Modernizacja linii kolejowej E 20 konieczna – potwierdza KE

2017-03-22 13:25
Modernizacja E 20
Autor: PKP PLK SA

Komisja Europejska Dyrekcja Generalna ds. Mobilności i Transportu potwierdziła, że modernizacja linii E 20 wpisuje się w realizację unijnej polityki transportowej – poinformował Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe.

Przypomnijmy, że informacja o planowanej modernizacji linii kolejowej E 20 na odcinku Sochaczew – Swarzędz wzbudziła wiele wątpliwości. Fundacja ProKolej postanowiła nawet przekazać swoje zastrzeżenia do Komisji Europejskiej (DG Move). – Oczekujemy, że służby komisji zweryfikują zakres projektu i skonfrontują go z budżetem i deklaracjami, co do rzeczywistych efektów inwestycji – poinformował Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.

W odpowiedzi na list Fundacji ProKolej Komisja Europejska poinformowała, że linia kolejowa łącząca Warszawę z Poznaniem jest bardzo istotną częścią korytarza transportowego TEN-T Morze Północne-Bałtyk, jednego z dziewięciu priorytetowych korytarzy wyznaczających podstawowe kierunki inwestycji na najbliższe lata, w szczególności dla instrumentu "Łącząc Europę" (CEF). Poinformowała również, że linie kolejowe w głównych korytarzach muszą mieć odpowiednią przepustowość oraz gwarantować właściwy poziom bezpieczeństwa.

Komisja Europejska potwierdziła, że przed zatwierdzeniem dofinansowania dla projektu modernizacji linii E 20, wniosek PKP Polskich Linii Kolejowych, złożony w konkursie CEF w 2015, został pozytywnie oceniony przez niezależnych ekspertów. Ich zadaniem jest weryfikacja zasadności realizacji poszczególnych przedsięwzięć, w tym również w zakresie analizy kosztów i korzyści. Ponadto realizacja inwestycji w zgodzie z postanowieniami umowy o dofinansowanie jest na bieżąco monitorowana przez podległą jej Agencję Wykonawczą ds. Innowacji i Sieci (INEA).

Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy Polskich Linii Kolejowych, od początku twierdził, że dalsza eksploatacja, bez przeprowadzenia prac modernizacyjnych, nie pozwoli na utrzymanie aktualnie obowiązującej prędkości (160 km/h), a stan techniczny urządzeń sterowania ruchem na części posterunków powinien gwarantować wyższy poziom bezpieczeństwa.

Nieco inne stanowisko zajęli nasi eksperci Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej oraz Adrian Furgalski, Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Byli zgodni co do tego, że niezbędne jest radykalne ograniczenie zakresu projektu i pozostawienie w nim jedynie tych elementów, które przynoszą efekt – tj.: przebudowy stacji, wymiany nawierzchni torowej na podkładach drewnianych oraz przebudowy tylko wybranych obiektów inżynieryjnych, budowy przejazdów bezkolizyjnych oraz poprawy przepustowości. W związku z tym padło pytanie – czy tak kosztowna modernizacja jest konieczna? Przypomnijmy, że kolej chce wydać na remont torów aż 2,2 mld zł.

Zachęcamy do przeczytania wypowiedzi ekspertów Jakuba Majewskiego, Adriana Furgalskiego oraz Mirosława Siemieńca >>

Więcej informacji na temat inwestycji >>


Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej