Most Milenijny we Wrocławiu
Wrocławski Most Milenijny - największa inwestycja mostowa w powojennej historii miasta - został oddany do użytku 29 października 2004 roku. Inwestorem jest Gmina Wrocław, generalnym wykonawcą inwestycji - Skanska SA, a generalnym projektantem - dr inż. Marek Jagiełło.
Budowa trwała ok. dwa i pół roku, a wartość prac oszacowano na 140 mln złotych.
Most łączy dwa duże wrocławskie osiedla - Popowice i Osobowice i jest położony pomiędzy skrzyżowaniem z ulicą Legnicką i zjazdem na ulicę Osobowicką.
Jest to nie tylko pierwszy wrocławski most wybudowany poza ścisłym centrum miasta, ale też najdłuższa przeprawa mostowa we Wrocławiu (most powstał w miejscu, w którym koryto Odry jest najszersze).
Most został wykonany w nowatorskiej technologii; po raz pierwszy w Polsce do wykonania kablobetonowego mostu wantowego posłużono się metodą nawisową z wykorzystaniem sukcesywnie podwieszanych want. Taka technologia jest w pełni niezależna od charakteru pokonywanej przeszkody, ponieważ nie wymaga budowania rusztowań od dołu.
Dane techniczne
- Pod względem statycznym i konstrukcyjnym most składa się z trzech części: estakady lewobrzeżnej o długości 325 m, mostu wantowego o długości 290 m, mostu nawisowego o długości 260 m z estakadą prawobrzeżną o długości 97 m.
- Całkowita długość mostu wynosi 973 m, a szerokość 25,12 m, wysokość konstrukcyjna na estakadzie 2,5 m, na moście wantowym 2,7 m, na moście nawisowym od 2,95 do 6,5 m.
- Most ma belkowy ustrój nośny,15 przęseł i jest wsparty na 16 masywnych podporach - przyczółkach, podporach tarczowych, pylonach mostu podwieszonego i podporach słupowych.
- Najdłuższe przęsło nad nurtem Odry ma długość 153 m.
- Pylony w kształcie litery H o wysokości 50 m wznoszą się nad poziom płyty pomostu na wysokość 33 m.
- Ustrój nośny wspiera się na 64 łożyskach.
- Na moście o szerokości 25,12 m mieszczą się: dwie siedmiometrowe jezdnie, dwie ścieżki rowerowe (każda szeroka na 1,5 m) i dwa dwumetrowe chodniki dla pieszych. W miejscach, gdzie znajdują się przystanki autobusowe, most ma szerokość 32,12 m.
- Nawierzchnia na jezdni ma 90 mm, z czego warstwa wiążąca 50 mm i ścieralna 40 mm. Nawierzchnia na chodnikach i ścieżkach rowerowych jest chemoutwardzalna i ma grubość 3 mm.
- Dla bezpieczeństwa ruchu most wyposażony jest w balustrady o wysokości 1,2 m umieszczone na zewnętrznych belkach gzymsowych, a jezdnie ograniczone są po obu stronach granitowym krawężnikiem mostowym.
-
Dla podkreślenia charakteru mostu jego pylony, linię płyty pomostowej oraz wanty i ich zakotwienia zaakcentowano światłem.
Do zbudowania mostu o wysokiej wytrzymałości i smukłej sylwetce zużyto 40 tys. metrów sześciennych betonu i 6 tys. ton stali, w tym 5 tys ton stali zbrojeniowej i około 870 ton stali sprężającej. Most Milenijny pozytywnie przeszedł próbę obciążeniową, podczas której przejechało przez niego 16 ciężarówek o łącznej masie ponad 700 ton. Samochody jechały z prędkością od 10 do 40 km/h przez stalowy próg o wysokości 6 cm i następnie przy prędkości 40 km/h hamowały na środku mostu.
Inwestor zadbał także o ochronę środowiska.
Budowa mostu wymagała wycinki drzew. Aby jednak zmniejszyć wycinkę, drzewa wytypowane przez specjalistów zostały przesadzone. Przesadzono także ponad 2 tys. m.kw. bluszczu pospolitego, który jest objęty ochroną gatunkową. Dodatkowo po obu stronach Odry posadzono ponad 700 drzew (lip, dębów, grabów, świerków, leszczyn i kalin) i 26 tys. krzewów. Powstało także ok. 50 tys. m.kw. trawnika.
Dla zwierząt żyjących w Parku Zachodnim wybudowano specjalne przejścia pod drogą wraz z płotkami naprowadzającymi.