Most Milenijny we Wrocławiu

2007-05-29 16:20
most
Autor: Skanska SA

Wrocławski Most Milenijny - największa inwestycja mostowa w powojennej historii miasta - został oddany do użytku 29 października 2004 roku. Inwestorem jest Gmina Wrocław, generalnym wykonawcą inwestycji - Skanska SA, a generalnym projektantem - dr inż. Marek Jagiełło.

Budowa trwała ok. dwa i pół roku, a wartość prac oszacowano na 140 mln złotych.
Most łączy dwa duże wrocławskie osiedla - Popowice i Osobowice i jest położony pomiędzy skrzyżowaniem z ulicą Legnicką i zjazdem na ulicę Osobowicką.
Jest to nie tylko pierwszy wrocławski most wybudowany poza ścisłym centrum miasta, ale też najdłuższa przeprawa mostowa we Wrocławiu (most powstał w miejscu, w którym koryto Odry jest najszersze).
Most został wykonany w nowatorskiej technologii; po raz pierwszy w Polsce do wykonania kablobetonowego mostu wantowego posłużono się metodą nawisową z wykorzystaniem sukcesywnie podwieszanych want. Taka technologia jest w pełni niezależna od charakteru pokonywanej przeszkody, ponieważ nie wymaga budowania rusztowań od dołu.

Dane techniczne

  • Pod względem statycznym i konstrukcyjnym most składa się z trzech części: estakady lewobrzeżnej o długości 325 m, mostu wantowego o długości 290 m, mostu nawisowego o długości 260 m z estakadą prawobrzeżną o długości 97 m.
  • Całkowita długość mostu wynosi 973 m, a szerokość 25,12 m, wysokość konstrukcyjna na estakadzie 2,5 m, na moście wantowym 2,7 m, na moście nawisowym od 2,95 do 6,5 m.
  • Most ma belkowy ustrój nośny,15 przęseł i jest wsparty na 16 masywnych podporach - przyczółkach, podporach tarczowych, pylonach mostu podwieszonego i podporach słupowych.
  • Najdłuższe przęsło nad nurtem Odry ma długość 153 m.
  • Pylony w kształcie litery H o wysokości 50 m wznoszą się nad poziom płyty pomostu na wysokość 33 m.
  • Ustrój nośny wspiera się na 64 łożyskach.
  • Na moście o szerokości 25,12 m mieszczą się: dwie siedmiometrowe jezdnie, dwie ścieżki rowerowe (każda szeroka na 1,5 m) i dwa dwumetrowe chodniki dla pieszych. W miejscach, gdzie znajdują się przystanki autobusowe, most ma szerokość 32,12 m.
  • Nawierzchnia na jezdni ma 90 mm, z czego warstwa wiążąca 50 mm i ścieralna 40 mm. Nawierzchnia na chodnikach i ścieżkach rowerowych jest chemoutwardzalna i ma grubość 3 mm.
  • Dla bezpieczeństwa ruchu most wyposażony jest w balustrady o wysokości 1,2 m umieszczone na zewnętrznych belkach gzymsowych, a jezdnie ograniczone są po obu stronach granitowym krawężnikiem mostowym.
  • Dla podkreślenia charakteru mostu jego pylony, linię płyty pomostowej oraz wanty i ich zakotwienia zaakcentowano światłem.

Do zbudowania mostu o wysokiej wytrzymałości i smukłej sylwetce zużyto 40 tys. metrów sześciennych betonu i 6 tys. ton stali, w tym 5 tys ton stali zbrojeniowej i około 870 ton stali sprężającej. Most Milenijny pozytywnie przeszedł próbę obciążeniową, podczas której przejechało przez niego 16 ciężarówek o łącznej masie ponad 700 ton. Samochody jechały z prędkością od 10 do 40 km/h przez stalowy próg o wysokości 6 cm i następnie przy prędkości 40 km/h hamowały na środku mostu.


Inwestor zadbał także o ochronę środowiska.
Budowa mostu wymagała wycinki drzew. Aby jednak zmniejszyć wycinkę, drzewa wytypowane przez specjalistów zostały przesadzone. Przesadzono także ponad 2 tys. m.kw. bluszczu pospolitego, który jest objęty ochroną gatunkową. Dodatkowo po obu stronach Odry posadzono ponad 700 drzew (lip, dębów, grabów, świerków, leszczyn i kalin) i 26 tys. krzewów. Powstało także ok. 50 tys. m.kw. trawnika.
Dla zwierząt żyjących w Parku Zachodnim wybudowano specjalne przejścia pod drogą wraz z płotkami naprowadzającymi.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej