Morawski port lotniczy łamie schematy
Czeskie Morawy mają jeden z najnowocześniejszych i najciekawszych architektonicznie portów lotniczych w Europie. Budynek odlotów w porcie lotniczym Tuřany, zaprojektowany przez Petra Parolka, otwiera nowy rozdział w historii czeskiej architektury.
Lotnisko zostało zbudowane w latach 50., ale do końca lat 90. niewiele się na nim działo. W 2004 roku nowym właścicielem lotniska został Region Morawy Południowe. Rok później uruchomiono tu regularne połączenia z Londynem, Monachium i Pragą, a liczba obsługiwanych pasażerów szybko przekroczyła 300 000 osób rocznie. Stary budynek portu lotniczego przekształcono w halę przylotów, postanawiając wybudować bardziej reprezentacyjny terminal odlotów.
Architekt podkreśla, że jego zamiarem było znalezienie prostej formy będącej odzwierciedleniem atmosfery, jaką tworzą samoloty. Wyraził to prostopadłościenną bryłą o aerodynamicznym kształcie o nazwie antibox.
W rezultacie powstał budynek, którego forma pod względem estetycznym kojarzy się ze statkami powietrznymi, a jednocześnie symbolizuje bramę prowadzącą do Regionu Moraw Południowych.
Architektura nowego terminalu odlotów przełamuje utarte schematy. Wewnątrz obiektu dominującym elementem są konstrukcje stalowe, a przez świetliki dachowe wpada do środka światło dzienne.
Na całej wysokości fasady ścian osłonowych i profili aluminiowych zastosowano system CW 50 firmy Reynaers. Natomiast system CS 68 użyto do wykonania otwierających się części przeszklenia. Każde okno świetlikowe ma inną długość, inny kształt lub zamontowane jest w innym położeniu. Fasada budynku płynnie przechodzi w konstrukcję dachu. Łuskowato zbudowany szkielet konstrukcji, wykonany z blachy metalowej, przypomina wielką poduszkę.
System Reynaers:
CW 50
- do wykonania ścian osłonowych, połaci dachowych i konstrukcji przestrzennych, dający nie tylko nieograniczoną swobodę tworzenia, ale również dzięki smukłym 50 mm profilom nośnym wpuszczający do budynku maksymalna ilość światła.
CS68
- trójkomorowy system okienno-drzwiowy z paskami termoizolacyjnymi, będący optymalnym połączeniem wysokiej izolacyjności termicznej z poziomem bezpieczeństwa.
październik 2008