego. Na zachodnim brzegu Wisły w ostatnich tygodniach montowane były elementy konstrukcji stalowej pomiędzy podporami nurtowymi a lądowymi. Rozpoczął się także ciekawy etap montażu elementów przęsła nurtowego, tzw. sekcji wspornikowych na podporach nurtowych od strony Wisły. Środkowe elementy przęsła o długości ok. 60 metrów zostaną zamontowane po przetransportowaniu ich w najbliższych tygodniach na teren budowy z Gdyni. Barka z elementami przęsła wypłynie do Warszawy jak tylko pozwolą na to warunki pogodowe. Zlodowacenia i wysoki stan wód rzeki uniemożliwiały wcześniejsze przeprowadzenie tej operacji.

Po obu stronach Wisły zbrojona i betonowana jest płyta mostu. Na wschodnim brzegu wykorzystywane są szalunki przejezdne, na zachodnim szalunki montowane są dźwigami. Ze względu na niskie temperatury nad betonowanym fragmentem wznoszony jest prowizoryczny namiot, aby w razie potrzeby możliwe było utrzymanie temperatury odpowiedniej dla tężenia betonu.
Prace trwają przy wszystkich 15 wiaduktach i 18 ścianach oporowych, które powstają na I odcinku Trasy Mostu Północnego.
Lutowa odwilż pozwoliła zabetonować zbrojone wcześniej elementy obiektów. W ciągu ulicy Modlińskiej zabetonowano północny przyczółek wiaduktu, część południowego przyczółka oraz cztery rzędy podpór. Na wiadukcie nad ul. Marymoncką zamontowane zostały balustrady. Przy zachodnim przyczółku wiaduktu kontynuowane są prace przy nasypie i ścianach oporowych. Cały czas trwa zbrojenie północnej części ustroju nośnego wiaduktu nad ul. Myśliborską.  Przy zachodnim przyczółku wiaduktu dobiegają końca prace przy ścianach oporowych. Na zjazdach z Trasy Mostu Północnego w kierunku ul. Modlińskiej zamontowane zostały pierwsze słupy oświetleniowe.

Równocześnie prace prowadzone są na drugim odcinku trasy – od węzła Pułkowa do węzła przesiadkowego Młociny. Wykonawca realizuje obecnie roboty przy przebudowie trasy tramwajowej, budowie wiaduktu nad ulicą Encyklopedyczną oraz przebudowuje media podziemne.

Termin zakończenia prac na obydwu odcinkach Trasy Mostu Północnego mija z końcem 2011 r.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej